Свръхбогатите хора обичат да се наслаждават на удобството да пътуват бързо до всяка точка на света, без да трябва да търпят шума (и понякога миризмата) на други хора.
Постигат го с частните си самолети.
Проблемът е, че живеем във времена, в които природозащитници започват да повдигат въпроси за вредите, които въздухоплаването нанася на света. Като следствие на това собствениците на частни самолети биват гледани под лупа - къде летят, колко често, какви въглеродни емисии оставят след себе си.
И понякога този обществен натиск има резултат...
Бернар Арно е главен изпълнителен директор на бранда за луксозни стоки LVMH, собственици на Louis Vuitton например, а по някаква случайност е и вторият най-богат човек в света в момента на писане на статията.
Индексът на милиардерите, поддържан от Bloomberg, показва, че Арно води пред Джеф Безос, основателя на Amazon, макар и двамата да разполагат със 137 милиарда долара.
Французинът е един от богаташите, срещу които в Twitter се сипят критики за редовната употреба на частни самолети. Френски профили в социалната мрежа са специално посветени на това чрез публично достъпна информация да следят самолета на Арно (и на други богати личности).
Стига се дотам през лятото да се появят предложения от някои френски политици за евентуална забрана или допълнително данъчно облагане върху частните самолети.
Всичко това очевидно е накарало втория най-богат човек в света да предприеме мерки, за да спре следенето си. Акаунтът laviobernard ("Самолетът на Бернар") през септември съобщи, че регистрацията на личния самолет на Арно е била прекратена във Франция в началото на същия месец.
Le jet privé de LVMH n'est plus immatriculé en France depuis le 1er septembre 2022.
— laviondebernard (@laviondebernard) September 10, 2022
Toujours aucun mot de Bernard Arnault ni de LVMH sur le sujet des jets privés.
Alors Bernard, on se cache ? pic.twitter.com/dt5Oajw8zK
Потвърждението дойде в средата на октомври. В подкаст, собственост на LVMH, самият Арно коментира, че компанията "имаше самолет и го продадохме".
"Резултатът е, че сега никой не може да види къде ходя, защото когато ползвам частни самолети, наемам такива", допълва милиардерът, цитиран от Gizmodo.
Синът на Арно - Антоан, в свое телевизионно интервю за France 5 защити ползването на частни самолети с аргумента, че "самолетът е работен инструмент". По думите му в една "хипер конкурентна" индустрия частният самолет дава на директорите предимство в надпреварата да са първите, които ще придобият нов продукт или ще сключат дадена сделка.
Той обяснява, че от продажбата на самолета на компанията все пак има друга полза - това да имаш собствен частен самолет позволява на конкурентите на LVMH да знаят къде се намира летателната машина и може да им даде предимство в дадена ситуация.
Темата не приключва с Арно. Друг от изпълнените с критики акаунти - I Fly Bernard, наскоро посочи, че частните самолети на милионери, излитащи от Франция, са отговорни за 203 тона въглероден диоксид в атмосферата, избълвани в рамките на над 48 часа полети само през септември.
Същият акаунт посочи, че самолетът на друг френски бизнесмен - изпълнителният директор на Kerring Франсоа-Анри Пино, е летял от Венеция до Париж и обратно до Венеция в рамките на един ден. Шегата в Twitter? Че може би си е забравил зарядното за телефона в хотела.
Критики има и срещу това как лети най-богатият човек в света - Илон Мъск, особено след като следенето на частния му самолет показа, че през май е направил полет от едва 9 минути между Сан Хосе и Сан Франциско.
Мъск по-рано тази година дори предложи да купи един от профилите, които следят самолета му - ElonJet, а поиска и от създателя му - Джак Суийни, да спре с тази си дейност, защото тя представлявала "риск за сигурността".