Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Отчаяна съм, изобщо не трябваше да влизам в тази платформа": Защо търговците са гневни на Temu

Китайските продавачи на протест срещу платформата за онлайн пазаруване Снимка: iStock
Китайските продавачи на протест срещу платформата за онлайн пазаруване

За Temu, популярният сайт за онлайн пазаруване, концепцията "да пазаруваш като милиардер" означава предлагането на множество стоки на ниски цени с обещание за безплатна доставка и куп други бонуси.

Това обаче има своята цена. За момента тя се плаща най-вече от търговците, които работят с платформата. А те не са доволни от този факт.

Стотици независими търговци от Китай, които продават стоките си през Temu, излязоха на протест в южния град Гуанджоу срещу "несправедливите" глоби, които платформата им налага, както и срещу задържането на плащания, пречещи на бизнеса.

Протестите показаха множеството предизвикателства, пред които сайтът за пазаруване, собственост на китайския гигант в електронната търговия PDD, продължава да изпитва на фона на амбициозната си и скъпа глобална експанзия.

Според своя бизнес модел Temu дава на търговците платформа, където те да предлагат стоките си - от дрехи през уреди за дома и лайфстайла, до играчки и техника.

В замяна на солидни намаления от цените, компанията предлага ударна маркетингова сила, включително лавина от онлайн реклами към потребителите и дори реклама по време на полувремето на мача за Супербоул.

В голямата си част търговците, които работят с Temu, са от Китай. Те оперират с огромни количества от стоките си, за да може обемът в продажбите да покрие солидните намаления и все пак всички да са на печалба.

Проблемът според протестиращите обаче е, че често се оказва, че продавачите не са на плюс.

Една от причините за това са "непропорционално високите" глоби, които Temu налага за лошо обслужване на клиентите.

Пред "Си Ен Ен" няколко от търговците, участвали в протеста, споделят, че тези глоби се налагат при закъснение на доставки, неточно описание на продукти, изпращане на грешна пратка и други, като наказанията могат да достигнат размер до пет пъти цената на едро на конкретния проблемен продукт.

В такива случаи Temu "замразява" част от реализираните от търговеца печалби и той не може да ги изтегли.

Жена, участвала в протеста пред централата на компанията в Гуанджоу, коментира, че платформата е блокирала сума от около 2 млн. юана (276 хил. долара) от акаунта ѝ.

Парите са ѝ нужни, за да се разплати с производители и за други нужди на бизнеса ѝ, но не може да ги използва, докато не реши спора си със сайта.

"Сега съм наистина отчаяна. Мисля, че съм на път да загубя семейството и бизнеса си. Наистина съжалявам, че се присъединих към платформата", казва тя.

Много търговци се чувстват принудени да се изтеглят от сайта, тъй като вече са на загуба и това сериозно застрашава финансовата им стабилност.

Компанията обаче е категорична, че няма такова нещо, а повечето продавачи, работещи с нея, имат успехи и се възползват от ръст в продажбите.

"Въпреки че санкциите са необходими, за да поддържаме висококачествен пазар, ние се ангажираме със справедливо правоприлагане и разрешаване на спорове", посочва говорител на Temu.

В изявление компанията посочва, че в протестите всъщност са участвали само "десетина продавачи", предимно на дрехи, които работят и с прекия конкурент на Temu - Shein. Търговците не били доволни от това как платформата се е справила с клиентското недоволство по отношение на качеството на обслужване.

"Тези продавачи са отказали да разрешат споровете чрез нормален арбитраж и по посочения в споразуменията с платформата правен път", става ясно още от изявлението.

Оттам допълват, че Temu работи активно с търговците, за да намери взаимно изгодно решение.

Китайската компания, чиято централа е базирана в американския град Бостън, стартира през 2022 г. с ударна кампания и призива клиентите да пазаруват в платформата "като милиардери".

За да привлече купувачите, Temu предлага безплатна доставка, безплатно връщане в рамките на 90 дни и корекции на цените в рамките на 30 дни. Много от продуктите пък се предлагат с различни подаръци и бонуси за допълнителни намаления.

Според проучване на компанията за пазарни изследвания Sensor Tower приложението Temu е изтеглено повече от 600 милиона пъти, като за миналата година то е осмото най-сваляно в световен мащаб. В САЩ то е под №1 на най-често инсталираните приложения за 2023 г.

Temu има бърза експанзия на новите пазари, като компанията се разраства агресивно на пазарите в Латинска Америка, Близкия изток и Югоизточна Азия.

Според Айви Янг, китайски технологичен анализатор и основател на консултантската фирма Wavelet Strategy, това ударно разширяване на Temu е създало "дисбаланс на стимулите".

От една страна потребителите искат по-качествени и по-евтини стоки по-бързо, докато от другата продавачите искат да продават повече при по-високи маржове.

От трета страна Temu иска солидни приходи за себе си, с които да оправдае огромните си маркетингови инвестиции.

"Недоволството назрява от известно време и най-накрая достигна повратна точка. Продавачите са казали "Стига!". Те са ядосани от липсата на прозрачност и комуникация по отношение на солените глоби ... и смазващата реалност, че е почти невъзможно да се реализира печалба от продажба на Temu", обяснява Янг.

В свой анализ от юни тази година Goldman Sachs обяви, че очаква Temu да генерира 45 милиарда долара брутна стойност на стоките, продадени през платформата през 2024 г., спрямо 18 милиарда долара през 2023 г. и около 300 милиона долара през 2022 г.



 

Най-четените