След три години продукция режисьорът Максим Генчев представи филма си "Дякон Левски" през уикенда. Ето какво впечатление е оставил в един от зрителите на премиерата:
След 3 часа и 40 минути филм, от които един час поне е на бавен каданс, осанката ми е добила формата на стол от зала 1 на НДК!
Все пак режисьорът сложи микрофони на сцената, помислих си да остана, за да чуя дали ще се извини, а той каза "от уважение към екипа, ще изчакаме да минат надписите, преди да говори, който и да било"! Усетих, че все още имам чувствителност в пръстите на краката и си тръгнах...
Мил ЕКИП, извинете!..
Не, не, не, не мога да заспя, тревожни мисли бушуват в главата ми! Вие нищо не знаете, бе, цялата зала пляскаше, когато Левски уби първия турчин!
Но най-трогващо беше, когато го водеха с една каруца към бесилото и едно заптие му каза "ако не издържиш до там, дерета по пътя много" и тогава дякон Игнатий му каза "Да ти %#@ майката"!
ЗАЛАТА ИЗБУХНА в аплодисменти!!!
Вярно, в 3 часа и 40 минути не намери място да каже "Ако спечеля, печеля за цял народ, ако загубя, губя само себе си"! Но "Дa ти %#@ майката" от устата на Апостола... ей тая реплика отекна във вечността!
Представям си новите банкноти от 75 лева с лика на Апостола и под него "да ти *@*!?@ майката - В. Левский". Настръхнах!
Духът на България беше тази нощ в зала 1 на НДК.
Скинари, майки с деца, младо и старо, момчета и момичета, облечени като гвардейци, изиграха съчетание преди началото на филма на фона на рок патриотична песен... Там имаше още влюбени двойки, решили да пропуснат 14-и февруари и да си подарят филм за Левски. Освен това чух и няколко диалекта, смятани от учените за отдавна изчезнали.
Зад гърба ми се проведе спор дали е редно да се ядат пуканки на ТАКЪВ филм. Ами не е редно, аз и без пуканки щях да се задавя, когато един си отряза езика и го метна пред турците. Детето до мен попита майка си "този защо така прави".
И аз питам, този Максим Генчев "защо така прави"?
П.П. Да кажа все пак едно изречение за самия филм - той е сбъркан във всичко, заради което киното има смелост да се възприема за изкуство: режисура, сценарий, монтаж, операторска работа и т.н.! Актьорите не са виновни...
* Текстът е публикуван във Facebook-профила на сценариста Георги Иванов.
Съвсем очевидно е, че процесът на историческа демитологизация у нас достигна и до най-големият от всички наши исторически митове - този за Васил Левски. Това, че е най-голям означава и че е много уязвим откъм истината. Затова основната му защита минава през емоцията, апелиране към святост, цитиране на неговите правилни (но не винаги негови или дори автентични) слова и т.н. Но най-важното за защитата на този конкретно мит е желанието на хората да съществува национален идеал. И са готови да го защитават не заради конкретния човек Васил Иванов Кунчев, а заради своето разбиране, че идеалът Васил Дякон Левски е нужен на народа и държават. Аз съм убеден че като народ ние изоставяме историческите си митове не защото някой иска да събори националните ни светини, а просто защото ги надрастваме. И това е добре. Затова и много харесвам един материал под название "Ролята на историята в българската история". Една част от него е посветена конкретно на Левски. Можете да го прочетете на този линк - http://www.librev.com/index.php/discussion-bulgaria-publisher/2453-istorija-rolja-1.
Павуре,великолепен коментар имаш под номер 1.Директно си изкарал всички налични политкоректни оси и са ти ''жилнали"само 15 ухапвания.Поздравявам те за успеха. Сетих се за контра-марша на ''Луков марш''.Както си гледах новините,изведнъж дадоха развятото/огромно/знаме на дъгата.Около него стройни/и не толкова/редици от женствени мъже и мъжествени дами. Сетих се и друго.Васил Левски,освен,че е бил националист е имал и друг непростим грях.Падал си е по жени ''Апостолът''му неден...Де да беше само псуването.
Филм за Левски не е правен в България по една много проста причина - както и да се направи, той ще доведе до големи щети по образа на героя. Ако филмът е честен, възможно е целият мит за Левски да се срути. Просто защото живият човек Васил Кунчев няма практически нищо общо с идеала Васил Левски. Ако филмът е направен по сегашния ни исторически канон, той ще лъха на нетърпим фалш. Просто защото днешните българи са много по-грамотни и мислещи, отколкото когато този канон е бил изграждан. Не трябва да се забравя че през 1878 г. само 3 (три) процента от българите са били грамотни, знаели са да четат и пишат. Поради това историческата пропаганда по онова време е крайно примитивна и лъжлива. Точно затова у нас винаги се е говорило за създаване на филм за Левски, но той никога не е правен. А сега се е намерил някой да го стори. И дори в тази току що пръкнала се дискусия вече закипяха страсти. И големият губещ от това не е филмът. А неговият герой ...
Съжалявам, но аз няма да го гледам този "филм". Хората, които си струват моето евтино време са учени, творци и строители. Имаме ли такива? Всички велики генерали, бойци и бунтовници стават за компютърни игри. Без много драми, просто образователно, интерактивно и безпристрастно.
Човешко си е да псува човека, ще го бесят по дяволите! Направо с орела и крилата ли искате да го бяха показали. Аман от комплексарщина.
Не е хубаво да се псува така, не е прието по нашите ширини и дължини, това да не е някой нискобюджетен екшън, който на това се крепи. Ами могъл е сценаристът да представи героя си не така изнервен, да го постави над нещата с оригинално чувство за хумор. Примерно със следния диалог: - Гяур, имаш ли нещо да кажеш за последно? - Да, бе, старшинка, да те питам: кой ден е днес? - Понеделник. - Ей, кофти седмица се очертава.
Сега е моментът да се направи филм за Ботев, да подкрепя и аз идеята, тъй като той е олицетворение на актуално модният в момента типаж. Зад грубоватата си външност лъмбърсексуалният прикрива изтънчена натура - той носи брадата в комбинация с гелосани коси, има културни интереси и обича домашно приготвената храна, която отговаря на природосъобразния му начин на живот.
Не мина и половин ден, а дискусията вече се дотъркаля до размяна на псувни между участниците. Тъжно ... Обаче, по темата. Споделям мнението, че в този живот идеални личности няма. Нито морални, нито класови, национални, интелектуални и каквито и да е други. И колкото е по-зряла една човешка общност, включително една или друга нация, толкова по-малко е готова да вярва в тях. Замислете се сами - при кой развит народ сте виждали персонифициран национален идеал? Същевременно при по-изостаналите идеализират и дори обожествяват наред, най-вече живите им владетели. Особеното при българите е че ние, колкото и черногледо се оценяваме понякога, бързо се развиваме като народ. И ако преди век наличието на персонифициран национален идеал е било естествено, днес все повече хора не го приемат. И не защото е Левски или който да е друг, а защото е "прекален светец и богу не е драг". Образът на Васил Левски е бил идеализиран до крайност и дори отвъд нея, а в много отношения и направо фалшифициран. Естествено е че днес, когато много от нелицеприятните факти за него стават общоизвестни, махалото може да отиде в другата крайност. Но това не е негов, а наш проблем.Доколко можем да сме обективни и търпими при обсъждането на толкова емоционално натоварена тема? Не всички тук са тролове, та да се водим по техния акъл. Образът на Левски е само една част от общата ни историческа митология. И само чрез разбиране на причините за тази цялостна митологизация могат да се разберат отделните й части. Затова още веднъж препоръчвам на всеки да прочете "Роля на историята в българската история" те на този линк - http://librev.com/index.php/discussion-bulgaria-publisher/2453-istorija-rolja-1 За Левски специално там се говори във втората част.
Филма не съм го гледал, ама е нормално в сегашнага обстановка на властваща във всяка сфера на живота ни олигофрения, простащина и безпътица, образа на Апостола да бъде представен по, меко казано, странен начин. Преди години останах втрещен, когато чух за първи път по телевизора някакъв "интелектоалец"-седераст, да описва идеологията на Левски, като някакъв евро-атлантически проект, едва ли не одобрен от вездесъщите Вашингтон, Брюксел и светата ЕК. Самия Дякон го изкараха борец за човешки права и демокрация, направо член на някое Соросово НПО, а не български патриот и националист, какъвто е бил в действителност. Вярно е, че всяка власт си го присвоява, защото всеки българин почита Васил Левски и едно време по социализма го представяха едва ли не за комунист, ама такъв фалш и кретенизъм, какъвто цари в момента, никога не е бил.
Към казаното от Иван, че нашите национални герои в очите на световната общност, биха могли да бъдат обрисувани като терористи, бих искал да прибавя едно мое предположение: Не е ли възможно тази наужким демитологизация на националните ни герои, на хората, които нашите предци, а и ние, по-възрастните българи, тачим като национални герои от как се помним, да е напълно поръчкова акция, да се представят борците за национална свобода и самоопределение от миналото в една съмнителна за техните човешки качества светлина, която да помрачи ореола им на герои - гордост на нацията? За да не могат да се правят аналогии в миналото, с осъждани днес от световната общност опити за нарушаване на статуквото, което се описва в демократичните медии като вопиещо и престъпно нарушаване на международното право.
До господин Иван - коментари 43-45 Захари Стоянов е автор с голяма литературна дарба, но крайно лъжлив. Неговите писания, особено по-късните, са препълнени с най-груби измислици, които са добре известни на професионалните историци. И днес любимият аргумент на всички наши антируско настроени сънародници си остава измислицата на Захари Стоянов как, след като освободи България, Левски се канил да ходи да освобождава Русия. Премълчаната истина пък е, че и по време на обиколките си из България той е сътрудничал с руското разузнаване. По комитетската поща си е разменял шифровани писма с неговия ръководител Иван Кишелски. Друга негова измислица е фалшивото писмо на Ботев, където възторжено описва как с Левски са живяли в една румънска воденица. Левски и Ботев никога не са се познавали, не са се и срещали. Да не говорим за такива дреболии като никога не съществувалото въстание в Батак и сраженията с турски войски. И това е пълна измислица на цитираният от теб "съвременик - евангелист". Около Батак не е имало жив турчин, а клането е извършено от помаци. Някои по-родолюбиви все ги наричат българи-мюсюлмани. Толкова за Захари. Както се шегуват юристите - "Лъже като очевидец"