Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Огромен успех или скъп провал е експериментът "За 9 евро из цяла Германия"

Време е Берлин да оцени ефекта на евтините билети Снимка: Getty Images
Време е Берлин да оцени ефекта на евтините билети

В началото на юни месец Германия се зачуди как хем да накара хората да слязат от колите си, хем да им помогне да пътуват евтино и екологично. Решението дойде под формата на месечен билет на цена от 9 евро, който осигурява неограничен достъп до градския транспорт, но и до "Дойче Бан" - немските държавни железници.

По този начин германците могат да заплатят еднократно скромните 9 евро и да пътуват спокойно из цялата страна.

В началото на септември тези билети вече няма да важат и е време Берлин да оцени ефекта им, който е преобладаващо положителен.

За периода от три месеца са продадени над 52 милиона такива билета, като е важно да се отбележи, че чуждестранните туристи също имаха възможност да си купят преференциалния билет.

Така например британският блогър Алексей Гайнанов решава да посети Германия, именно след като билетът е обявен от немското правителство.

Той обяснява в блога си, че евтиният билет е разкрил пред него неподозирана мрежа от възможности за транспорт из Германия, защото с 9 евро той може да се качи не само на влак, но и в метро, градски автобуси, трамваи и тролеи.

Снимка: Getty Images

"Беше изключително лесно, защото не се чудех какъв билет и за колко евро трябва да си взема сега", обяснява Алексей. Блогърът допълва, че е прекарал 11 дена из Германия и билетът от 9 евро е спестил огромна сума от бюджета му за пътуване.

Германците обаче също се радват на евтината възможност за придвижване в градовете си и извън тях.

Според Евелин Пала, регионален директор на "Дойче Бан", един от пет билета за 9 евро е използван най-вече за градски транспорт. Пред "Дойче Веле" тя обяснява, че немалка част от евтините билети са били продадени именно на хора, които обикновено не използват влакове, автобуси и метро.

В някои области на Германия, продължава Пала, употребата на лични автомобили е спаднала с 3 процента, което веднага се е отразило и на качеството на въздуха.

Изследване на Университета в Потсдам подкрепя това твърдение и сочи, че въздухът значително се е подобрил в градските периферии, където употребата на автомобили традиционно е по-активна. Мярката е послужила и като пример - от септември до края на годината пътуването с влак в Испания ще бъде напълно безплатно.

Освен това билетът от 9 евро е помогнал на германците да опознаят по-добре родината си и да открият нови за тях забележителности.

Снимка: Getty Images

Такъв е примерът на Джулия Бъкли, редакторка от "Си Ен Ен", която първоначално пътува до Кьолн.

В свой материал за медията тя разказва, че първоначалната ѝ цел е да разгледа Кьолн, но след като се сдобива с билета от под 10 евро, тя решава да отскочи и до близкото градче Брюл.

Там тя открива прекрасен музей на Макс Ернст, образци на архитектурата рококо и живописна пешеходна улица.

"Нямах намерение да ходя в Брюл", обяснява Бъкли, която живее и работи в Дюселдорф. Евтината опция за транспорт обаче я отвежда именно в красивото градче на 18 километра от Кьолн.

"Хората са по-склонни да сменят различни видове транспорт, ако им е лесно и евтино", признава и Евелин Пала. Затова и немският канцлер Олаф Шолц още в средата на август обяви, че експериментът с евтиния билет за транспорт е "огромен успех" и заяви, че вече се обмисля как проектът да бъде продължен.

И тук идва огромният проблем - опитът с въвеждането на билет за 9 евро не е никак евтин за държавата.

Цените на месечните карти за влак в Германия варират между 49 и 69 евро и ако Берлин иска да продължи проекта, трябва да реши как ще бъде покрита разликата в двете цени. Една от идеите е да се повишат данъците за активните шофьори на автомобили, както и данъците и таксите за енергийните фирми.

Обмисля се също така месечен билет да бъде с фиксирана цена от 29 евро или да се въведе годишен билет за точно 365 евро.

Хайке Линк, немски анализатор на публичния транспорт, също е скептичен дали експериментът ще продължи да е успешен. В разговор за "Дойче Веле" той посочва, че с края на лятото е много възможно интересът към градския транспорт и пътуването с влак рязко да спадне и така евтините билети да станат още по-неизгодни.

"Важно е да се запитаме - защо тези хора пътуваха толкова през лятото", добавя още Линк.

Билетът от 9 евро носи със себе си и неподозирани неприятности за пътуващите, най-вече под формата на претъпкани влакове.

Снимка: Getty Images

Експерименталният билет не позволява да бъдат запазвани места във влаковете и доведе до вагони, препълнени с правостоящи туристи.

Някои подчертават, че дори не са успели да се качат на желания влак и се е наложило да си запазят купета на стандартна цена.

Затова надеждите са след 1 септември немското правителство да измисли нова схема, която хем ще е изгодна за пътниците, хем няма да товари държавния бюджет и, не на последно място, държавните влакове.

 

Най-четените