Твърде много хора са твърде дебели в Малта

Твърде много хора в Малта са твърде дебели.

Островът държи незавидния рекорд на най-дебела страна в ЕС. Според европейската статистическа агенция Eurostat една четвърт от жителите на Малта в зряла възраст са затлъстели.

Проблемът с теглото влошава здравето на малтийците и тежи осезаемо на щедрата безплатна система на здравеопазване.

Властите се опитаха да вземат мерки: в последните няколко години те се стараят да повлияят на навиците за хранене и физически упражнения на жителите на страната, като особено старателно следят какво консумират бременните жени и какви физически упражнения правят пенсионерите. По време на европейското си председателство, което ще продължи до юли, средиземноморският остров също превърна борбата с детското затлъстяване в основен здравен приоритет.

Най-дебелата страна в Европа

Вината за това страната да бъде обявена за най-дебелата в Европа в последните години е стоварвана върху какво ли не - от пастизите (традиционните малтийски сладкиши) до любовта на островитяните към автомобилите им. Водещото място на Малта в класацията по наднормено тегло е базирано на индекса на телесна маса (BMI) на нейните жители: Световната здравна организация стандартно определя като затлъстели хората с BMI над 30.

Опитите обаче да бъдат убедени хората да отслабнат (или като начало да не качват особено много тегло) са само половинчати мерки, ако правителството не се справи с липсата на пълноценни велоалеи и прекаленото разчитане от малтийците на колите, коментира пенсиониран лекар, който понастоящем е здравен активист.

Никаква средиземноморска диета

Повечето от проблемите със затлъстяването на малтийците произлизат от факта, че островитяните не се придържат към средиземноморската диета, както би се очаквало предвид географията на страната, твърди Джордж Дебоно, водещ автор на изследване за проблемите със затлъстяването в Малта.

"Имаме изобилие от храна, но диетата ни не е средиземноморска," пише той в доклада си, занимаващ се с въпроса за затлъстяването и диабет.

Често за виновник за отесняването на коланите на малтийците се счита пастиз, сладкиш с рикота или грахова каша, който се продава в сладкарниците на острова за по-малко от 1 евро.

"Като цяло следваме примера на други англоговорящи страни: Великобритания и САЩ", коментира Дебоно, като малтийците са се ориентирали към диета в западен стил с много въглехидрати и захар.

Дебоно се придвижва с велосипед, като използва малкото не особено удобни велоалеи на острова и кара успоредно на колите в отсечките, където няма такива. По негови думи преди той си е имал проблеми с охраната на малтийския премиер, когато се е опитал да паркира велосипеда си преди среща с него.

Последиците от диетата на острова са видими от известно време.

Почти всеки десети малтиец страда от диабет, което поставя острова на четвърто място по нива на диабет в ЕС - след Франция, Португалия и Гърция, по информация на ОИСР.

Широката талия на много малтийци има доста висока цена, наскоро изчислена от малтийския филиал на PwC на стойност 36 млн. долара през 2016 г., като в тази сума са включени и преки, и непреки разходи. И тази сума се очаква да нарасне, ако нивата на затлъстяване останат същите в следващите години, коментират от консултантската компания. Като се има предвид, че Малта е похарчила около 630 млн. евро за здравеопазване през 2015тодина (по данни на ОИСР и Световната банка), 36 млн. евро са 5% от годишните разходи за здравеопазване на Малта.

Затова и проблемът със затлъстяването на острова започва да застрашава безплатния и свободен достъп до здравеопазване за всички.

"Всичко е безплатно в Малта," коментира бившият еврокомисар по здравните въпроси Тонио Борг. "Настъпва обаче време, в което някой ще се наложи да въведе такси за здравни услуги там," допълва той.

Двете основни политически партии на острова досега са се въздържали от въвеждането на такси, тъй като политическите щети за тях биха били огромни. Те обаче вероятно ще се наложи да преодолеят неохотата си, казва Борг, който е бил и министър на вътрешните и външните работи като член на Националистическата партия, която сега е в опозиция.

Той се оплаква, че цената на един бургер е по-ниска от тази на три ябълки в Малта, както и в много други европейски държави. Данъчното облагане на нездравословните храни намалява потреблението им, но се изисква смелост, за да могат правителствата да правят това, заявява бившия еврокомисар по здравните въпроси.

Да започнем с най-малките

"Въвеждането на данък върху нездравословните храни вероятно ще е трудно реализуемо в Малта, която внася повечето си хранителни продукти", коментира Чармейн Госи, генерален директор и отговорник по въпросите на общественото здраве в малтийското министерство на здравеопазването. Затова и правилата на ЕС за названия на храните и реклама на храни пред деца например биха имали по-голяма добавена стойност: те биха регулирали хранителните продукти в 28-те страни-членки и биха помогнали паралелно с това на малкия остров, заявява тя.

"Имаме политика, че високомазнинните храни не могат да се рекламират по време на детски предавания," казва тя. Такива продукти обаче все още се рекламират по традиционните масови тв програми в праймтайма, между 19:30 и 21:30 часа, когато цялото семейство най-често е пред телевизора, коментира Госи.

Здравните служби на острова са превърнали борбата с детското затлъстяване в един от водещите им приоритети, докато държат ротационното председателство на Съвета на Европа до края на юни.

Една трета от 7-годишните деца на острова са с наднормено тегло или затлъстели, според данни на Световната здравна организация.

Ето защо малтийските власти работят върху стратегия "от люлката до гроба" за предотвратяване на затлъстяването.

"Започваме грижа за жените към възрастта, в която те могат да забременеят"с акцент върху това какво те би трябвало да консумират, и се опитваме да ги улесняваме в кърменето, когато имат бебе," казва Госи.

Децата в детски градини се учат да приготвят храна и гледат видеа, в които ги учат какво е здравословно, допълва тя.

Магазините и столовете в училищата могат да продават единствено продукти, признати от малтийските власти за здравословни, така че да се поддържат принципите на обучението на децата на здравословен начин на живот. Разрешени са супи, правени с пресни или замразени съставки и с ниско съдържание на мазнини и сол. Пържени храни, чипс, салам, бекон, мортадела и осоленото сушено говеждо месо са забранени, казва Госи.

Не само пастизи

Същевременно здравното министерство прави проучване на малтийските навици за хранене, за да установи дали тезите за пастизите и диетата в западен стил отговарят на реалността, коментира Госи. Временни резултати какво реално консумират мнозинството от жителите на острова се очаква да бъдат огласени през юни.

Всичко това обаче ще е напразно, ако правителството не реши проблема с друг основен фактор на малтийския начин на живот: любовта към колите и антипатията към ходенето и карането на колело, твърди пенсионираният лекар и учен Дебоно.

С тесните тротоари и бързо движещите се коли, малтийските улици не са твърде предразполагащи за пешеходците, коментира той. Всеки трети малтиец притежава кола, констатира неговото изследване. Под 1 процент от малтийците карат редовно колело, казва Дебоно. А нови и нови пътища продължават да се строят на острова с територия 316 кв.км., оплаква се той.

Властите се опитват да си партнират с местните общински съвети, които отговарят за повечето пътища, за да подобряват възможността за ходене пеша и облагородяват обществените пространства. Според Госи от малтийското здравно министерство, те си сътрудничат с колегите си от министерството на транспорта, за да подобрят и обществения транспорт.

И все пак нов крайбрежен път на стойност 53 млн евро., построен с финансовата подкрепа на ЕС, има велоалеи само по продължението на една трета от него, и дори те са твърде тесни, за да бъдат безопасни в някои части на пътя, твърди Дебоно, който критикува малтийското правителство и ЕС, че финансират проекти "за благото на колите."

ЕС не налага изисквания финансираните с европейски средства пътища да включват велоалеи, коментират от Европейската комисия. Пътищата, за които се получават европари, са магистрали и автостради, а велоалеите са възможни, но не и задължителни.

"Това е разхищение на нашите средства и парите на ЕС," заявява Дебоно, като критикува предразполагащите към затлъстяване условия на средиземноморския скалист остров. "ЕС би трябвало да са по-внимателни какво субсидират и да се грижат повече за благосъстоянието и здравето на европейците."

Новините

Най-четените