Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Google срещу френската преса в спор за авторското право

Google, Facebook, Twitter и други интернет гиганти ще трябва да плащат такса на френските издателства, наречена "данък върху връзката" за показване на определени откъси от статии в сайтовете си. Снимка: Getty
Google, Facebook, Twitter и други интернет гиганти ще трябва да плащат такса на френските издателства, наречена "данък върху връзката" за показване на определени откъси от статии в сайтовете си.

На 24 октомври във Франция влезе в сила нов Закон за авторското право, основан на европейската директива, приета през март, според която творците и издателите на новини ще могат да се договарят с интернет гигантите относно правата върху текстове.

Новият френски закон позволява на издателите на печатни издания в страната да получават заплащане за новинарското съдържание, което се препраща и разпространява в интернет от големите платформи като Google, Facebook, Twitter и др.

Франция е първата страна от Европейския съюз (EС), която прилага в законодателството си цялата директива. Спорно е обаче дали тя в действителност ще влезе в сила.

Законът задължава търсачките да плащат за съдържанието на сайтове и медии, към което насочват в платформите си.

Гигантът Google обаче оказва да се съобрази със закона. Компанията иска да продължи да препраща потребителите към новинарските сайтове от платформата си Google News и това да става напълно безплатно - както е било досега.

Директивата беше приета от Европейския парламент през март, а френският парламент я одобри това лято. Не е ясно обаче дали и как директивата може да влезе в сила, тъй като съпротивата на Google срещу нея няма да засегне само Франция, а цяла Европа.

Google дори иска от френските издатели да подпишат документ, според който се съгласяват съдържанието да се разпространява безплатно, за да заобиколи новите правила.

Ръководителят на отдел "Новини" към Google - Ричард Джинрас, коментира, че компанията няма да плаща за линкове, които да бъдат включени в резултатите от търсенето, защото по този начин ще срине доверието на потребителите в Google News.

Това означава, че ако издателите искат в търсачката да се показват откъси от новините им в този вид, те ще бъдат принудени да се откажат от идеята Google да плаща за тях. Ако обаче не се съобразят с интернет гиганта, Google има друго решение - платформата просто ще ограничи откъсите от техни текстове в Google News до минимум.

Така в търсачката ще се показват само заглавието на новината, снимката към нея и URL адреса за препратка, но без каквато и да е допълнителна информация.

По този начин потребителите няма да могат да се ориентират дали да кликнат върху съответната статия, защото съдържанието, което виждат ще бъде твърде малко, за да ги насочи.

От своя страна, издателите не разполагат с достатъчно финансови средства, за да поддържат трафика на сайтовете си. Ако Google News ограничи споделяната информация - трафикът към сайтовете ще намалее.

Интернет гигантът твърди, че Google News увеличава приходите на издателите, като им генерира трафик в традиционните медии и приложенията. Затова и не смята, че трябва да плаща за разпространяването на медийно съдържание в търсачката си.

''95% от търсенията в интернет се извършват през Google. Решението на компанията е да ни накара да се подчиним, но ние ще го оспорим", заяви Марк Фьойe, генерален директор на изданието "Фигаро" и председател на националния съвет за печата във Франция.

Опитите на Google да заобиколи директивата водят до огромно недоволство сред френските медии.

Френският президент Еманюел Макрон също остро разкритикува позицията на Google за безплатно разпространение на новините.

''Една компания, по-скоро голяма компания, която е решила да извършва дейност във Франция, не би могла да откаже прилагането на закона", каза френският президент.

Миналата седмица той заяви пред журналисти, че ще призове европейските органи за защита на конкуренцията да предприемат мерки по случая.

Ден преди законът официално да влезе в сила в много френски медии се появи текст, подписан от над 500 френски журналисти, репортери, фотографи и дори художници. В него те се обявяват против идеята на Google да разпространява съдържанието им безплатно и определят ситуацията като "самоубийство на печата". Текстът на подписката придобива огромна популярност във френското онлайн пространство.

Същевременно новоприетият Закон за авторското право във Франция не уточнява точно какви регулации се предвиждат относно формата на копираната връзка към определен сайт и как ще се прилага санкцията.

Въпреки това ще се вземе предвид размера на цитираната статия - ако Google или други големи компании цитират текст, представляващ 50% от размера на статията, това се приема за "повече от кратък" откъс.

В текста, който онлайн медиите разпространяват в интернет, редакторите обвиняват Google, че не иска да спази европейската директива.

С подписката те призовават за контраатака и вземане на мерки от отговорните лица. Журналисти, фотографи, репортери и художници се обръщат към обществото като заявяват, че въпросът е за оцеляване на независимите медии.

Facebook понася по-малко щети от директивата, защото не може да контролира всичките си потребители и да им забрани да разпространяват и споделят новинарско съдържание.

Ако френските издатели поискат от Facebook да плаща за това, че в платформата се споделят новини, от компанията веднага биха могли да оспорят иска, като изтъкнат, че Facebook е само домакин, а потребителите публикуват в профилите си каквото пожелаят.

 

Най-четените