Сирийчета на село - глупост или мазохизъм?

Някой по административните или политическите етажи е много глупав.

Да пратиш бежанци в селско училище може да бъде обяснено освен с глупост, и с мазохизъм. Пращаш ги, за да предизвикаш нещо, от което да се срамуваме всички и да си казваме:

"Ами да, такива боклуци като нас няма по света".

Съществуват два основни стереотипа в градското мислене за селото: социалистически и романтичен.

Социалистическият ни казва, че селото е град, а романтичният твърди, че селото е духовно и красиво място, а хората са истински хора, не като бездушните граждани.

И двата стереотипа са нелепи.

Хората живеят на село или защото нямат друг избор, а това ги прави гневни, потиснати и мразещи всичко наоколо, или защото просто искат да живеят затворен живот. Във второто няма нищо лошо. И за едните и за другите обаче чуждото присъствие е дълбоко съмнително и предизвиква остра реакция.

Не само българското село.

Пратете сирийски деца в някое унгарско или френско село, да видите какво ще стане.

Ние по принцип трудно търпим различните. Всеки, който е бил в казармата знае това.

Ако си софиянец между несофиянци, пловдивчанин между непловдивчани или варненец между неварненци, вероятността да бъдеш набит е много голяма. Човек трябва да има някаква вяла представа какво се случва в армията, преди да взима социално-чувствителни решения.

В казармата мъжете рядко се бият като мъже. Поне в задължителната и разхайтена казарма от близкото минало. Това, което става е, че едни, които са по-силни и по-уверени в себе си, и най-вече повече, бият други. Бият ги систематично, унижават ги, понякога ги изнасилват. И това се случва.

А какво мислите, че се случва със софиянче, което отиде в селско училище?

Бият го. Ако, разбира се, някой е останал на село.

На кой му хрумва, че български мъже, които са били системно подлагани на тормоз заради различността си, и техните жени, които страдат от депресията на съпрузите си, които никога не биха споделили с тях какво им се е случило някога, ще приемат с отворени обятия сирийските деца? Няма.

Всичко, което им се е насъбрало в тягостния им живот, ще си го излеят на нещастните деца. И колкото тези деца са по-нещастни, толкова омразата и съмнението към тях ще е по-силна.

Така е на село. А често и в града.

Когато се разбра, че част от децата от дома в Могилино, които бяха години наред изтезавани и избивани, може да бъдат преместени в Русе, русенци излязоха да протестират. Не искаха някакви нещастни, болни и изтезавани деца да им развалят мизерния комфорт.

Ако някой има разум и добра политическа воля, би трябвало да изпрати децата в града.

И там няма да бъдат много добре приети, но шансовете им за човешко посрещане са малко по-големи.

И, разбира се, разговорът за това защо сме така затворени, неблагодарни и нечовечни трябва да продължи.

#1 delight 17.09.2014 в 16:16:33

Съгласна съм с автора. За съжаление в "китните" български села обикновено безработицата е огромна, соц. статус е нисък, образованието също. Логично комплексите са много и трябва да се избиват някъде. Не е нужно да си гений за да събереш 1 и 1. Абе има нещо вярно в онова за „мат’ряла”, white trash му викат. То и в града няма гаранция за мат’ряла, остава сирийците да се светнат къде са попаднали и да си бият камшика на запад овреме.

#2 Giovanni 17.09.2014 в 18:00:46

Признавам, изпитах лек ужас като прочетох тази статия. И съжаление. Не знам какво му се е случило на господин Юлиян Попов в казармата. Съжалявам. Явно има причина да си мисли всичките тези неща и то по този начин ... Съжалявам, но смятам изводите му за нелогични, предубедени и далеч, далеч от действителността. Да мисли хората, които живеят на село за особняци затворени в своя малък свят и/или нещастници, защото аз това разбрах, че казва автора, не го приемам и разбирам, че този човек не знае нищо за българското село, изобщо за селото, сега или преди, тук или по света. Лошотията и добротата са навсякъде. Как може да ги поставя в тази рамка? Да, когато човек е нещастен, прехвърля това и на хората наоколо. Психолозите знаят защо (или поне се опитват да разберат). Хората имат страхове и е по-добре да ги споделят. Е, не винаги става по добър начин и аз не приемам отношението към бежанците и особено към децата им, но - да, хората се притесняват и за това трябва да се чуе, да се говори и проблемите да се решават. Искам да спомена, за нещо което скоро прочетох. Швеция е приела мисля 9-12 хиляди бежанци от началото на кризата в Сирия, без никакви кандърми от ЕС или ООН, или други такива. Имат някава своя политика по този въпрос на държавно ниво, но също така прочетох, в книга на един шведски журналист, за референдум в област в Швеция, за построяването на бежански лагер и хората се бяха произнесли против. Не сме първите или последните, а още по-малко единствените сред които има хора, които мислят по друг начин. А за децата от Сирия ... плача ... и мисля, че имат още по-голяма нужда от помощ и внимание, и доброта.

#3 Калитко 17.09.2014 в 19:25:23

Мдаааа, явно на автора някой едър баджо от село му е цепнал д-то пряко волята му и сега изпитва дива омраза към всичко селско. А го гледам че е и достатъчно тъп за да не прозре че след като умре селото и провинцията идва ред на познайте кое..."китните" български градове където се раждат и растат такива умствени капацитети. Относно сирийчетата на рейса и обратно в турция...нямаме пари да огледаме нашите циганета че си внасяме още за отглеждане айде нема нужда...в България те не са бежанци а нелегално пребиваващи.

#5 Rodrigo Diaz de Vivar 18.09.2014 в 05:53:51

Относно лекото загатване за Русе. По една или друга причина познавам историята на този град и... какво да ти кажа Юлиане... Когато дедите на русенци са ходили на театър, облечени по последна френска мода, дедите от столицата са разхождали стада овце в центъра на София. С ямурлуците. Като цяло, ужасно комплексарска статия. Някой някого бил бил, някой в казармата му лекували [разкарвали] хемороидите. И в цялата тази мозъчна пръдня, сирийчетата.

#6 Оня Дето Го Трият 18.09.2014 в 09:24:25

Родриго Показваш удивително неразбиране на българския език - по-малко от сирийче-първолаче даже. Какво пък общо имаше с темата какви били русенци преди 2 века. Тогава може да са били напредничави, по-напред от селото София, но днес са задръстени. Е виж го кандидата им за депутат Гюлеметов за пример. А и споменаването на казарма и асоциациите само със сексуалната страна на въпроса е функционална неграмотност. Неприемането на различните в казармата беше много точен пример за това, за което говорим тук. Но току виж след година-две в училище даже сирийчетата почнат да разбират по-добре даден текст, отколкото някои от първосигналните коментиращи тук...

#7 vanko 18.09.2014 в 10:33:19

Кафеджиите, защо сте орязали заглавието?! Променя се смисъла, все пак "Статия за сирийчетата на село от Юлиян Попов - глупост или мазохизъм?" Така вече има връзка между заглавие и съдържание

#8 dimitarbt 18.09.2014 в 11:22:01

Сърцераздирателни статийки набиващи ни в главите колко са "сладки" всички породи муджихидини идващи за издръжка в Европа и България. Какво положително е дал до сега който и да е от тях?

#10 Ролинс 19.09.2014 в 02:05:51

Калитко | 17.09.201419:25 He позна. Не е селото, което не ни харесва, а доста от неговите обитатели.По-точно тези, които спадат към следните категории: -атакисти, -неприемащи промяна или чужди възгледи, -комуняги, -живеещи на социални помощи или занимаващи се с незакони дейности (бахти колко изписах, за да заместя една дума) Не са съгласни да помогнат на тези, които са изпанали в нужда. Което ме навежда на мисълта, че май си заслужават съдбата и мизерията нашите сънародници живеещи на тези по-малко населени места. Не всички де, не твърдя, че няма нормални.

Новините

Най-четените