На 11 октомври, ако всичко върви по план и инцидентите не помрачат обстановката, ще бъде поставен нов рекорд - за най-дългия директен полет без спирания.
Пътниците на най-новия самолет на Сингапурските авиолинии - Airbus A350-900ULR - за ултра дълги разстояния - ще пътуват на рекорден околосветски полет, който ще свърже два основни мегаполиса - Сингапур и Ню Йорк. 19 часа (с капацитет за над 20 часа) във въздуха без спирка.
Авиопревозвачът и преди използваше същата дестинация от над 15 хил. км. с газифицирания четиримоторен Airbus А340-500, разполагащ само със 100 места в бизнес класата. Но услугата се оказа не достатъчно ефективна и възрвъщаема и затова беше спряна.
Най-дългият полет в света в момента е между Окланд, Нова Зеландия до Доха, Катар с Катарските авиолинии, който пътува 14 500 километра и отнема 18 часа.
Новите полети на Сингапурските авиолинии първоначално ще се изпълняват три пъти седмично, като ежедневните операции започват от 18 октомври, след като влезе в експлоатация втория Airbus A350-900, а продажбите на билетите започнаха от последния ден на май. В момента пътуващите от Северна Америка до Сингапур трябва да спрат, обикновено в Европа или Азия, докато пътуват между градовете.
Авиокомпанията вече очаква доставката на най-новия си Airbus A350-900ULR. Към момента в света има 21 такива самолета, а вече към Airbus текат вече поръчките за още 67 машини от този клас за ултра дълги полети.
Сингапурските авиолинии са поръчали 7 самолета A350-900ULR.
На 23 април самолетът имаше първия си полет, почти петчасово пътуване, което тръгна от монтажния завод на авиокомпанията в Тулуза, Франция, за да пристигне на летището в Сингапур.
Машината ще може да прави прелети на забележителни 18 хил. километра разстояние, което е повече от 3000 километра над стандартното за A350. Това означава, че Сингапурските авиолинии ще могат смело да си върнат короната най-дългия директен полет в света.
Един ден във въздуха
Но как ще пътуват удобно пътници? Или по-скоро как ще издържат един такъв полет, който ще трае почти цяло денонощие?
"Дизайнът на А350-900ULR е чисто нов, той е проектиран за тези полети на дълги разстояния", коментира Флорент Петени, маркетингов директор на авиокомпанията Airbus за интериора на А350.
Всички модели на A350 споделят философията на дизайна на Airbus, която прави кабината на самолетите по-скоро като стая, отколкото като дълга тръба. Самолетът има високи тавани, сложно LED осветление, почти вертикални странични стени и ниско ниво на шум, обяснява още Петени.
Това, което впечатлява в дизайна обаче са страничните люкове.
Корпусът на A350 е направен от сложна сплав, в която има включително и въглеродни влакна, вместо да се използват традиционните алуминиеви конструктивни техники. Това позволява на Airbus да включва широки панорамни прозорци. Много прозорци.
"Нямаме липсващи прозорци. Винаги, когато пътникът избере седалка за прозорец, винаги ще има прозорец", казва Петтени. Това премахва онова неудобство да се окажеш на реда, на който няма люк до теб - нещо, което се случва често при други самолети.
Но като се има предвид дължината на полета, важен момент е да се гарантира, че кабината може да бъде напълно тъмна, за да даде на пътниците спокойна среда за сън. Авиокомпаниите ще могат да избират между стандартните щори или електромеханична система с бутони с две затъмняващи кабината щори.
На неотдавнашното изложение Aircraft Interiors Expo в Хамбург фирмата, заедно с производителя на интериор за въздухоплавателни машини Zodiac Aerospace, представи предложение за "модули на долната палуба", които ще включват спални помещения за пътниците.
Разположени в пространството, обикновено изпълнено с товарни контейнери, пътниците ще имат достъп до двуетажни легла чрез стълбище от главната палуба. Така сънят през тези 20 часа може да е далеч по-приятен, отколкото на седалката.
Системата за циркулация на въздуха на A350 е проектирана така, че да бъде безшумна и без течения. Това е изключително важен момент, ако ще искаш да спестиш неудобството на пътниците си, които трябва да се возят в нея в продължение на 20 часа.
Големият проблем на тези ултрадълги полети е горивото. В сравнение със стандартния модел A350-900, ULR ще вкара допълнителни 24 000 литра гориво, за да може да изпълнява своите 20-часови мисии.
"Всичко, което правим на ULR, е да използваме целия обем, който имаме в централния резервоар, малко повече от използването, което имаме за A350-1000," обяснява Мариса Лукас-Угена, ръководител на маркетинга на A350. "Поставили сме допълнителни тръби и дренажи, за да можем да използваме целия обем. За 350-900 не използваме цялото пространство, с което разполагаме."
Това допълнително гориво тежи около 9000 килограма. И точно както всеки друг самолет, операторите на ULR ще трябва да оптимизират нещата по отношението между полезен товар и обхват на полета.
Ако искате да летите далеч, трябва да носите повече гориво. Това гориво добавя повече тегло, така че трябва да намалите останалата част от полезния товар.
Производителят може да увеличи максималното тегло при излитане (MTOW) на самолета, а авиокомпанията може да ограничи броя на пътниците или количеството превозвани товари. Или да се направи комбинация от двете. В това отношение Сингапурските авиолинии скоро ще обявят интериорната конфигурация на ULR, но се очаква, че тя ще има далеч по-малко от стандартните за A350-900 на авиокомпанията 253 места на борда.
Очаква се да има голяма кабина за бизнес класата и определен брой премиум места за икономична класа.
И ако самолетът ще може да се справи със задачата, големият въпрос остава за пътниците. Ще успеят ли те да издържат на напрежението от това да стоят затворени в една макар и просторно усещаща се кабина толкова дълго? След 11 октомври ще се разбере.