Август е известен в медиите като зимен период. Това е време, в което новини просто няма, обичайният работен процес цикли и се раждат всевъзможни дописки, телевизионни репортажи и анализи, които в обичайния информационен поток просто биха били подминати за сметка на далеч по-важни неща.
През август България и нейните медии се вълнуваха от Джони Деп и дали той е в Бургас. В рамките на няколко дни бяха излъчени телевизионни репортажи, написани кратки новини, спекулирано неколкократно защо и как звездата е в България.
В крайна сметка цялата шумотевица доведе до анонсирането на един уеб сайт - www.summershot.net. На този адрес ще откриете летния конкурс на веригата магазини "Германос", които ви подканват да участвате със свои снимки и да спечелите големи награди (и да се види клипа...).
Случилото се в лятната информационна зима предизвика огромна полемика. Много хора, специалисти по медии и реклама - и не само, теглиха чертата и заключиха, че българските медии са трагични, че са плачевни в качеството си на такива и за нищо не стават.
Вината на медиите беше, че в рамките на четири дни те практически възпроизвеждаха - нонстоп, един слух, спекулираха с него, но не провериха - и даже не направиха леко усилие, да проверят дали Джони Деп в това време всъщност не е "забелязан" някъде другаде по земното кълбо. (И това в 21 век, където комуникацията е толкова облекчено занятие...)
Качеството на медийния продукт в България (а и в много други държави по света) е много широка тема, в която прави впечатление, че критиците се ожесточават повече, когато медиите не им обръщат докрай внимание. Проведеният публичен диспут всъщност е напълно безмислен.
Специалистите, анализаторите, PR експертите и журналистите с някаква агресивна позиция всъщност тръгнаха да гонят пушека и да му се ядосват, че мирише на пепел, вместо да се вгледат по-внимателно огъня. Огънят е кампанията на "Германос".
Както стана ясно междувременно, при пълна конспирация търговската верига е възложила на малък екип професионалисти от продуцентската компания 24/7 да създадат тази т.нар. PR каскада. Механизмът на кампанията е огледално копие на проведена подобна акция в САЩ преди две години.
Тогава производителят на дрехи и обувки за скейтъри Marc Ecko е замесен в странна и придобила огромна публичност акция. Маскирани графити артисти (с дрехи на Marc Ecko) започват да рисуват по самолета на американския президент, известен като Air Force One, като изписват на корпуса му думичките "Still Free".
В продължение на няколко дни телевизии като CNN, NBC или ABC, вестници от национален и регионален характер и десетки уеб сайтове произвеждат 7000 журналистически материала (!!!), коментиращи информацията, че е извършено посегателство върху самолета на президента.
Въпреки трикратното отричане от страна на Пентагона, че такова нещо изобщо се е случвало, това не е пречка медийната "истерия" да трае известно време и всички интензивно да коментират казуса с Марк Еко и уеб сайта Stillfree.com.
Кой от вас в този миг е готов да обвини в некомпетентност водещите американски медии? Идиоти ли са те? Поръчкови кретени ли са? Или просто може би са твърде неинтелигентни като личности и хора?
Казусът с Marc Ecko беше коментиран от световноизвестния рекламист Дейвид Дрога тази пролет в София по време на лекцията му на традиционния Marketing Innovation Forum. Дрога даде примера с тази кампания за новата ефективност в рекламата, при която не е нужно да похарчиш три ТИР-а с пари, за да постигнеш успешен резултат.
Подобни акции в последните две години са част от тенденцията на т.нар. вирусен маркетинг - вирусен, защото ефектът на посланието се разпространява неконтролирано и като зараза. Кампанията "Джони Деп" е страхотен нов знак. Макар и да е буквален copy/paste на световния опит, тя е в пъти по-добър рекламен проект от произволен клип за кренвирши, дини, мастики или тоалетна хартия.
Разбира се, проектът "Джони Деп" има много несъвършенства. Като начало, много сложно и неясно е комуникиран сайтът Summershot.net. Второ, връзката между Джони Деп и фотоконкурса се губи по пътя и появата на някаква снимка, която показва как мнимият Джони Деп снима, не е достатъчна.
Как би изглеждало всичко например, ако в първата галерия на Summershot.net посетителите бяха видели галерия от това, което българският актьор е снимал от балкона на луксозния си хотел в Бургаско? И не на последно място, Germanos засега не заемат позиция за тази инициатива, сякаш изплашени от някакъв народен гняв.
Ще бъде много интересно, когато летният конкурс свърши и някъде публично бъдат оповестени резултатите от кампанията - колко човека са се регистрирали за участие във фотоконкурса, до какви продажби е довело това в магазините на Germanos и какъв е ефектът на рекламната инвестиция.
Въпроси, чиито отговори са много по-интересни за истинските професионалисти, а не за обичайния хор мрънкачи, че "у нас" всичко е трагично зле.