Значи, първо, за да не бъда разбран погрешно, съгласен съм, че за това, което някой продава, трябва да се плаща. Самият аз съм музикант в свободното си време.
Но в този материал има един куп неща, които ужасно ме смущават:
1. Надявам се "взаимстваният" клип да си е платил авторските права на автора на оригинала в САЩ, защото оттам нататък няма какво да пиша, разбирате ме какво искам да кажа.
2. Не е работа на държавата да прави проверки дали някой си е платил авторските права за музиката, която се слуша - става въпрос за отношения между частни субекти. Не може дължимото за авторско право да се приравнява на данъците и държавните такси, защото там субектите са лееекичко неравнопоставени по силата на обществен договор. В случая не само че няма обществен договор, а има обществено противопоставяне на едни хора на други хора.
3. Не виждам какво спира китариста на неизвестната ми група (не влагам нищо обидно в това) да отиде в Унгария и да стане милионер. В евро.
4. Стикери на праводържателите?! По дяволите, току що се отървахме от едни стикери по колите, що за манталитет е това?
5. Спомнете си Металика и Напстер. Оттам следват много верни изводи:
- Музиката и изкуството въобще не са наденица и това, че някой я слуша без пари, не означава, че е лишил някого от прехраната му. Кражба би означавало аз да представя някой от най-яките хитове на Сал... (извинете, не запомних името, от възрастта е) за свой. Така че, моля музикалният бизнес да си помисли за ценообразуването, особено когато обръща цените на чуждите дискове от долари и евро в лева. И не само той.
- Металика не умряха от глад, нито Джеймс Хетфилд отиде да работи в чистотата на Сан Франциско. Напротив. Напстер умря, но от това никой не спечели. Металика само изгуби от злобата, с която атакува хората, които пълнят стадионите и залите, по техни лични признания дори.
- Моцарт, Бах, Бетовен никога не са се притеснявали за авторските си права, въпреки че едва ли са изпълнявали музиката си само лично. Днес маса народ иска отчисления и за това, че свири тяхната музика, под една или друга форма, в т. ч. използвайки явно или скрито фрагменти в собствените си парчета. Не е красиво. Не говоря за парчетата, а за лакомията след това.
- Абе имам още какво да казвам, ама като че ли се уморих. Правете музика, хора, парите ще дойдат сами. Спрете да хленчите. Няма отличен музикант или композитор (а и всяка друга професия, която не виси на държавна заплата), който да не може да стигне до сцената и да получи добро възнаграждение за това. Музиката липсва все повече и причината не е в липсата на отчисления от барове и кръчми.