Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Забравете за Безос - Марк Бениоф е милиардерът във възход

Човекът, който купи Time, смята Facebook за "новите цигари" Снимка: Getty
Човекът, който купи Time, смята Facebook за "новите цигари"

Когато младият предприемач Леа Тарновски успява да се добере до разговор с Марк Бениоф по време на събитие на Световния икономически форум миналата година, тя усеща "пеперуди" в стомаха си. Тарновски търси финансиране и нови контакти, с които да даде начало на своя старт-ъп "Аверон" (Averon).

А малко ръководители на технологични компании имат повече пари и връзки от Бениоф – милиардерът, който стои зад основаването на компанията за облачни услуги Salesforce.

Богатството на 54-годишният Марк Бениоф се оценява на близо 7 милиарда долара. В една от книгите си – съавтор е на общо три – той посочва като свои "приятели" бившия изпълнителен председател на Google Ерик Шмид и певецът Нийл Йънг. Всяка година знаменитости като рапъра will.i.am или актьора от "Антураж" Ейдрън Грение присъстват и изнасят речи по време на Dreamforce – организираната от Бениоф едноседмична технологична конференция.

Той "без съмнение е кралска особа в Силициевата долина", както посочва самата Тарновски. Нейната компания днес може да се похвали, че Бениоф е сред инвеститорите в нея. Милиардерът дори усилено е откликвал на молбите на Тарновски да я запознае с ръководители на други компании, въпреки натоварената си програма.

В известна степен Сан Франциско е "градът на Бениоф".

Неговото име стои върху детската болница UCSF. Високият 326 метра небостъргач Salesforce Tower се извисява над Сан Франциско, а самата компания Salesforce е най-големият частен работодател в града. Нанси Конъри, която познава Бениоф от 25 години, го описва като "неофициалния кмет на Силициевата долина".

Извън Сан Франциско обаче милиардерът не е така добре познато име като Марк Зукърбърг (Facebook) или Джеф Безос (Amazon). Но в момента Бениоф е този, който е във възход. По своя собствена инициатива той се опитва да се постави в ролята на "пазител на морала" и то във времена, в които хора като Зукърбърг са изправени пред криза заради липсата на доверие сред обществото спрямо техните продукти.

За целта шефът на Salesforce взима пример от изпълнителния директор на Amazon Безос.

През септември Бениоф и неговата съпруга Лин съобщиха, че купуват легендарното списание Time за 190 милиона долара от сегашните му собственици – Meredith Corp. Когато сделката беше обявена, Бениоф коментира, че той и съпругата му нямат намерение да се месят в дейността на списанието и искат просто да са "стюарди на този исторически бранд".

Бениоф и съпругата му Лин. Снимка: Getty

Сега милиардерът пояснява, че скъпата покупка е направена, защото той самият цени високо "разказвачите на истории".

"Ценя журналистите. Цена фотографите. Ценя артистите…. които ще изрисуват мозайката, по която всички ще крачим към бъдещето. А списание Time е един от тези художници", казва Бениоф в интервю за CNN Business. Пред Bloomberg казва, че ще "махне оковите" от списанието и то ще бъде отново независимо, каквото според него не е било е от много време.

В случая обаче залогът за Бениоф може да е много по-голям. Изпълнителният директор коментира, че целта му е да допринесе за "позитивно промяна в целия свят".

Желанието за това е бил налице през целия му живот, смята Конъри. Преди години тя е била заместник-директор "Човешки ресурси" в Salesforce, а днес сама ръководи консултантска фирма в същата сфера.

По думите й Бениоф винаги е мислел мащабно – именно така е успял да изгради Salesforce. Според нея той винаги гледа към следващото предизвикателство и мисленето му е в една насока – "промених технологията; какво мога да направя сега, за да използвам влиянието си и да променя света?".

Бениоф не е просто технологичен милиардер. Той и съпругата му са дарили повече от 250 милиона долара за здравеопазване при децата, включително и на болницата, която от благодарност вече носи неговото име. Още много милиони са отишли към бездомните в Сан Франциско  - един голям проблем за града.

Шефът на Salesforce също така постепенно нагазва и в политиката. През 2015 г. той публично се противопостави на спорен закон за религиозната свобода в Индиана. Разкритикува и американския президент Доналд Тръмп за изтеглянето на страната от Парижкото споразумението за климата, както и за предложението за забрана транссексуални да могат да служат в американската армия.

Според наблюдатели Бениоф е наясно с възможностите си и че може сам да провокира промяна. Въпреки това твърди, че все още не мисли да се кандидатира за изборна длъжност.

Макар и не толкова популярен за масовата аудитория, Бениоф разполага не само с пари, но и с контакти - в технологичната сфера, политика, шоубизнеса. На снимката е с рапъра will.i.am. Снимка: Getty

Вместо това болезнената му откровеност сега е насочена към другите големи имена в Силициевата долина. Това се случва във време, в което голяма част от технологичната индустрия е изправена пред кръстопът заради проблемите около защитата на личните данни на потребителите.

По-рано тази година шефът на Salesforce определи Facebook като "новите цигари" – че води да пристрастяване и че не е добър за потребителите, а те трябва да знаят какво използват и как този продукт им влияе.

Още преди Марк Зукърбърг да се яви пред американския Сенат, за да коментира скандала с Cambridge Analytica, Бениоф вече беше изразил позицията, че социалната мрежа трябва да бъде регулирана по по-адекватен начин. Той е на това мнение и днес.

"Защо технологичната индустрия е единствената, в която правителството не иска да се намеси, за да гарантира, че там има справедливи практики, честност и доверие с клиентите и с бизнеса? Трябва да се стигне дотам", обяснява Бениоф.

По думите му с нарастващото могъщество на технологиите, искат или не управниците ще трябва да се намесят.

Милиардерът е и на мнение, че всяка компания трябва да направи всичко възможно най-важната ценност в нея да е доверието – а не "мощта" или "печалбата от… социалната ти мрежа". В противен случай компанията рискува да загуби клиенти, служители и лица на ръководни позиции.

Facebook в момента със сигурност е пример поне за последното – през последните месеци компанията беше напусната от съоснователите на Instagram, както и от основателите на WhatsApp – две изключително успешни приложения, закупени от технологичния гигант на Зукърбърг. Според някои информации причината е разминаване в мненията с изпълнителния директор Зукърбърг.

В същото време Бениоф дори сподели основния пост в Salesforce. Наскоро една от основните фигури в компанията – Кийт Блок, получи титлата съ-изпълнителен директор.

"Титлите не значат нищо за мен. За мен най-важното е успеха на нашите акционери, на нашите клиенти, на нашите служители, на нашата общност... Върху това се фокусирам", обясни Бениоф в интервю за Bloomberg.

Също там той не отрече и други слухове – че има интерес да закупи Twitter.

Това ще е една много по-скъпа покупка – през 2016 г. Forbes оцени социалната мрежа на над 15 милиарда долара. Но с Бениоф нищо не е сигурно.

"Това е новият свят", както самият той казва. И поне за момента изглежда сякаш Бениоф се справя много успешно в него – името му е встрани от големите скандали в технологичния сектор, инвестира в благотворителност, стартиращи бизнеси и дори една медия с дългогодишна история.

Въпросът е доколко е готов да излезе извън границите на своето силициево кралство и да се опита да популяризира името си и да "върши добро" в още по-големи мащаби. И, разбира се, дали е толкова искрен в думите си, колкото изглежда.

 

Най-четените