Какво се случи с "Мъни, мъни, мъни"

Смъртта на музикалната индустрия се предсказва от години - още откакто Apple пуснаха на пазара атрактивното устройство, наречено iPod през 2001.

Възходът на безплатната или пиратската музика онлайн и спадащите продажби на CD бяха развявани като предупреждение за мощта на Интернет. И все пакq коментарите на Лили Алън тази седмица може би най-после потвърждават, че начинаещите рок-китаристи или поп певци може да си събират багажа и да си търсят нормална работа.

"Всички приемат, че съм спечелила милиони от рекламата на John Lewis. Вероятно спечелих около 8000 евро," казва певицата, чийто кавър на Somewhere Only We Know на Keane оглави класациите миналата година. Той се въртеше нонстоп по радиото, и - естествено - по телевизията, като фон на коледната реклама на John Lewis, посветена на анимационна любовна история между мечка и заек.

Алън, която направи 4-годишна пауза в кариерата си, за да се посвети на децата си, твърди, че поп звездите сега печелят повечето пари от присъствие на церемонии за връчване на награди и продуктови събития. "Примерно има снобски сбирки за лансирането на нова вода в Claridge's. Тотално безсмислени. Но всички ние присъстваме, защото ни плащат да бъдем там," казва тя пред сп. Beat.

Колко плащат?

"Зависи. От 2500 до 100 000 евро? Сега, когато хората не купуват музика, се налага да си намираме други източници на доходи. Не че това конкретно на мен са ми го предлагали де. Но би могло да се случи," казва тя. "Не знаех колко са се влошили нещата с музикалната индустрия през четирите години, в които бях извън нея."

Може би пък е трябвало тя да погледне класациите от миналата година: не музикалните чартове, а тези, следящи продажбите в цялата развлекателна индустрия - албуми, филми и игри, подготвяни от британската Асоциация на търговците на развлекателни продукти. Те показват, че най-добре продавалият се продукт във Великобритания през 2013 е била играта Grand Theft Auto V, която се е продала в 3.67 млн. копия, следвана от DVD версията на филма за Джеймс Бонд "007 координати: Скайфол", който е бил продаден в 2.96 млн. екземпляра.

Едва на девето място изобщо се появява нещо свързано с музика - и то е компилацията Now That's What I Call Music! 86, която е имала малко над 1 млн. купувачи. Единствената друга музика в Топ 20, във физически или електронен формат, е предшественикът на същата компилация - Now That's What I Call Music! 85.

Само преди десетилетие - в дните, когато Дайдо, Coldplay и Джеймс Блънт бяха машини за хитове - не беше необичайно албум да се продаде в над 3 млн. копия

Може да си помислите, че възходът на цифровата музика компенсира плашещия спад на продажбите на физически CD, но не е така. Миналата година продажбите на всички типове албуми и сингли са били на стойност 1.04 млрд. евро във Великобритания, бележейки спад с 0.5% спрямо предната година и спад със 7% за последните 3 години.

Най-голямата попзвезда - Бионсе, се оплака в последния си албум под формата на песен: "Душата не е за продажба? / Вероятно няма да спечеля пари от това ? / Майната му." Попкралицата дори се изсилва с твърдението, че ще се налага да работи "от 9 до 5, само за да оцелява".

Проблемът е, че хората просто не купуват музика в количеството, в което са го правили преди. Те или избират и вземат отделен сингъл, или слушат поточно музика от услуги като Spotify или YouTube, често напълно безплатно.

Това не означава, че музикантите ще бъдат принудени да свирят на улицата, с поставена шапка за подаяния

Искреното изказване на Алън показва как някои музиканти си осигуряват комфортен живот, въпреки спадащите продажби.

Турнетата отдавна са най-доходният начин за печелене на пари - особено за изпълнители, събиращи цели стадиони, като Rolling Stones и Елтън Джон. Сега, когато глобалната рецесия приключи, цените на билетите растат, а нови мегазвезди - като One Direction, жънат рекордни печалби от турнета.

Всички тези събития са начин да се продава и мърчандайз, както и да се налага брандът на конкретните изпълнители. Ерата на бейзболната шапка на Rolling Stones отдавна приключиха. Тейлър Суифт има три различни парфюма със своето име; Рита Ора, която е записала само един албум досега, продава брандирани шорти на точки, огърлици и цяла гама от лак за нокти на Rimmel London под формата на мърчандайз.

За много по пизпълнители, музиката е само поредният компонент от продуктовата им гама

И никоя област не е табу. Фаръл Уилямс и Daft Punk не само лансираха най-успешния сингъл на 2013 - Get Lucky, но и брандирани Get Lucky презервативи.

Според PRS for Music, асоциация за събиране на отчисления от авторски и сродни права, британските автори и изпълнители са спечелили 642 млн. евро от такива отчисления. Но извън това, те са получили и поне 105 млн. евро през 2012 от "спомагателни доходи от бранда". Този жаргон включва спонсорства на наема на зала, на концерт или цяло турне, от което изпълнителите получават дял.

Последното турне на Риана официално носеше названието Budweiser Rihanna 777 Tour (тълпата обаче изглежда не е проявила особен ентусиазъм при призивите на Риана да скандират "Budweiser and River Island" в подкрепа на асоциираните брандове).

"Спомагателните" доходи на звездите също така включват подкрепата, която те оказват на брандове срещу заплащане, примерно както продуцентът Марк Ронсън и певицата Кейти Би получиха доста прилична сума за съгласието си да отстъпят малко от своята "готиност" на Coca-Cola. Това обикновено носи както имидж, така и отчисления от употребата на тяхната музика, плюс увеличени продажби на използваните парчета. И парите се трупат: Лана Дел Рей като лице на H&M, или Джеси Джей, която се продаде на VitaminWater.

А това беше момичето, което пееше "Не всичко е пари, пари, пари"

PRS не отчитат най-непрозрачните източници на доходи на звездите: личните визити. Не е тайна, че попзвезди си докарват доста добри пари, когато бъдат поканени да пеят на партито за рожден ден на някой руски олигарх или саудитска принцеса - Лакшми Митал е платил на Кайли Миноуг около 315 000 евро, за да пее половин час на сватбата на неговата дъщеря. Според някои слухове Джей Зи и Бионсе поотделно взимат по 1 млн. евро на нощ.

Това, което е по-изненадващо, е когато на звездите просто се плаща да присъстват: не да пеят или да връчват награда, а просто да бъдат забелязани на партито за лансирането на продукт или откриването на нов нощен клуб.

Юсеф Мохамед, директор на Big Bang - една от многото агенции, които се специализират в осигуряването на знаменитости за събития, казва: "Много от тези знаменитости са много заети. Присъствието на подобни изяви им отнема много време - така че те не биха го правили, освен ако някой не им плаща."

И заплащането далеч не е символично

Сумите започват от около 2000 евро за най-слабоизвестните звезди, та чак до 200 000 или повече за световна знаменитост. Марк Борковски, PR, който представлява звезди, както и брандове, отбелязва: "Тази практика съществува от известно време, особено в света на луксозната мода, където бюджетите са особено високи."

Понякога, естествено, нервите на хората не издържат. Дизайнерката Никол Фархи предизвика много шум преди 2 години, когато заяви, че й е дошло до гуша звездите да искат заплащане само за да седят на първия ред на модните шоута, и отказа да плаща. Присъствието на звезда от мащабите на Риана на модно дефиле според слуховете струва поне 60 000 евро.

Самата Алън през 2007 г. не криеше как модната индустрия се огъва тотално и ръси банкноти по музикалните звезди, споделяйки, че след дефиле на Yves Saint Laurent тя е била отведена в представителния магазин на бранда и е била приканена да вземе каквото пожелае, като си е тръгнала с рокли, чанти и аксесоари на стойност над 5000 евро.

С присъствията на такива мероприятия обаче не бива да се прекалява

"Трябва да бъдете изключително внимателни," казва Борковски. "Ако се прочуете като наемници, ако ви виждат навсякъде, където се подхвърлят пачки за присъствие, присъствието ви навсякъде унищожава имиджа ви."

Да не говорим, че конкурентите за подобни изяви ви гонят по петите. Пазарът на знаменитости става твърде "наситен", предупреждава Мохамед, заради огромния брой таланти и реалити шоута, които генерират цяла армия от хора, опитващи се да спечелят пари от сполетялата ги слава.

За някои старите методи все пак си остават най-добрите. Един музикален агент споделя: "Получавам такива оферти доста често - и те не са нещо лошо или вредно за попизпълнител, който има само няколко години, в които да вземе каквото може като пари от подобни изяви.

Но за истинска музикална звезда - просто забравете. Феновете никога не биха им простили, че се се продали.

Новините

Най-четените