През октомври потребител в TikTok на име Матю Хелър пуска свое видео, заснето след малък пътен инцидент във Флорида. В клипа ядосана жена, която се казва Мади, се надвесва над прозореца на Хелър и започва да му крещи.
Мъжът обяснява, че е ударен отзад, и слага хаштагове #Lamborghini и #Adventador. Видеото вече е изтрито от TikTok, но без социалната платформа случката на Хелър щеше да си остане банален пътен инцидент без жертви и особени щети, които ще бъдат покрити от застрахователните компании.
Вместо това избухва разгорещен онлайн спорт кой е виновен за случилото се.
Дали е виновна Мади, която явно е ударила задницата на луксозното Lamborghini на Хелър? Дали пък Матю не е спрял неправилно и сам е предизвикал инцидента?
Потребители в TikTok дори започват да се оплакват, че Хелър ги тормози психически да гадаят кой е виновникът, защото записи от охранителни камери ясно показват, че всъщност той удря колата на Мади.
Трети заявяват, че такъв инцидент въобще не се е случвал и всичко е реклама на скъпата марка коли. Все пак точно Lamborghini ли ще успее да уцели нещастната жена? А през това време видеото на Матю става все по-популярно и привлича все повече постове на трети потребители, особено от запалени по драмата потребители.
Подобни акаунти, които функционират, само за да коментират чуждите преживявания, са все по-нашумели в TikTok. Те анализират, чоплят, разследват и с лекота раздават присъди. Младите посетители на платформата развиват конспиративни теории и дори разкриват лична информация за замесените в казусите.
Най-често подобно поведение е продиктувано от криворазбрано усещане за справедливост.
Така приложението се превръща с младежка версия на сайтове като Bellingcat и Research Lab. Най-известният акаунт, който се занимава с "Ламбо катастрофата", има 3,8 млн. последователи и е управляван от режисьор на име Майкъл Емси. В някакъв момент той дори успява да се свърже с Хелър и да иска повече информация за инцидента.
Емси е специализиран в това, което някои наричат "култура на отмяната", а други определят като банални интернет драми. Той е част от мрежа популярни потребители на TikTok, които са толкова известни заради страстта на останалите към клюките и драмата, както и към разследвания и конспирации.
Режисьорът и неговите фенове разобличават расисти, докладват антиваксъри и привидно се борят за справедливост, но с огромна млада аудитория, гладна да раздава присъди, тези потребители откриват, че има граница между бдителността и информационната война.
В случая с луксозната спортна кола всеки потребител е заел нечия страна и залива профила на опонентите си с отвратителни коментари. Акаунтът на Хелър е изтрит, а Мади не е публикувала нищо от октомври насам. Но нещата могат да са и по-грозни.
Преди да се захване с драмата с Lamborghini, Емси погва доставчик на куриерска фирма, който заявява, че няма да доставя пратки на адреси без американския флаг.
Режисьорът издирва Facebook профила на куриера и казва, че ще го докладва на работодателите му. Двамата прекарват дни наред в онлайн вражда и грозни нападки, а жената на доставчика започва да получава даже и заплахи за живота си.
Накрая куриерът е уволнен, докато на всички свидетели им става ясно, че подобна свада би могла да се разиграе само на полето на TikTok. Мнозина усещат, че подобни инциденти са крайно нередни, но в същото време не могат да спрат да участват в онлайн драмата. Пред The Verge пък Емси заявява, че иска да раздаде известно количество справедливост в интернет.
Категоричен е, че не иска никой да бъде уволняван, само че държи потребителите да са отговорни за съдържанието си. Казва, че е започнал да прави видеа, за да се бори с дезинформацията и конспиративните теории, на които попада непрекъснато в TikTok.
Той дава пример с антиваксърското съдържание, което се увеличава неимоверно след старта на ваксинационните кампании по света. Така Емси е залят от съобщения за потребители, които пускат антиваксърско съдържание.
Той успява да идентифицира една от жените, която впоследствие е подведена под отговорност като заплаха за общественото здраве.
По негово мнение потребителите в TikTok трябва лично да се заемат с борбата с дезинформацията и фалшивите новини в платформата и смята, че неговият профил там нямаше да съществува, ако социалната мрежа се грижеше съвестно за модерацията. Но видеата, които Емси и подобните на него публикуват са нещо средно между разследваща журналистика и детективски проучвания.
Да вършиш подобна дейност в TikTok - сайт със странно работещи алгоритми за това кое да се популяризира - може бързо да ескалира и нещата да излязат извън контрол. Все пак истинските разследващи журналисти не публикуват заплахи в социалните мрежи, където може да ги види всеки.
Това е тенденция, която и Емси забелязва. Той все повече вижда, че неговите последователи не са заинтересовани толкова от справедливостта, колкото от драмата. Не ги интересува толкова дали присъдата им ще е справедлива, а са по-увлечени в това въобще да има някаква присъда.
"Вече си мисля да започвам видеата си с молби никой да не заплашва никого и да не упражнява насилие върху околните", отбелязва режисьорът.
Вместо това в един от последните случаи негов последовател се е обадил на онкодиспансер и е заявил, че ще избие всички там, защото един служител е показал неподходящо поведение в TikTok.