Ще направи ли Русия свой McDonald"s, ще замести ли Кока-Колата с квас и ще се пренесе ли окончателно във ВКонтакте?
Руски политици като кметът на Москва Сергей Собянин и депутатът Вячеслав Володин се надпреварват да предлагат на мястото на фаст фууд веригата да се настани руски бранд, като Володин донякъде на шега предложи този бранд да се казва "При дядя Ваня".
Всъщност Русия разполага със собствена верига за бързо хранене на име Black Star Burger.
Тя е основана през 2016 г. и в момента един от собствениците ѝ е популярният руски рапър Тимати, който обича да представя себе си като един от най-добрите приятели на президента Путин.
При откриването на първия ресторант на Black Star Burger се извива опашка, която кандидатства за рекорд на Гинес, защото на нея се събират 668 души.
Постепенно бизнесът се разраства и през септември 2017 г. отваря врати и обект в Чечня, като на откриването присъства лично Рамзан Кадиров. Впоследствие обаче веригата е изправена пред сериозни финансови изпитания и то именно заради Тимати и неговата подкрепа за московския кмет Сергей Собянин.
В своя песен рапърът пее, че яде Black Star Burger за здравето на Собянин, но тази възхвала предизвиква отлив на клиенти. Пандемията също принуждава редица от обектите да затворят и към март 2022 г. на територията на Русия има не повече от 60 ресторанта.
Иначе Black Star Burger предлага скромен избор от бургери, два вида пържени картофи и сосове.
Най-скъпият бургер струва приблизително 6,70 лв.
Колкото до "Дядя Ваня" - такъв бранд действително съществува, но отрича да е подавал патент за ресторанти за фаст фууд.
Марката е кръстена на едноименния разказ на Чехов и предлага богат набор от консервирани храни - кисели краставички, доматени консерви, грах, царевица, туршии, боб и оцет. Ако трябва да замести определен клас западни продукти, то това са тези на Bonduelle.
В България продукция на "Дядя Ваня" може да бъде намерена във веригата магазини "Берëзка".
Компанията е основана през 1999 г. и се хвали, че сега е номер едно в своя сегмент. Продукти на фирмата преди войната с Украйна са достигали до Австралия, Китай, Израел и Канада.
Отново на сайта на "Дядя Ваня" се вижда, че продуктите им са без ГМО, с натурален произход, без глутен и с ниско съдържание на калории.
Фирмата определя като фалшива новина твърдението, че ще използва логото на McDonald"s, но обърнато така, че да прилича на буквата В и подчертава, че няма намерения да влиза в бизнеса с бърза храна.
Колкото до безалкохолните напитки, оттук нататък руснаците ще заложат на "Тархун" и "Дюшес".
"Тархун" означава естрагон, а жителите на Руската федерация го познават и като грузинска газирана безалкохолна напитка със силно изразен землист вкус. Точно както и капиталистическата Кока-Кола, "Тархун" е изобретение на фармацевт, който в случая е имал за цел да създаде леко сладникава ободряваща напитка.
През 80-те години на миналия век безалкохолното навлиза на съветския пазар. В наше време за производството му се използват два вида оцветители, за да придобие характерния си цвят. В състава му влизат още ванилин, лимонена киселина, захар и минимално количество етилов спирт.
През 2012 г. компанията, която произвежда "Тархун", получава отличието "Най-добра фирма в сегмента на малкия и среден бизнес". Сега, през март 2022 г., Москва започва широко да представя напитката като по-добрата алтернатива на западните газирани напитки.
Така например кината в Саратов, Омск и Кохма заявяват, че ще заместят всички продукти на Pepsi и Coca-Cola с "Тархун". Заедно с това преди всеки филм ще върви и кратък рекламен клип, който да информира зрителите за напитката и да ги призовава да си я закупят, съобщават още от RT.
"Дюшес" също може да се яви като алтернатива на западните газирани напитки.
Името идва от френски и означава дукеса/ херцогиня, но всъщност напитката е съветско изобретение. И до днес безалкохолното се продава в ретро изглеждащи бутилки и пристига с аромат на лимон, но пред телевизия "Москва Доверие" потребители се оплакват от твърде изкуствен и химически вкус.
За подобно нещо руснаците вече не могат да се оплачат в Instagram, Facebook или Twitter, но ще могат да излеят гнева си във ВКонтакте, както и в новата версия на Instagram - Россграм.
ВКонтакте е основана през 2006 г. от Павел Дуров и брат му Николай. Двамата не крият, че са искали да направят руско подобие на Facebook. Дори на пръв поглед си личи, че социалната платформа е пряко заимствана от тази на Марк Зукърбърг - същия изглед, същата синьо-сива цветова схема и същата функционалост.
През 2014 г. обаче Дуров заема позиция против анексирането на Крим, отказва да издава данните на протестиращи срещу Путин и отказва да блокира профила на Алексей Навални. Затова е отстранен от поста си и заменен с близки до президента фигури.
Дуров напуска Русия и успява да създаде друга своя успешна платформа, която руснаците много обичат - Telegram.
Приложението е криптирано и по тази причина много лесно избягва международните санкции. Междувременно след налагането на ограниченията над платформите на Meta ВКонтакте също отбеляза рекорден скок в потребителите, а десетки руски инфлуенсъри призоваваха феновете си да ги последват там.
От 28 март те ще имат насреща и Россграм - руска версия на Instagram с абсолютно същата цветова схема.
Проблемът е, че руските онлайн знаменитости ще могат да си комуникират само с родни последователи, защото платформата ще бъде ограничена само в рамките на Русия.
Остава да разберем и дали руските потребители ще се насочат към алтернативите, с които разполагат, или ще продължат да тъгуват по Запада.