Какво е общото между технологичните гиганти Apple, Facebook, Amazon и Google. На пръв поглед четирите компании предоставят на потребителите си съвсем различни продукти и услуги, но всъщност имат и доста сходства, едно от които са неетичните практики, които те използват.
"От Америка и за Америка" - така Тим Кук, Марк Зукърбърг, Джеф Безос и Сундар Пичай се опитаха да се оправдаят пред Конгреса.
Едни от най-големите имена на технологичната индустрия бяха събрани на безпрецедентно изслушване, на което да докажат, че не са използвали нелоялни средства за конкуренция в бранша и американският патриотизъм се оказа основният им коз.
По време на видеовръзката с членовете на Конгреса Джеф Безос например побърза да изтъкне какво огромно доверие изпитват американците в Amazon и как компанията за пореден път се доказа като надеждна по време на пандемията от коронавирус.
В думите му има доза истина, тъй като онлайн продажбите през платформата достигнаха рекордни стойности, докато траеха строгите карантинни мерки. Безос подчерта още, че компанията му се стреми почти всичко в нея да бъде американско - от служителите в складовете и офисите, през куриерите, чак до стоките, които се предлагат в сайта.
Тим Кук от своя страна отбеляза, че "Apple е уникален американски продукт, чийто успех е възможен само в Америка".
Той, разбира се, удобно премълчава факта, че все по-голяма част от производството на устройствата се изнася извън Щатите и последният пример е новата фабрика в Индия, на която е поверено да произвежда флагманите iPhone. Зукърбърг пък използва като довод търговската и технологична война между САЩ и Китай, в която според него Facebook спомага за американското предимство.
Въпреки всички тези на пръв поглед успокояващи приказки, технологичните гурута имаха да отговарят на доста неудобни въпроси. С особен интерес се очакваше изслушването на Джеф Безос, тъй като това е първият път, в който най-богатият човек в света се изправя пред американския конгрес.
Обвиненията към него и към Amazon са в некоректно формиране на цените на стоките, конфликт на интереси между платформата и някои от търговците в нея, както и злоупотреба с потребителските данни, които са предоставени неправомерно на трети страни.
Безос посочва, че има строга политика личната информация да не бъде употребявана от търговците, които в случая се явяват трета страна, но признава, че не може да гарантира дали тази практика се спазва съвестно. Тепърва Amazon ще отговаря на подобни обвинения и от страна на европейските регулаторни органи.
Сделката за милиард долара при закупуването на Instagram - това е основният казус, по който беше разпитван Марк Зукърбърг.
Конгресът разполага с корпоративни имейли от 2012 г., които Зукърбърг си е разменял с негови служители и в които той се оплаква, че новата социална мрежа има "унищожително действие" върху Facebook.
Очевидно конкуренцията, която Instagram е представлявал, е била почти непоносима и Зук е решил проблема по един от най-лесните начини - купил я е и си я е присвоил. Вече осем години Instagram е част от портфолиото на Facebook, но въпросите около покупката и дали тя не представлява нелоялна борба с конкуренцията остават.
Според Зукърбърг ситуацията около сделката за Instagram е била малко по-различна и със сигурност договорът не е сключен с цел елиминиране на неприятен конкурент. В своя защита той обяснява, че е искал да разнообрази каталога от мобилни приложения като предложи на потребителите нещо различно от Facebook и ориентирано към малко по-друга аудитория.
Изпълнителният директор на социалната мрежа споделя, че преди закупуването на Instagram е водил дълги дискусии със своите екипи и всички заедно са стигнали до извода, че това е един правилен и внимателно обмислен ход, зад който няма нечестни помисли.
Към Apple и Google останаха въпросите злоупотребили ли са тези компании с интелектуална собственост.
Притесненията са, че редица приложения, създадени за Apple App Store, напомнят твърде много на вече съществуващи мобилни продукти, повечето от които - направени за Android. Тим Кук обаче е категоричен - компанията сама измисля идеите за продуктите си и впоследствие ги разработва или възлага на подизпълнители.
Подобни са опасенията, че Google присвоява информация, събрана и предоставена от по-малки фирми като Yelp и TripAdvisor, за да държи колкото се може повече посетителите в търсачката. Сундар Пичай, който в момента е изпълнителен директор на фирмата, обяснява, че това е дело на алгоритмите на сайта и не е умишлено.
Важно е да се отбележи, че това изслушване е само кулминацията на дълги месеци работа на специално създадена комисия, която разглежда стотици документи, доказателства и улики, свързани с големите технологични компании.
Тепърва ще бъде съставен доклад на комисията със заключения, като този доклад трябва да е готов до септември месец. Остава да видим след това ще има последици за някои от най-силните играчи в бранша и дали ще има пренареждане в индустрията.