„Изцяло новият KONA не е просто още един автомобил на Хюндай – той е важен крайъгълен камък от нашето пътуване към това да станем азиатска автомобилна марка на първо място в Европа до 2021”, казва Томас А. Шмид, директор на Hyundai Motor Europe, на премиерата на авотмобила в Милано, където миналата седмица беше представен новият мини SUV модел.
Компанията залага много големи надежди на този автомобил и това си личи както в дизайна, така и в екстрите, с които се предлага, дори и в усилията, вложени в промотирането му. Hyundai Motor Europe са си поставили за цел да вземат титлата водещ азиатски автомобилен бранд в Европа до 2021 г. Затова от компанията планират пускането на пазара на 30 нови модела и версии и първият от тях е именно KONA.
Hyundai присъстват на пазара на SUV автомобили още от 2001-ва година с пускането на Santa Fe, но сега за първи път стъпват на сегмента на компактните SUV автомобили, където ще бъде в директна конкурецния с модели като Honda HR-V, Mazda CX-3 и новата Toyota C-HR.
По-големият представител на марката Hyundai Tucson засега се представя доста добре и е най-бързо продаваният SUV на Хюндай в Европа с повече от двеста хиляди продажби от пускането си през 2015 г.
Всичко това трябва да ни подскаже, че летвата за Hyundai Kona e поставена доста високо и поне засега изглежда, че очакванията се оправдават.
Дизайн
Основното име зад дизайна на KONA e Питър Шрайър, отговорен за външния вид на коли като Aуди ТТ, Kia Cee'd и луксозния Genesis G90 от Hyundai.
Както повечето автомобили на Hyundai напоследък, дизайнът определено е добре различим. Той е сравнително агресивен за стандртатите на компактните SUV модели. Това е постигнатно с обшишвките на калниците, които му придават стабилна и широка стойка долу и двойните фарове, създадени от светодиодните LED светлини за движение през деня, разположени отгоре на светодиодните LED фарове. Покривът на KONA е в два тона и предлага много външни цветови комбинации.
Представените в Милано модели бяха ярко оранжев и ярко зелен - не са традиционните цветове и това не е случайно. Както беше отбелязано на представянето - KONA е като човек в костюм, който ходи с кецове.
Що се отнася до вътрешността - цветовите акценти са на вентилационните отвори, около скоростния лост, пръстена на бутона за стартиране на двигателя, шевовете на седалките и волана. Всички интериорни цветови опции вървят в комбинация с черен таван.
Нещо, което традиционалистите ще оценят - около сензорния екран в основата са запазени и физическите бутони. Като опция за първи път в Хюндай има и комбиниращ проекционен дисплей (HUD), който проектира подходяща информация за управление направо в зрителното поле на водача. Това позволява по-бърза обработка на информация докато вниманието е насочено към движението отпред.
Двигател, окачване и поведение
Новото при двигателите от гамата на Hyundai 1.0 T-GDI и 1.6 T-GDI бензинови двигатели, съответно с 120 к.с. и 175 Nm и 177 к.с. и 265 Nm въртящ момент. В рамките на година от пускането на пазара на редицата на задвижващите системи на KONA ще бъде разширена още повече с добавянето на новоразработен ефикасен 1.6-литров четирицилиндров дизелов двигател с турбокомпресор, наличен в два варианта на мощност: нормална версия от 115 PS, предлагащ въртящ момент от 260 Nm с шестстепенна механична трансмисия 6MT и предно предаване. Високомощната дизелова версия предоставя 133 PS (98 kW) и мощните 300 Nm в съчетание със 7DCT и избор между задвижване на четирите колела или предно предаване.
Автомобилът ще се предлага и с 7-скоростната трансмисия с двоен съединител на марката 7DCT, както и с нормален и спортен режим на каране.
KONA предлага усещане за SUV благодарение на пътен просвет от 170 mm. Освен само с предно предаване, автомобилът ще се предлага и с 4x4.
В бъдеще се очаква да бъде представена и изцяло електрическа KONA.
Шасито е базирано на това на i20 и както се гордеят от Hyundai e направено от стомана, произведена от самите тях. Резултатът е здрава, лека каросерия, която подобрява динамичното поведение на пътя и повишава пасивната сигурност на пътниците
Пръстеновидната конструкция на кабината, която разсейва енергията на удара в различни посоки в случай на сблъсък и намалява въздействието върху пътниците
Джаджи
Клиентите могат да избират между три системи. Системата Standard Audio с 5-инчов мощен светодиоден LCD сензорен дисплей с функции за радио, свързаност чрез Bluetooth и USB връзка. Системата Display Audio със 7-инчов мощен LCD сензорен дисплей с интегрирана камера за задно виждане с динамично насочване. свързаност чрез Bluetooth, Apple Car Play и Android Auto или трета опция, 8-инчова система за навигация, включваща камера за задно виждане с динамично насочване, свързаност чрез Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, 7-годишен абонамент за услугите LIVE, 3D карти и Lifetime MapcareTM.
В колата има и място за безжично зареждане на телефоните.
Както вече споменахме има и HUD дисплей, койот показва информация за управлението на прозрачна повърхност точно над волана. Дисплеят може да се прибира и изкарва според желанието на потребителите. Спрямо системите, които проектират директно на предното стъкло, тази е по-лека и по-евтина, но не чак толкова ефектна.
От към аудио, апаратурата идва от „KRELL” с осем високоговорителя, включително два 20 mm туитъра, четири 160 mm високоговорителя за ниски честоти, един 100 mm централен високоговорител и един 200 mm субуфер.
Сигурност
Тук можем да изборим система за автономно аварийно спиране (AEB) с функция за пешеходци, система за поддържане и предупреждение при напускане на пътната лента (LKA), система за автоматично превключване на дългите светлини (HBA), система за предупреждение при наличие на автомобил в мъртвата зона (BSD), система за предупреждение за движение на пресичащи отзад автомобили (RCTA).
Освен стандартните 6 въздушни възглавници (две предни въздушни възглавници, две странични въздушни възглавници и две завесни въздушни възглавници на първия и втория ред, защитаващи водача и пътниците, въздушната възглавница за коленете е допълнителна за сигурност за водача.
Oчакванията са колата да се предлага на българския пазар в края на годината. Цените все още не са ясни, но прогнозите за британския пазар са в широкия спектър от модели между 15 и 30 хиляди паунда.