Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как цената на хапче за ХИВ скочи с 5000 процента

Шкрели е изпълнителен директор на компанията, увеличила цената на лекарството с 5500 процента. Снимка: Getty images
Шкрели е изпълнителен директор на компанията, увеличила цената на лекарството с 5500 процента.

Американска фармацевтична компания си навлече масов гняв, след като увеличи цената на лекарство за болни от ХИВ/СПИН с 5000 процента. Благодарение на "Тюринг Фармасютикълс" медикаментът за една нощ поскъпна от 13.50 долара за хапче до 750 долара.

Лекарството „Дараприм" е на пазара от 62 години. То се използва срещу заболяване от хранителен произход, наречено токсоплазмоза, което се причинява от паразити, които могат да са изключително вредни за хора с увредена имунна система, каквито са зарезените с ХИВ/СПИН.

Главният изпълнителен директор на „Тюринг" Мартин Шкрели (32 г.) се впусна в нападки срещу медиите, които му задаваха въпроси относно необоснованото поскъпване на медикамента, а след това заключи профила си в Туитър. Темата за "Тюринг Фармасютикълс" обаче си остана водеща за социалните медии.

"Тюринг" купиха правата над лекарството миналия месец и почти веднага вдигнаха цените.

Дори пациентите със застраховка биха плащали по 150 долара на хапче. Потребители в социалните мрежи мигновено призоваха за бойкот на продуктите на компанията, както и за нови закони за предотвратяване на подобни случаи в бъдеще.

Кой е той

Шкрели, от албански и хърватски произход, е най-мразеният мъж в САЩ. Наричат го „морално банкрутирал социопат", „отрепка" и лицето на лошия капитализъм.

Той е бивш хедж фонд мениджър - на неговия Elea Capital Management, който престава да съществува през 2012 г. заради съдебен спор за 2.3 милиора долара с в последствие фалиралата Lehman Brothers.

Той е страстен почитател на хип-хопа, израства в Бруклин, Ню Йорк, в семейство от работническата класа, което се отразява на повторените му няколко години в гимназията. След това обаче Шкрели се ориентира към бизнеса. Навлиза във фармацевтичния сектор през 2006 г. и е работил за компании, специализирани в производството на лекарства срещу редки заболявания.

"Тюринг Фармасютикълс" създава през февруари 2015 г, след като е изхвърлен от ръководния пост в друга компания - Retrophin.

Системата го позволява

Въпреки гневната вълна срещу компанията, казусът с „Дараприм" е напълно легален в САЩ. Ако погледнем по-голямата картина на ценообразуването на лекарствата в страната, излиза, че държавата позволява на производителите да поставят каквато цена поискат. А те, като всеки друг производител, искат максимизиране на печалбите.

Така се получава следното - фармацевтичните компании не се интересуват от производствените разходи или колко добър и продуктът им, когато определят цената, а вместо това гледат основно цените на техните конкуренти. "Тюринг Фармасютикълс" дори заявиха, че „Дараприм" все пак остава евтино, тъй като в момента някои лекарства срещу рак струват по 100 000 долара.

Кандидатът за президент от Демократическата партия на САЩ Хилъри Клинтън нарече ценообразуването „скандално" и обеща, че има план как да се справи със ситуацията.

Говорителят на "Тюринг" - Крейг Ротенберг, се оправда, че компанията ще използва парите от продажбите за по-нататъшни изследователскки лечения за токсоплазмоза.

Производството на хапчето струва 1 долар.

Според Шкрели обаче това не включва разходите по маркетинг, разпространение и т.н., които се били вдигнали драстично през последните години.

"Трябва да излезем на печалба от медикамента, компаниите преди нас практически са го раздавали безплатно. Дараприм все още е сравнително евтин спрямо конкуренцията си ", коментира Шкрели.

САЩ са единствената развита нация, която позволява на производителите на лекарства да определят своите цени. Така разрешава максимизиране на печалбите по същия начин, както при търговията със столове, чаши, обувки и т.н.

В Европа, Канада и Австралия правителствата гледат на пазара за лекарства като на неконкурентоспособен и определят цената на медикаментите, като част от бюрократичен процес - подобно на начина, по който се определя колко да струва полването на електричество или вода. В САЩ обаче единствената граница е небето.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените