Най-богатият европеец Бернар Арно е изправен пред финансови несполуки. Доколкото е уместно да наречем "несполука" загубата на 20 милиарда долара.
Толкова е сумата, с която се е стопило богатствата на френския бизнесмен през последната година, става ясно от данните на Bloomberg Billionaire Index.
Всяка година изданието публикува сравнителна статистика на финансовото състояние на 500 милиардери от цял свят, а през 2024 г. цифрите не са на страната на Арно.
Графиките показват, че собственикът на луксозния конгломерат LVMH е изгубил най-много пари от всички милиардери.
Богатството му продължава да държи впечатляващото ниво от 188 милиарда долара, което прави Арно третия най-богат човек в света (след Илон Мъск и Джеф Безос). Но анализът на Bloomberg е предупредителен сигнал за бизнеса на предприемача.
Причината от средствата му да се изпарят 20 милиарда е, че акциите на LVMH паднаха с близо 5% през последните месеци, а понижението на стоковите борси дойде след поредица злополучни решения на Арно.
Големият трус в сметките на французина настъпи при свиването на китайската икономика.
Китай заедно с Япония и Южна Корея представляват най-големият пазар на луксозни стоки в света. Там се разполагат най-лоялните купувачи на марките Louis Vuitton и Dior - визитната картичка на мултимилиардната компания на Арно.
И традиционно богатството на французина зависи от това как вървят продажбите в тази част на Азия.
В първата година след пандемията брандовете под шапката на LVMH се харчеха като топъл хляб.
Масово китайците пощуряха по това да се отрупват с луксозни вещи и да пазаруват от последните колекции на дизайнерските марки като за последно.
От началото на 2024 г. обаче се наблюдава обратната тенденция.
Китайската икономика достигна рекордното ниско ниво от 4,7% на годишна база. Статистиките показаха, че страната е изправена пред редица предизвикателства, свързани с постоянния спад на имотите и дълговата криза.
Икономическият застой не подмина и по-заможните потребители в страната, които на свой ред, редуцираха пазаруването си във висококласните бутици.
Арно усети отдръпването моментално.
Според CNN продажбите на Louis Vuitton и Dior са спаднали с 10% на годишна база, а за второто тримесечие разривът е още по-голям - 14%.
Френският бизнесмен определено не бе взел предвид колебливата китайска икономика, когато през 2021 г. вдигна драстично цените на луксозните си стоки.
Възползвайки се от големия потребителски прилив след свалянето на ограниченията за COVID-19, Арно постепенно увеличаваше цените на дизайнерските си брандове, започвайки от 10% и стигайки до 30%.
Модните колекции, първокласното шампанско, френските грим продукти, които излизат от складовете на LVMH, рязко се оскъпиха. И за около две години скокът в цените се покриваше от изрядния имидж на компании като Dior и Louis Vuitton.
Но това започна да се променя от настоящата 2024 г.
LVMH бе ударено от сравнение на Vogue Business миналия месец, от което стана ясно, че модните артикули на Dior и Louis Vuitton се продават три пъти по-скъпо в Западна Азия в сравнение с тези в Западна Европа.
С публикуването на графиките огромните опашки от китайци пред бутиците на модните марки във Франция и Италия изведнъж придобиха смисъл.
Никой от компанията на Арно така и не даде обяснение за двойните стандарти в цените, така че остана само очевидното подозрение - французинът се е възползвал от неконтролируемото консуматорство в Китай, за да ускори темповете на забогатяването си.
На LVMH не им помогна и последното разследване на италианската прокуратура, което разкри, че в заводите, където се шият чантите на Dior, работниците получават по 2-3 евро заплата на час.
Изчислено беше, че производството на аксесоара струва на луксозния концерн 53 евро, а в същото време Арно го продава на клиентите си за 2600 евро бройката.
Италианските власти остро разкритикуваха LVMH за пословичното безхаберие и ги призоваха да упражняват по-сериозен контрол върху фабриките, които създават бляскавите им продукти.
И в този случай Арно предпочете да замълчи. Но вече е ясно, че ако иска да остане третият най-богат човек в света, ще трябва да преосмисли пазарните си стратегии.