Да преподаваш религия на първолаци е престъпно

С настъпването на новата учебна година родителите в СОУ "Иван Вазов", гр. Поморие, се сблъскаха със следния казус - те бяха заставени да подпишат заявления за ЗИП (Задължителноизбираема подготовка - бел. ред) с три предмета, без право на избор, като един от предметите е религия.

Тоест - без значение от религиозната принадлежност на родителите или липсата на такава, без значение от техните предпочитания и лични виждания по един така важен въпрос, като възпитанието в морални ценности, те бяха принудени да "изберат" за децата си предмета религия, като не им бе дадена възможност за светски подход.

С получаването и на безплатния учебник станва ясно, че за първолаците е задължително православието.

Религията се налага напоследък като предмет, запознаващ децата с основните религии, техните история, философия и политическо влияние, ей така, уж съвсем безпристрастно. Без проповядване, без налагане, без индоктриниране, които според нашите (хем светски) закони са престъпни деяния.

Уж е така, да. Но един по-критичен поглед върху ситуацията разкрива съвсем друга картина.

В началните класове на децата не могат да бъдат преподавани предмети като история и философия, пък били те и на религиите, по съвсем обективни причини! Поради факта, че децата на тази възраст нямат все още изградено критично мислене, всяко подобно въвеждане в религиите е равнозначно на индоктриниране.

Тоест, когато си говорим за първолаци, разлика между религиознание и вероучение няма!

Преглед на съдържанието на учебника по религия за първи клас (на издателство "Просвета") пък ни показва, че не е и съставян с цел да избегне вероучителната част. От тенденциозното заглавие - "Първи стъпки в православието" - до запознаването с религиозната представа за добро и зло и за уж "непреходните ценности на християнския морал", целият учебник цели да манипулира децата и да създаде у тях погрешната представа, че моралът произхожда от религиите и по-специално от православието.


Корицата на учебника по "Религия" за 1 клас

Ето цитати от съдържанието на учебника: "Аз съм християнче"; "Вярата в бога ни прави добри и силни"; "Ангелите - наши пазители"; "Бог подкрепя праведните и прави чудеса" и т. н.

Първо, всеки разумен и що годе интелигентен човек би трябвало да знае, че хората не се делят на добри и лоши в зависимост от религиозната си принадлежност или липсата на такава.

Да втълпяваш подобна псевдоистина на дете е престъпно, неморално и опасно.

Моралът не произхожда от християнството, нито от която и да е друга религия. Ако беше така, нямаше да има морални атеисти и аморални вярващи, нямаше да има престъпни личности и бивши агенти на ДС в БПЦ, а историята нямаше да изобилства от зли и ужасяващи личности, получили религиозно възпитание в детството си.

Да приучаваш децата към това да се делят на религиозен принцип е назадничаво и вредно за едно светско общество като нашето. И то във времена, в които ни се предлагат толкова примери за подобни безумия от арабските страни.

Отговорете си на следния елементарен въпрос: кой е по-морален - този, който е добър поради страх от наблюдаващ го отгоре бог, готов да го накаже при всяко провинение, или този, който е добър и без страх и вяра в подобни неща?

Второ, според КРБ атеистичните възгледи са неприкосновени:

Чл. 37. (1) Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи.

Тоест на една институция - църковната - се позволява да нарушава законите. Много поучително и възпитателно, нали?

Трето и много важно, никой не пречи на онези, които желаят децата им да получат религиозно възпитание, да го направят там, където такова се предлага - най-вече в църквите е мястото му, мисля.

Защото законите на страната ни определят образованието като светско, а религиозните институции са отделени от държавата - чл. 13 от КНР.

Забележете, че по време на разпалената в последно време дискусия за вероучение в училищата никой никога не е повдигал въпроса за това да бъде забранено религиозното възпитание за хората, които го желаят.

Нещата винаги опират до насилствено налагане на обратното - на религиозните виждания относно морала на всички, без значение от личното им мнение, на намеса на Църквата в светското.

И отново историята, от която упорито отказваме да се поучим, изобилства от примери с насилствено налагане на идеологии и нелицеприятния резултат от това.

За запознаването на децата със светците не знам дали има смисъл да говоря. Светец е религиозна категория, обозначаваща личности, които са пример за подражание във вярата. Основанията за канонизиране на дадена личност са разнообразни, но коя от коя по-страховити - мъченическа смърт, извършване на чудеса и други подобни.

Да преподаваш това на любопитни и отворени за знания дечица, без да дадеш дори шанс на родителите за избор е най-сигурното доказателство за липса на морал.

Да учиш децата, че мъченическата смърт в името на вярата в нереални обекти е направила някого велик и добър, е равносилно на това да ги взривиш насред площада, опасани с бомби.

И пак подчертавам, че всеки, който желае въпреки всичко да учи децата си на това, е свободен да го направи - в църквите.

Но да бъде налагано като нещо задължително просто няма как да стане в 21-ви век.

Училището е светско. Там трябва на децата да бъдат преподавани знания и факти, не опасни измислици, вилняли през тъмните векове и всявали кръв, страх и ужас.

Децата трябва да бъдат учени на критично мислене. Нещо, с което съвременните начални учители много трудно се справят, защото като че ли и те самите не са научени на това.

Само така децата ще израснат самоуверени, способни и интелигентни личности, морални заради самия морал, а не заради страх от невидим супервайзер.

И тъжната действителност е, че вместо да бъдат въведени часове с практически занимания по различни науки или изкуства, в които децата да бъдат увличани по новаторското, красивото и стойностното, те биват жертвани в името на Църквата, подсилваща поовехтелите си позиции в обществото, протягайки пипала в училищата към чистите детски умове, поради безсилие и неспособност да привлече хората в редиците си доброволно.

Отправям призив от името на всички мислещи, разумни хора към Министерство на образованието, до които е пратен сигнал за случая, но които до момента не са проявили никаква инициатива, да си свършат работата, да извършат необходимите проверки, да защитят правата на децата ни и да се погрижат никога повече българско училище да се връща назад във вековете!

*Текстът е изпратен в редакцията на Webcafe.bg oт наш читател

#90 boris 28.09.2015 в 00:43:16

84Божидар Гюлмезов | 27.09.201523:12 Вместо религия трябва да се преподава Морал и защо правенето на едни неща които помагат на обществото помага и на тебе, и как кражбите и останалите неща които пречат на обществото а помагат лично на теб, рано или късно ти пречат и на теб. =_______________ Чий морал, обаче? В Арабистан убиват с камъни прелюбодейците защото изневярата е аморална! Неморално е да си педал, за това също се наказва със смърт. Това е защита на морала! Здравите семейства се срожер на всяко здраво общество. Какво му е лошото тогава на Исляма?

#91 boris 28.09.2015 в 01:05:21

Според морала на индо-брахманите, да не крадеш не означава само да не взимаш нищо чуждо, но и да не притежаваш нищо твое, от което нямаш нужда, но може да има нужда някой друг. По тоя морал, и "европейските ценности" са аморални.

#103 boris 28.09.2015 в 06:21:11

Ха. И как става така, че някакви хора сядат и пишат и в един момент имаме написано за някаква предполагаема личност повече отколкото е оставено написано за някой от императорите на Рим? Едно време имаше един откачалник дето оспорваше автентичността на една снимка със стъкленицата със сърцето на цар Борис с безумният довод, че на гърба пишело "цар Борис сърце" вместо" цар Борис сърдце" както се е пишело до 45-та!?! Все едно да те учудва, защо на публикувана във вестника снимка на Радославов пише "това е министър Радославов" а на под снимката на Станишев не се пояснява кой е той аджеба.

#104 boris 28.09.2015 в 06:29:12

pepe -------------- Вече писах, че с тази логика, мога да оспоря необходимостта от преподаването на каквото и да е в училище. То няма такова познание което по някакъв начин да не е доктрина.

#107 boris 28.09.2015 в 08:01:19

"Ние усещаме, че дори да бъде отговорено на всички възможни научни въпроси, проблемите на живота ни все още не ще бъдат изобщо докоснати. Разбира се, тогава повече не остават никакви въпроси; и тъкмо това е отговорът." Л. Витгенщайн, Логико-философски трактат, 6. 52.

#108 boris 28.09.2015 в 08:13:33

Дали за едно дете, познанието за математическо уравнение е по-ценно от познанието, че злото в Света само се увеличава ако го наказваш с друго нещо зло? Ако българската християнска църква не беше толкова убита от комунистите, щеше да е нормално никой да не иска, училището да и върши нейната и работа. България не е нормална страна.

#110 boris 28.09.2015 в 08:30:22

За умствено съзряване-да. За жалост на някои, човекът, освен чист логически, има и емоционален практически разум. Единят може да се наподабява и от калкулатор.

#111 boris 28.09.2015 в 08:32:25

Според вас, господин Маринов, къде съществува България? Нима земята отсам и отвъд е различна физически?

#113 деграданта 28.09.2015 в 10:10:55

Повод за притеснение в конкретния случай може да съществува само ако религиозното обучение е задължително. Странно е(съдейки по коментарите), че всеки, не пожелал детето му да изучава задължително някаква форма на религия, бива заклеймен веднага като "атеист". Не мога да кажа, че съм особено ортодоксален, но това прави ли ме атеист? Да си такъв, означава да отхвърляш всичко свръхестествено, божествено, дори живот след смъртта. Да, не желая децата ми да изучават религия на тази възраст, но това в никакъв случай не означава, че не бих приел тяхната вяра или бих им наложил моите възгледи. Наивно е да се твърди, че религията е предпоставка за изграждане на морал, и ако всички, твърдящи това по-долу, наистина познавате добре библейските писания и това как фукнционира едно общество, би трябвало да го знаете. Или ще ми кажете, че ако религия не се изучава от дете, последното задължително се оформя като атеист? А не ви ли притеснява, особено ако сте по-ревностни християни, кой и по какъв начин ще постави основите на тази религия у вашето дете? Да не говорим за теологическите и научни конфликти, които ще възникнат в него още при първите часове по биология, примерно. Нека бъде въпрос на избор, а вие, като едни християни, би трябвало добре да разбирате, че вярата не бива да се насажда, а да се приема.

#115 boris 28.09.2015 в 11:12:00

Ако не се лъжа Ницше, го беше казал, че "най-голямата заслуга на християнството ,е че ясно осъзна, че истинската любов е грозна и мирише лошо"

#117 деграданта 28.09.2015 в 11:26:54

GETI, без лоши чувства, но абсолютно същото би казал всеки радикален ислямист, просто трябва да се разменят малко думите в това, което си написал. Надявам се да осъзнаеш къде грешиш...

#118 boris 28.09.2015 в 11:38:26

Моето детско образование беше през презрелият социаализъм и беше върло атеистично. Не мога да се похваля, че някой кой знай кво ми е насадил в неопетнената и чиста детска кратуна, но аз съм благодарен за това. Даде ми широк и ясен поглед върху едната половина на нещата.

#128 boris 28.09.2015 в 12:33:03

Да обичаш враговете си. Да не отговаряш на насилието с насилие.

#138 boris 28.09.2015 в 13:57:30

129Страничен наблюдател | 28.09.201512:44 @борис И какво, ако някой стреля срещу нас да седим да чакаме да изпозастреля всичките ли? Къде е логиката на това ______________________ Логиката е проста като фасул- колкото повече са добрите хора толкова повече и Севтът е едно добро място. Ако някой убие някой, на света ще има един убиец. Ако ти го осъдиш на смърт заради това - На света вече ще има двама убийци. Този път не е никак лесен, но и не се твърди, че е лесен. Разбирате ли, за християнският светоглед в смъртта няма нищо трагично, тоест злото на убийството е в това, че някой става убиец, а не в това, че някой става мъртъв. Тази тема е доста дълга, за постове в интернет, но които иска може да се запознае с нея. Едно е да знаеш и да не си съгласен, друго е да отричаш до изтъпление.

#144 abductor 28.09.2015 в 15:20:45

Начи, Другари, нищо не ви спира да си индокринирате у дома челядта с каквото ви е угодно - християнство, мохамеданство, юдаизъм, ционизъм или с каквото ви душа иска, както и да ги водите по черкви, синагоги, неделни училища, сектантски сбирки и въобще каквито си пожелаете шамански сборища, ама да го налагате задължително за всички, не е хич демократично, че дори и християнско. Да не говорим, че онова, дето му викате "Вехт Завет" (всъщност преиздаден еврейски "бестселър"), изобилства от такива брутализми, че първите 5 минути от "Спасяването на редник Райън" в сравнение с него са като приказка на Ангел Каралийчев, тъй че предпочитам да "ограмотявате" с него само вашите си деца. Така наречените "морални ценности" следва да се възпитават в семейството, който се надява, че един час седмично от блудкавото "вероучение" ще върне изтърваното му чаве в правия път, имам за него лоши новини...

Новините

Най-четените