Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Компанията му изкарва по 1,5 млрд. долара на година, а той я подари за защита на природата

След 50 години в бизнеса с планинарски стоки Ивон Шуинар иска да даде повече за спасяването на планетата Снимка: Getty Images
След 50 години в бизнеса с планинарски стоки Ивон Шуинар иска да даде повече за спасяването на планетата

"Нашата работа е да спасим родната си планета" - този принцип стои в основата на американската компания Patagonia за туристическо оборудване и екипировка за къмпинг.

Сега обаче нейният собственик е решил да предприеме още една крачка напред - да дари самата фирма на благотворителен фонд за защита на природата.

След почти 50 години в бизнеса основателят на Patagonia Ивон Шуинар обяви намерението си да дари собствеността на компанията на две организации - Patagonia Purpose Trust и Holdfast Collective.

Идеята е всеки долар, който не бъде реинвестиран обратно във фирмата за производствени нужди, да бъде разпределен като дивиденти за защита на планетата, става ясно от публикувано в сряда официално изявление.

Patagonia Purpose Trust сега притежава всички акции на компанията с право на глас (2% от всички акции на компанията). Тази организация е установена от семейството на Шуинар, за да създаде по-постоянна правна структура, която да поддържа целите и ценностите на Patagonia.

По този начин се цели да се гарантира, че волята на Ивон Шуинар няма да бъде отклонена в някаква различна посока, а компанията му ще работи действително за опазване на природата.

В изявлението на Patagonia се посочва, че желанието на основателя на фирмата е тя да продължи да демонстрира, че е възможно един бизнес да работи на печалба, но също така да се грижи за планетата.

"Измина половин век, откакто започнахме нашия експеримент в отговорния бизнес. Ако искаме да имаме някаква надежда за процъфтяваща планета след още 50 години, това изисква всички ние да направим всичко възможно с ресурсите, с които разполагаме", казва в изявление самият Шуинар. 

Той допълва: "Като бизнес лидер, какъвто никога не съм искал да бъда, аз изпълнявам моята роля. Вместо да извличаме стойност от природата и да я превръщаме в богатство, ние използваме богатството, което Патагония създава, за да защитим източника. Правим Земята наш единствен акционер. Гледам сериозно на спасяването на тази планета".

Междувременно останалите 98% от акциите на Patagonia, които не носят право на глас за управлението, отиват при организацията Holdfast Collective, която ще използва всеки долар печалба за защита на природата и биоразнообразието, както и за подкрепа на процъфтяващи общности в борба с екологичната криза.

Всяка година печалбите, които не са реинвестирани обратно в бизнеса, ще бъдат разпределени от Patagonia като дивидент на Holdfast Collective, за да бъде подпомогната борбата срещу климатичната криза.

Изчисленията на компанията са, че годишно на Holdfast Collective бъдат ще изплащани дивиденти в размер на около 100 млн. долара, в зависимост от състоянието на бизнеса.

Оттам посочват, че извън това ще продължат да дават по 1% от продажбите всяка година на активисти от локални групи за защита на природата - практика, която ръководството е установило още от създаването на фирмата.

Ивон Шуинар вярва твърдо, че големите компании могат едновременно да печелят пари и да помагат за запазването на природата. Снимка: Getty Images
Ивон Шуинар вярва твърдо, че големите компании могат едновременно да печелят пари и да помагат за запазването на природата.

Основана през 1973 г., Patagonia генерира годишно приходи от около 1,5 млрд. долара, докато нетното състояние на Ивон Шуинър се изчислява на около 1,2 млрд. долара.

По собствените думи на бизнесмена, той е искал да увеличи подкрепата си за каузата за спасяване на планетата и борбата с климатичните промени. Той споделя, че първоначално е обмислял да продаде Patagonia, а парите да дари за благотворителност.

Другата възможност била да направи компанията публична, като по този начин генерира средства за екологични цели.

В крайна на сметка обаче се отказал и от двата варианта, тъй като те означавали да се откаже от това да контролира бизнеса.

"Дори публичните компании с добри намерения са под твърде голям натиск да създадат краткосрочна печалба за сметка на дългосрочна жизненост и отговорност", обяснява Шуинар.

Той допълва, че макар планетата да е необятна, нейните ресурси не са безкрайни и вече е ясно, че човечеството отдавна надхвърля допустимите граници на потребление на тези ресурси.

Според сегашния изпълнителен директор на Patagonia, Райън Гелърт, от семейство Шуинар са му поставили още преди две години да разработи нова структура, която да може да изпълнява две основни задачи - от една страна, да защитава целите на бизнеса, но също така и да позволи да се отпускат повече средства за борба с екологичната криза.

"Вярваме, че тази нова структура изпълнява и двете задачи, и се надяваме, че ще вдъхнови нов начин за правене на бизнес, който поставя хората и планетата на първо място", коментира Гелърт.

Още от самото си създаване Patagonia, която произвежда всякакво планинарско и къмпингарско оборудване и дрехи, е известна с отдадеността си на каузите за защита на природата, като не се притеснява да заема позиции по важни екологични теми.

Така например през 2017 г. компанията съди тогавашния президент Доналд Тръмп заради решението на неговата администрация да намали драстично размера на два национални паметника в Юта.

Намеренията на семейство Шуинар да дарят бизнеса си за опазване на природата ги вкарва в елитен списък на милиардери, които се отказват от част от богатството си за различни благотворителни каузи.

Основателят на Microsoft Бил Гейтс е известен с това, като тази година той сам се зарече да изпадне от списъка с най-богатите хора в света, като дари 20 млрд. долара от състоянието си за различни фондове и каузи.

Технологичният бос, за когото се смята, че притежава в момента около 118 милиарда долара, още през 2010 г. обеща да даде богатството си за благотворителност, но оттогава насам нетното му състояние се е увеличило повече от два пъти въпреки честите дарения, които прави.

Миналата година британският бизнесмен и основател на веригата за търговия на дребно The Hut Group Матю Молдинг обяви, че ще дари 100 млн. британски лири на благотворителна фондация, след като официално стана милиардер при регистрирането на фирмата му като публична компания.

През 2019 г. пък основателят на веригата магазини за аудиотехника Richer Sounds - Джулиан Ричър, обяви, че предава 60% от бизнеса си на работещия за него персонал.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените