Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Момчето на 13, което първо в историята превъртя "Тетрис"

Досега никой не е успявал да "счупи" пъзела Снимка: YouTube/Blue Scuti
Досега никой не е успявал да "счупи" пъзела

Допреди няколко дни това се смяташе за невъзможно, тъй като популярната в световен мащаб игра "Тетрис" не е създадена, за да може да бъде завършена.

Това се променя на 21 декември 2023 г., когато Уилис Гибсън - 13-годишно момче от град Стилуотър в американския щат Оклахома - успява да превърти играта. За пръв път в десетилетната ѝ история.

Екранът пред Уилис застива и на него се изписва резултатът на детето - 999999.

"Божичко, не си усещам пръстите", промълвява момчето и се срутва на стола си.

За да победи играта, участникът трябва да достигне резултат, който е толкова висок, че паметта на играта да се препълни и тя да се "счупи". Така се стига до победа - компютърът просто не може да продължи.

Гибсън играе с френетична скорост 40 минути, подобрява световен рекорд за най-висок резултат и изиграни нива преди да стигне до "счупването", което показва, че е победил "Тетрис".

Досега единствено изкуствен интелект е успявал да стигне до ниво на "Тетрис", при което играта спира.

Тя е измислена от руския програмист Алексей Пажитнов през 1985 г., но от 1989 г. се разпространява от "Нинтендо".

Теоретично пъзелът от падащи блокчета, които трябва да се подредят, може да продължава вечно. Години наред се смята, че максималното ниво е 29-то. Тогава парчетата започват да падат толкова бързо, че е физически невъзможно за човек да поддържа темпото.

В последното десетилетие обаче се развиват нови техники за игра, като за основна промяна се смята нова техника за опериране с игралната конзола, наречен търкаляне.

При него играчите барабанят по конзолата, използвайки няколко пръста, а не един или два. Така командите се въвеждат по-бързо, отколкото ако се натискат копчетата с един пръст.

Това е и техниката, която използва младият американец, който започва да играе състезателно "Тетрис" на 11 години. Използва псевдонима Blue Scuti.

Новите техники за игра са важни за по-доброто представяне. Снимка: iStock
Новите техники за игра са важни за по-доброто представяне.

При победната си сесия, той стига до "екрана убиец" - моментът, в който "Тетрис" става невъзможна за игра заради ограниченията при програмирането ѝ.

"Бях изключително развълнуван", споделя Уилис, цитиран от "Ню Йорк Таймс".

Момчето разказва, че го е привлякла простотата на играта. "Лесно е да започнеш, но е наистина трудно да станеш добър", отбелязва за "Тетрис".

Майката на Уилис - Карин Кокс, му купила версия на конзола на "Нинтендо", наречена RetroN, която използва същия хардуер като оригиналната конзола на компанията. Снабдила го и със стар телевизор.

Момчето играе по 20 часа седмично.

"Всъщност нямам нищо против", обяснява майка му, която е гимназиален учител по математика. Синът ѝ не играе само "Тетрис" - върши и други неща и не е напълно обсебен, така че Карин приела манията му.

Постепенно Уилис се издигнал до един от най-добрите играчи на "Тетрис" в САЩ. През 2023 г. стига до трето място в Световния шампионат по "Тетрис", а вече е и първият, който бие пъзела, без да хаква софтуера на играта.

"Това не е правено от човек досега", коментира Винс Клементе, президент на Световното първенство по класически "Тетрис". Той също потвърждава, че допреди няколко години се е смятало, че е подобно постижение е невъзможно.

Следващата цел на Уилис е световната титла.

Засега той играе за слава - дотук е спечелил около 3000 долара от турнири. Това обаче вероятно бързо ще се промени.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените