В продължение на осем години Кати Мортън, специалист по ментално здраве, използва YouTube като платформа, на която да разисква чувствителни теми, вариращи от хранителни разстройства до тревожни състояния.
Но собственото състояние на Мортън започва да се влошава заради нарастващите изисквания към дейността й в социалните мрежи.
В един момент тя качва видеа пет пъти седмично, докато продължава да работи ежедневно като терапевт.
Когато балансът започва да става твърде труден, 36-годишната Мортън напуска работата си, за да се фокусира върху YouTube на пълно работно време (въпреки че запазва малка част от частната си практика). Това помага за кратко, но умората се завръща отново. Чувства се раздразнителна и на ръба на изтощението - все признаци, заради които осъзнава, че не се грижи за здравето си.
По това време Мортън, която вече има над 830 хил. последователи, приключва първата си книга и продължава да качва по две видеа седмично. Тогава терапевтът й я предупреждава, че има нужда от почивка и то истинска почивка.
През януари 2018 г. Кати решава да си даде един месец почивка от YouTube. Тя прекарва това време в дома на майка си в гледане на филми, спане и релакс.
В последните няколко години хората, които създават съдържание за видео платформата, започват на висок глас да обсъждат, че се чувстват изтощени и изчерпани и страдат от така наречения бърнаут. Често това се дължи на натиска непрекъснато да изкарват нови клипове за техните хиляди, а понякога дори милиони фенове.
PewDiePie, противоречив, но невероятно популярен влогър с повече от 100 млн. последователи, през миналия уикенд обяви, че си взима почивка.
"Уморен съм, много съм уморен", каза той в свое видео.
Миналия месец друг влогър - Алекс Уасаби - съобщи на своите 11,5 млн. последователи, че ще си почине една седмица. Той признава, че напоследък не се чувства щастлив, а усеща, че е тъжен, фрустриран и объркан. Повече от всичко обаче Уасаби усеща бърнаут. Влогърът качва две видеа седмично, докато преди е ъплоудвал по три.
Дори Сюзан Уойсики, изпълнителният директор на YouTube, наскоро призова звездите на онлайн платформата да полагат повече грижи за менталното си здраве и да "инвестират във възстановяване", ако се налага. Само че подобна инвестиция се оказва доста трудна за мнозина.
В тези почти 15 години, откакто съществува YouTube, платформата се превърна в мощен източник на влияние, в който хора от всички възрасти - от осемгодишни, които правят ревюта на играчки, до симпатични възрастни дами, които готвят паста - могат да съберат огромен брой почитатели и да изградят доходоносен бизнес, с който да съперничат на успеха на телевизионните звезди.
Според оценката на Forbes десетте най-големи създатели на съдържание са спечелили общо 180, 5 млн. долара за 2018 г.
Но има и тъмна страна на целия този успех - тези създатели чувстват непрекъснат натиск да правят безспирен поток от клипове, които да допадат на аудиторията им и на алгоритмите на YouTube. Това е проблем, който се разпростира извън границите на платформата и засяга цялата икономика, в която участват инфлуенсърите.
Крисчън Колинс, който има повече от 2 млн. последователи в YouTube, казва, че когато е бил тийнейджър, често се е будил в 5 сутринта и е работил до 1 през нощта на другия ден. През това време той създава съдържание за редица социални мрежи като Instagram, Vine, Snapchat и други. Непрестанният цикъл на генериране на нови и нови материали му докарва бърнаут.
Колинс има повече пари, отколкото може да похарчи и, парадоксално или не, това го депресира. Затова той спира с работата си в социалните платформи за две години.
Той може да звучи краен, но не е.
Влогърът обяснява, че можеш да заснемеш видео сутринта и то да е онлайн следобед, дори и по-рано. Така често пъти това, което привлича зрителите, е редовното пускане на видеа. Така аудиторията започва да изисква да има ново съдържание колкото се може - по-често. Да поддържаш подобно темпо с години изисква своите жертви.
Проблемът с бърнаута може да бъде разглеждан като знак как се развива технологичната индустрия като цяло. Все повече хора се чувстват притиснати да вършат все повече работа, но без плюсовете на работата с нормирано работно време и с чувството, че някъде там има едни незнайни алгоритми, които ги наказват, ако се провалят.
Що се отнася до влогърите в YouTube, тяхната дейност и непрекъснатото търсене на ново съдържание могат да доведат по-различен вид стрес. Те се опасяват, че ако не качват непрестанно видеоклипове, биха разочаровали феновете си и ще навредят на възможността да бъдат препоръчани от алгоритмите на социалната мрежа.
Други усещат натиска да създават ново съдържание, защото така изкарват повече пари. Конкуренцията е жестока.
Някои влогъри казват, че ги е страх да си вземат почивка, понеже са загрижени, че кариерата им ще пострада. Но Уойсики призовава те да отделят време за себе си и е категорична - почитателите им ще ги разберат. Тя допълва й че екипът й следи статистиките на платформата от последните години и отбелязва, че видеата имат повече гледания, ако авторът им тъкмо се е завърнал обратно.
Не е такъв обаче случаят с Дрейк Макуортър. Докато има около 268 хил. последователи, той се оттегля за месец, за да си "прочисти главата" и споделя, че му отнема цяла година, да си върне постоянния брой гледания. Така че да се оттегли отново за него не е опция.
Макуортър оприличава YouTube на мелница - ако се разсееш за секунда, можеш и да си мъртъв. От платформата обаче отричат алгоритмите им да принуждават влогърите да качват все по-често клипове.
Уойсики уточнява и че няма точна формула, която води до успех в YouTube, но е по-важно да създаваш интересно съдържание, отколкото просто да бълваш видеа.
Някои влогъри споделят, че временното им оттегляне не е навредило на имиджа и гледанията. Мортън изживява истински възход, когато започва да споделя само по един клип седмично. Уасаби уточнява, че новият му, по-спокоен график, му позволява да качва по-качествени видеа. За да окуражи феновете си да посещават профила му, той понякога публикува изненадващо клипове в петък.
Експерти в маркетинговото пространство на инфлуенсърите също препоръчват влогърите да се фокусират върху качеството на съдържанието, а не върху количеството, както и да установят ясен ритъм на работа по видеата и да си запазват свободно време, дори и да е малка почивка през деня.
Но изглежда някои влогъри вярват, че част от решението на проблема им с бърнаута от YouTube е още работа за YouTube. Сега редица ютубъри използват платформата като място за взаимопомощ. Макуортър например в своя канал говори за психическото си здраве. А и YouTube като компания прави видеоклипове по темата и предлага курсове на своя уебсайт, който определя като "академия за влогъри".
Влогърът Ел Милс е един от гласовете на общността, щом стане въпрос за бърнаут.
По-рано тази година тя беше в канала, посветен на създателите на съдържание, за да говори за проблемите с менталното здраве с двама служители на компанията. Според Милс един влогър трябва да изгради доверие с публиката си и тя да вижда, че всяка седмица ще вижда ново видео, а след като това доверие е спечелено - ютубърите могат да си позволят и по-разреден график.
Но дори и Милс признава, че се опитва да не отсъства твърде дълго от платформата.
Тя се въздържа от големи почивки, тъй като последователите прощават все по-трудно. Ако отсъствате от време на време - феновете проявяват разбиране, но ако почивките зачестят, започва да се губи чувството за лоялност.
Що се отнася за Макуортър, той остава в YouTube отчасти защото се чувства отговорен пред аудиторията си. Но му е все по-трудно да бъде ютубър.
"Писна ми от тази кариера", казва той.
Влогърът допълва, че би правил буквално всичко друго, но е инвестирал толкова много време и енергия и в момента това е единствената област, в която има необходимия опит и умения.
Навсякъде другаде на Макуортър ще му се наложи да започне от нулата.