Шефът на Research in Motion Торстън Хайнс показа първия смартфон с дългоочакваната операционна система BlackBerry OS 10 в Ню Йорк. Дебютът е съчетан с маркетингова кампания, която включва и ултра скъпа реклама по време на прякото предаване на Супербоул. В чест на новото начало цялата компания беше преименувана по името на най-популярния си продукт. Многократните отлагания на анонса досега оставиха някогашния лидер на смартфоните BlackBerry в сянката на iPhone и Android-базираните устройства.
Сега обаче в канадската компания са оптимисти. Предварителните тестове на новия софтуер получиха редица позитивни отзиви в технологичните блогове. Финансовите анализатори започват да виждат възможност за обещаващо завръщане.
Стойността на акциите на RIM се утрои до 16.18 долара в сравнение с рекордно ниските цени, регистрирани през септември. Въпреки това, все още не е добре да гледаме цените от 2008 г. - тогава една акция се продаваше за 147 долара, тоест спадът е близо 90%.
Според повечето анализатори успехът на BlackBerry 10 ще бъде
решаващ за дългосрочната жизнеспособност на компанията
"Старите модели бързо се превръщат в отживелица," коментира анализаторът Колин Гилис от BGC Financial. "Все още разполагат с голяма потребителска база, ала тя бързо ще се пренасочи. Въпросът обаче е накъде?"
Смартфоните BlackBerry дебютираха на пазара през 1999 година, навремето бяха любимите устройства на бизнес професионалистите. Те ги харесваха, защото бяха сигурни и относително лесни за употреба (което не можеше да се каже за нито едно устройство с Windows Mobile - бел.ред).
Освен мениджърите, много редови служители също се влюбиха в тях заради физическите им клавиатури, на които се пише много по-лесно от сензорния дисплей на iPhone. Дори Барак Обама едва се раздели с любимото си BlackBerry, когато стъпи на президентския пост. Опра Уинфри пък обяви своя модел за едно от "любимите й неща". Хората бяха толкова пристрастени към тези телефони, че те получиха прякора "CrackBerry" (crack е вид наркотик - бел.ред).
Така BlackBerry парадоксално завзе сърцето и на обикновения потребител. За огромно съжаление на RIM, когато iPhone излезе през 2007 година, той доказа, че телефоните могат много повече от изпращането на имейли и гласови повиквания.
С iPhone могат да се играят игри, да се слуша музика и дори да се гледат филми. Не след дълго се появиха и Android-базираните устройства, които започнаха да предлагат същите мултимедийни възможности на доста по-изгодна цена. IT мениджърите все още харесват BlackBerry, но масовият потребител все повече приема черното устройство с многото копчета като "(гадния) служебен смартфон" и използва собственото си устройство на работа. Даже и шефовете на RIM признават, че не са успели да се адаптират достатъчно бързо към новите тенденции.
И изведнъж се стигна до момента, в който
BlackBerry започнаха да изглеждат като отживелица
Дори след като продажбите продължиха да нарастват в някои части от света, повечето потребители на BlackBerry в САЩ и Европа се пренасочиха към iPhone и Android смартфоните. По данни на IDC, доставките на BlackBerry модели са се сринали от стабилните 46% от целия пазар през 2008 г. до едва 2 на сто през 2012 г.. Повечето телефони, които се използват днес, са или iPhone, или Android-базирани модели, а Microsoft агресивно се борят за своето място под слънцето с атрактивно изглеждащата Windows Phone 8.
RIM се надяват да ще настигнат новите лидери с нова операционна система, като използват технологията, с която се сдобиха през 2010 година чрез закупуването на QNX Sotware. Първоначалните намерения на канадската компания бяха BlackBerry 10 да излезе в началото на 2012, но дебютът на платформата бе отложен за края на годината. Няколко месеца по-късно датата на лансирането на новата ОС бе изместена напред за пореден път до началото на 2013, с което компанията изпусна доходоносния коледен сезон. Това задържане предизвика загуби от над 70 млрд. долара и 5000 работни места.
Първите устройства, базирани на Blackberry 10, ще влязат в продажба в следващите седмици.
За цени все още не се знае нищо
RIM са преработили своята система така, че да интегрират мултимедийното съдържание, приложенията и сензорните дисплеи, които движат пазара днес. Новата операционна система обещава по-добри възможности за многозадачност в сравнение с което и да е iPhone или Android устройство. За преходът към друга програма ще бъде необходимо просто едно плъзгане по дисплея на телефона.
Всички имейли и известия от приложения като Twitter и Facebook попадат в BlackBerry Hub - централен елемент в смартфона, който ще бъде достъпен с едно движение дори и да имаме отворени други приложения. Потребителите ще могат лесно и бързо да отварят имейли и да преглеждат комуникацията си, или пък да се завръщат към другите активни приложения.
При все това, многозадачността все пак ще има и своите ограничения. Например ако гледате видеоклип, той ще продължава да се възпроизвежда, докато се опитвате да проверите пощата си. Ала ако решите да отворите някой имейл, видеото се паузира и продължава едва когато затворите съобщението.
Сензорната клавиатура на BlackBerry ще се учи да се адаптира към стила на писане на отделния потребител и да предлага думи и фрази, с които да завършваме изреченията, надминавайки корекциите на правописните грешки, предлагани от конкурентните модели. Ако видим подходящ завършек на думите ни сред предложенията на телефона, просто го добавяме към съобщението с едно плъзгане. Компанията претендира, че "BlackBerry предлага най-добрата клавиатура. Точка по въпроса". Технологията дори ще се адаптира към индивидуалните характеристики на пръстите, с които пишем.
Първият телефон с BlackBerry 10
ще разполага единствено със сензорен дисплей
RIM обещават, че скоро след това ще лансират и версия с физическа клавиатура. Това е една от областите, в които компанията е отличник и всъщност е единствената причина, поради която много BlackBerry потребители останаха лоялни на марката въпреки хилядите конкурентни изкушения - Стив Джобс беше известен противник на копчетата, а практически няма Android устройство с физическа клавиатура и добри характеристики, което да се продава извън САЩ.
Друга отличителна характеристика на новите модели ще бъде функцията BlackBerry Balance, която позволява съчетаването на личен живот и бизнес в едно и също устройство. По този начин компаниите ще могат да поддържат сигурността на данните си, без да принуждават служителите си да използват второ устройство за лична употреба.
Така например IT мениджърите ще могат да предотвратяват използването на лични приложения в рамките на корпоративния firewall, но същевременно няма да имат достъп до личните данни в телефона. С помощта на Balance преходът към от "бизнес" към "личен" режим е изключително лесен и удобен. Това със сигурност ще привлече много хора.
Също така RIM твърдят, че новият браузър на BlackBerry 10 ще бъде бърз, дори по-бърз от браузърите на лаптопите и десктоп компютрите. Ранните и независими тестове с BlackBerry 10 потвърждават това твърдение.
Въпреки предимствата на BlackBerry 10 обаче, новата ОС ще има един ключов недостатък: тя
няма да разполага с толкова много приложения
написани от независими външни компании и потребители, колкото iPhone и Android.
RIM разкриха, че планират да лансират BlackBerry 10 с около 70 000 приложения, включително и тези, разработени за лансирания през 2011 година таблет PlayBook. И все пак, тази цифра е едва една десета от това, което iPhone и Android могат да предложат. Първоначалната селекция приложения ще включва най-популярните - от типа на Twitter и Facebook клиенти. Ала RIM ще трябва да убедят останалите да направят BlackBerry версии за приложенията си във време, в което доста разработчици едвам смогват да поддържат iPhone и Android версии едновременно.
Много анализатори наскоро повишиха прогнозите си за акциите на RIM, но при все това предупреждават, че в дългосрочен план потребителите на BlackBerry ще трябва да привикнат към една съвършено нова операционна система.
RIM могат да постигнат успех, ако около една трета от настоящите им клиенти сменят телефоните си и ако успеят да спечелят 4 милиона нови потребители в останалата част от света, особено в държавите, в които BlackBerry е запазил популярността си.
По данни на IDC, доставките на смартфони са нараснали с 44 процента през 2012 година. Ако този тренд продължи да се развива, BlackBerry ще има възможност да укрепи позициите си на пазара, дори и повечето iPhone и Android потребители да не направят преход към устройствата на RIM.
"Успехът за RIM не означава непременно да създадат най-добрия смартфон на планетата," коментира Гилис. "Мисля, че големият въпрос тук е, дали ако BlackBerry се провали отново, това ще означава, че двете нови екосистеми са толкова напреднали, че никой не може да ги настигне? Дали е прекалено късно за трети играч? RIM поемат огромен риск".