Приключи ли се с платените игри и програмки за смартфони и таблети? По този начин изглеждат нещата в наши дни - магазините за приложения на различните платформи се напълниха с "достатъчно добри" безплатни приложения, а големите компании буквално подаряват своите продукти, само и само да зарибят нови потребители. Всъщност, това е и причината да е много трудно на новите компании да пробият на този пазар.
Доказателство за тенденцията за преход към безплатни приложения са и скорошни постинги и дискусии с участието на тези, които познават пазара най-добре - разработчиците, които търсят начин да изкарват реални пари от работата си. В случая няма данни, а субективни размишления на хора като създателя на Instapaper Марко Армент, който се чуди какъв бизнес модел да приложи с новото си приложение Overcast.
Без значение от програмиста и продукта му, историята е една и съща и се разказва от твърдите данни вече месеци наред. В същото време, цифрите съдържат определени нюанси, които не могат да се игнорират, особено за начина, по който разработчиците на платени приложения търсят начин да изстискат някакъв приход във все по-слабо конкурентна ниша. Да, като цяло хората предпочитат безплатното и то доминира във всеки App Store, но има и области, където поставянето на цена работи... засега.
От платено към подарък
Ако се върнем няколко месеца назад, анализаторската компания Flurry показа в свой доклад как безплатните приложения постепенно излизат на преден план. От 2010 г. до 2012 г. те са били между 80% и 84% от наличното в App Store, но в началото на 2013 г. те са достигнали 90%, а 6% от платените приложения са стрували по 99 цента.
Според Flurry, това показва, че хората искат в по-голяма степен безплатен достъп, отколкото да избегнат досадните реклами или да се насладят на възможно най-качествено потребителско изживяване.
Директорът по изследователските въпроси на компанията д-р Мери Елън Гордън коментира, че разработчиците не пускат приложенията си безплатно, защото е някаква своеобразна мода, а защото сами стигат до извода, че така продуктът им ще се реализиран по-добре.
"Според тенденцията, по това време догодина безплатните приложения ще са между 91% и 94% от общо наличните. Това е повече от сега, но все още е по-малко от 100%, защото винаги има специализирани програми, за които ще може да се иска конкретна цена".
Къде платеното още работи
Какви са тези специализирани приложения? Според анализаторите от Distimo, в следните категории поне половината от десетте най-популярни програми са платени: Продуктивност, Медицина, Бизнес, Здраве и фитнес, Навигация, Каталози, Лайфстайл, Фото и видео, Пътешествия и Време. В някои случаи платените приложения имат и възможности за вътрешни плащания, което повишава допълнително приходите.
Любопитното в горния списък е, че той е изключително утилитарен - програмите в него са направени с цел да помогнат за свършването на някаква работа: запазване на самолетни билети, грижа за здравето, прогноза за времето, редактиране на снимки. Това са все неща, които правим достатъчно често, че да сме склонни да платим за по-удобен интерфейс, повече функционалности и липса на реклами.
Впечатление със своето отсъствие правят някои големи категории в App Store, като игрите и социалните мрежи. Единствената популярна платена игра за Apple устройства е Minecraft, а сред социалните приложения - Grindr Xtra. В категориите за книги и новини също води безплатното съдържание.
Като цяло, данните на Distimo потвърждават наблюденията на Flurry, че безплатните приложения водят в повечето категории, като вътрешните плащания са основен канал за монетизиране (особено при игрите) - 67% от достигналите топ 10 навсякъде използват тази технология.
Платените приложения не са напълно извън играта, според анализаторите, но успехът е много силно зависим от целевата аудитория, категорията, конкуренцията и всички други неща, за които трябва да помислим, преди да се захванем с някакъв бизнес.
Трябва да се посочи, че Distimo се интересуват само от най-добрите на пазара и техните данни не рисуват най-точната картина на положението при малките и средни компании, които нямат огромни маркетингови бюджети и не купуват всеки перспективен чужд продукт.
Вратата не е съвсем затворена
Единствената светлина в тунела за платените приложения е, че добро такова има много по-голям шанс да се появи в топ 10, отколкото ако е безплатно. Според данни от лятото, за целта са нужни 4000 сваляния в единия случай и „скромните" 70 000 - в другия.
Все още има успешни платени приложения, но разработчиците трябва много внимателно да анализират техния бизнес модел, за да не се получи например ситуация, в която пускат premium версия на своя продукт и прогонват вече събраните от безплатното потребители.
В стратегически план, можете да искате цена за продукта си, само ако той предлага нещо уникално и наистина добро в ниша, която не е пренаселена. В противен случай хората винаги ще предпочетат безплатното.
Разбира се, програмистите не са никак щастливи от тенденцията, като посочват, че повечето платени приложения струват колкото чаша кафе. От потребителска гледна точка обаче въпросът не е дали програмата си струва парите, а каква стойност добавя в течение на времето.
В момента има близо милион приложения - кой може да си позволи да си купува по едно всеки ден или на всеки няколко дни? Всички пием кафе, но ако всеки ден подминавате каната в офиса, за да отидете за някое баровско лате, вероятно имате проблеми с управлението на личния си бюджет.