Google преструктурираха онлайн магазина си Android Market. В желанието си да създаде по-изчерпателен източник на филми, приложения, музика и електронни книги, Интернет гигантът обединява Google Music и Google eBookstore в един онлайн магазин, базиран на облачни услуги, който ще бъде преименуван на Google Play.
Това съобщи Джейми Розенбърг, директорът по цифровото съдържание на Google и промените влязоха в сила непосредствено след този анонс.
Решението на Google да превърне утилитарно звучащия Android Market в Google Play може да обърка някои наблюдатели, които се чудят дали компанията иска да накара всички 450 000 приложения, създадени за платформата, да звучат толкова неангажиращи. Онова, което преди беше общ магазин, отворен както за обикновени потребители, така и за бизнес-ориентирани хора, сега е 100% насочено към забавлението.
Това, разбира се, е очевиден опит за изместване на iTunes тъкмо при появата на новия iPad 3 от Apple, които засега остават лидер в предоставянето на достъп до цифрови развлечения.
Закачлив пазар за забавления - и всичко останало
Google Play, който компанията нарича "дестинация за цифрови развлечения", съчетава магазините на Google за музика, книги, филми и приложения в едно място, правейки ги достъпни навсякъде чрез въвеждането на облачни услуги. Това означава, че те могат да бъдат възпроизвеждани от всяко устройство и дори можете да продължите да слушате песен или да гледате филм на смартфона от мястото, където сте спрели на персоналния компютър.
Play отбелязва радикална промяна в сравнение с Android Market, който е фиксиран към мобилната платформа на компанията още от самия дебют на Android преди повече от три години. Този ход е безмълвно признание, че предлагането на приложения, игри и електронни книги - основните компоненти от Android Market - не е достатъчно за запазване на водещите позиции при разрастващите се конкурентни магазини за приложения. Google Play е създаден, за да срути преградите между различните предложения на компанията, заявява Розенбърг.
Въпреки че ръководителите на Google никога не биха формулирали нещата точно по този начин, за известно време компанията позиционира самата ОС Android като Microsoft на мобилните платформи. Системата от приложения за Android е много по-отворена, за добро или лошо, като Google допускат тиражирането на безброй програми, за разлика от внимателно подбираната селекция за Apple. Тази политика някога сработи в полза на Microsoft, особено в ранната им битка срещу Apple, и дори допринесе компанията да избегне да стане жертва на Интернет.
Но Android е твърде техничарско име, което би имало проблеми с това да се превърне в значима марка за потребителите. Кръщаването на всички услуги на Google изглежда е по-разумен ход. Въпреки че името не е подходящо за хилядите приложения, които не са свързани със забавление, вероятно Google ще открият нови начини да ги разграничат - Google Apps Apps, може би?
Но дали Google Play ще пожъне успех?
В краткосрочен план, отговорът е "не". Apple държат не само собствените си потребители на iPod, iPhone и iPad устройства, но и потребителите на други марки, благодарение на почти вездесъщия iTunes. А за разлика от iTunes, който работи навсякъде, Google Music например е достъпен само в САЩ.
Всъщност това до кои услуги имате достъп, зависи от вашето местоположение. Google заявяват, че "в САЩ... музиката, филмите, книгите и Android приложенията са достъпни в Google Play. В Канада и Обединеното Кралство ще предлагаме филми, книги и приложения за Android; в Австралия и в Япония - книги и приложения. На всички останали места, Google Play ще бъде новият дом на приложенията за Android. Нашата дългосрочна цел е да пуснем възможно най-много различни видове съдържание, което да е достъпно за хората по целия свят и ще продължим да добавяме нови и нови неща, за да бъде свежо".
Дори в дългосрочен план е съмнително дали Google Play ще окаже сериозни щети върху Apple. Но ако Google успеят да направят нужното в достатъчна степен - почти незабележимо изживяване при употреба на услугата и широка гама от доставчици на съдържание (много от които досега остават подозрителни към гигантската търсачка) - вероятно фирмата ще бъде един от малкото крайни победители в надпреварата за дистрибуция на цифрово съдържание.