Денят на любовта мина, а с него и балоните, цветята, шоколадовите бонбони и плюшените сърца. Някои двойки са прекарали прекрасно, други са се разделили под напора на очакванията какво точно е любов, а трети именно тогава са се срещнали.
Немалък дял от тези третите са се запознали не в бара, а онлайн, в някое от множеството приложения за запознанства. И да намериш любов днес става все по-технологично опосредствано занимание.
Доближаваме ли до онзи епизод от четвъртия сезон на Black Mirror, в който алгоритъмът на онлайн приложение може да диктува с кого човек да се среща и по колко време да продължава връзката им? Вероятно все още не. Въпреки това обаче технологиите вече са променили радикално романтиката като употребата на сайтове и приложения онлайн запознанствата се е увеличила значително, откакто Match.com поставя началото някъде в средата на 90-те.
Сега приложенията като Tinder, чиято философия се изчерпва с това дали харесваш човека по снимката му и евентуалното кратко описание, което е поставил, извеждат срещите на съвсем ново ниво.
Tinder се появи на пазара през 2012 г., възползвайки се умело от бума на смартфоните. Само две години по-късно приложението регистрира повече от един милиард "харесвания" на ден и оттогава насам този брой само расте.
И макар мнозина да възприемат този тип приложения само като начин за уреждане на някоя и друга бърза свалка с креватна гимнастика, не са малко и тези, които там намират и сериозни връзки. Тук обаче е и тънкият момент - разминаването на търсенията.
Преди няколко години вече 30-годишната Сара се мести в Дубай. Тогава си инсталира и Tinder, за да се запознае с нови хора. Около месец след това обаче тя именно там намира сегашния си приятел. Дали обаче е доволна от времето, прекарано вътре - едва ли.
"В Tinder има стотици безделници, загубеняци и смотаняци, които просто нямат какво по-интересно да правят от това просто да те разиграват", споделя тя пред BBC.
И въпреки тази фрустрация, която едва ли само тя е изпитала, света на приложенията за срещи се разраства с пълна сила. През 2017 г. Tinder е имал 57 млн. активни потребители месечно, Badoo - 15 млн., Happn - 12 млн., PlentyOfFish - 7 млн., а Grinder - 6 млн.
Според изследване на центъра "Пю" 59% от пълнолетните хора в САЩ приемат запознанствата онлайн за нещо нормално и добър начин да срещнеш някого. По думите на социолозите Майкъл Розенфелд и Рубен Томас дори още през 2005 г. около 20% от еднополовите двойки са се запознали онлайн, докато през 2010 г. делът им се е увеличил до 70%.
Приложения като Grinder, които са ориентирани именно към хомосексуалните, помагат на много хора да избегнат социалната стигма. Все още съществуват държави, където да си гей се смята за престъпление, и затова приложението създава сигурна среда за общуване, смятат създателите му.
Но ако Tinder (или Grinder - зависи от предпочитанията) са приложенията на днешния ден, кои ще бъдат фаворитите в бъдеще?
Големият успех на апликациите за онлайн запознанства привличат нови и нови стартъпи към това да разработят следващото голямо нещо в областта. Това създава сериозна конкуренция, която на свой ред изисква от играчите все по-добър продукт и все по-добро разбиране на самите крайни потребители.
Затова вместо да залагат на снимки и цъквания в ляво или в дясно, които да определят кого да харесате и кого не, те залагат на информация за самите потребители и на алгоритми, които да определят интересите и близките точки. Така приложението LoveFlutter използва информация от Facebook или Twitter - публикации и харесвания, за да определи кои са най-добрите възможности пред конкретния потребител.
В момента стартъпът обединява усилия с друга фирма за анализ на естествения език на човек като целта е да се въведе нов подход на база начина на изразяване.
Идеята се базира на изследване на социолога проф. Джеймс Пенъбейкър от Университета на Остин, Тексас, според което партньори, които използват идентични речеви модели и начини на изказване, е много по-вероятно да си допаднат.
Друг подход приема френското приложение Happn, което използва информацията от геолокацията на смартфона ви и след това показва всички, които са преминали на 250 метра от вас през деня. Според създателите му това ще са хората, които най-лесно бихте срещнали в реалния живот като по този начин се даде шанс на хората да се засекат. Дали те ще си допаднат е вече друг въпрос.
Но ако онлайн приложенията за срещи и свалки се променят с идеята да отговорят на очакванията на потребителите, обратното също е валидно.
Все повече хора наемат фотографи, които да им направят специални снимки, които да използват в Tinder или в различните подобни приложения, които ползват. Тъй като в повечето случай там човек има само снимките си и някакво кратко описание (което в повечето случаи бива подминавано), за да впечатли потребителите, които го интересуват.
Това влага вече много по-сериозно значение в самите снимки. С тях човек трябва не само да се покаже красив, но и евентуално да демонстрира интереси, хобита и не на последно място - социален статус.
От своя страна, това дава работа за все повече фотографи. Във Великобритания дори има създадена вече първата фотографска агенция, специално посветена на снимки за социални мрежи и дейтинг платформи. От 4 години са на пазара и вече се простират в 4 града, включително Ню Йорк.
И макар да звучи малко или много несериозно, те гледат на тази работа като на нещо наистина сериозно и сложно.
Идеята на професионалната фотография в сайтовете за запознанства е да даде на потребителите такава снимка, която няма да бъде подмината сред морето от други обработени с фотошоп и с филтри фотографии. Според Саския Нелсън, основател на компанията, добрата профилна снимка привлича внимание и излъчва увереност, която няма да бъде подмината просто така. Тя носи със себе си добър потенциал за срещи. Лошата, размазана или съвсем обикновена снимка - напротив, говори за посредственост.
Това обаче прави работата на самите фотографи доста по-сложна.
"Най-трудното нещо е да снимаш някого така, както той сам се вижда или както си се представя. Ние си се представяме като красиви мускулести пичове или като прекрасни жени. Често обаче камерата не запечатва нещата по този начин", казва фотографът ветеран Еймън Макейб.
Въпреки това оттам настояват, че това не е манипулация, а просто начин да накараш човек да изглежда в най-добрата си собствена форма - нито повече, нито по-малко.
Както и да се разглежда това обаче - в ерата на филтрите от Instagram и на все по-лъскавите и красиви снимки, фотографията за дейтинг сайтове ще се превръща в нещо все по-често срещано.
Което, от своя страна, допълнително влива вода в една тепърва набираща сили ниша на икономиката - търсенето на любов (и/или секс). Каква ще е следващата стъпка, времето ще покаже. Технологиите обаче бавно, но сигурно променят самия процес както и нас самите.