Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бургер, за който би ударил жена? Белгия не мисли така

Подадени са 500 жалби в Комисията по рекламна етика Снимка: Фейсбук
Подадени са 500 жалби в Комисията по рекламна етика

Да удариш жена заради това, че не ти дава "истинския" бургер, който си поискал?

Именно с такова рекламно изображение холандската марка бургери "Бики Бургер" си навлече гнева на белгийците.

Картинката, използвана за рекламата в Белгия, е издържана в комиксов стил, и показва мъж, който удря жена, а текстът към изображението гласи: "Сериозно, фалшив Бики?"

Рекламнaта снимка бе публикувана на 9 октомври във Фейсбук страницата на "Бики Бургер" с надпис "Какво друго по-сурово наказание може да получи?"

Целта на рекламната кампания е да разграничи марката от всички други "фалшиви ", които имитират "Бики Бургер". Мотото на компанията, което се разпространява в интернет е "Отидете за истински Бики".

Това обаче доведе до широк обществен отзвук и гняв в страната, която гледа сериозно на насилието над жени. Рекламата беше осъдена като "срамна" от граждани, профсъюзи и медии.

Само няколко часа след публикуването са подадени 500 жалби към Комисията по рекламна етика в Белгия.

Въпреки че компанията изтри неуместната публикация от Фейсбук, обществената реакция не се успокои. Копия на изображението продължиха да циркулират в социалните мрежи.

Според някои потребители публикацията подтиква мъжете към насилие над жени.

В кратко, официално съобщение до медиите, ден след публикацията, от "Бики Бургер" заявяват: "Искаме да се извиним на всички онези хора, които са били възмутени от нашата реклама. Ние дълбоко съжаляваме, че тази публикация изглежда провокира определени реакции. Въпреки че нямахме намерение да насърчаваме насилието, ние разбираме дебата, който се повдигна в медиите".

Като заключение от компанията посочват, че насилието е проблем в обществото, който трябва да бъде решен.

"Предприехме грешни действия", казва Том Стивънс, мениджър на компанията за региона Бенелюкс. „При замислянето на нашата рекламна кампания не очаквахме подобни протестни реакции. Днес ние поемаме вината си. Насилието над жени е по-важно от марката ни. Ние не искаме Бики да се асоциира с насилие. В бъдеще ще предприемем позитивни действия, за да покажем, че Бики е добра марка."

"На всеки десет дни мъж убива съпругата си или бившата си. И всеки ден някои са изнасилени или пребити", пише белгийското издание Le Soir, което остро осъди рекламата в серия от публикации. Вестникът нарича "Бики" „един бургер за изхвърляне" и пита как е възможно през 2019 г. да се позволи подобна реклама да бъде лансирана.

Рекламата на "Бики" се появява на фона на вълната #MeToo срещу сексуалните посегателства, както и на фона на дебата за насилието над жени в Белгия.

Според организацията за защита на човешките права „Амнести Интернешънъл" всяка година от прокуратурата в Белгия се регистрират повече от 45 000 случаи на домашно насилие. През 2010 г. Институтът за равенство на жените и мъжете обяви, че една от седем белгийки е преживяла поне един акт на насилие, извършено от своя бивш или настоящ партньор през последната година.

Някои потребители в Twitter дори публикуваха колажи и снимки, които показват героите от рекламата с обърнати роли - жената удря мъжа.

"... докато броят на жените, починали заради побой от страна на своя мъж, продължава да расте, „Бики Бургер" си позволява да започва мръсна и напълно безотговорно рекламна кампания." - написа във Фейсбук Навал Бен Хаму, белгийският държавен секретар по равенството.

Това не е първият случай на скандална реклама от страна на "Бики Бургер". Преди няколко месеца компанията пусна видео, показващо жена, която се е подложила на множество козметични операции, с рекламно послание: "Тя вече е направила много лоши избори, за разлика от този за истинско месо".

По случай световния ден за борба с болестта Алцхаймер компанията пусна снимка на двойка възрастни хора, които дегустират бургерите на "Бики" с послание "Хранене на всеки половин час без чувство за вина".

Le Soir публикува и други сексистки рекламни снимки на "Бики Бургер", които са използвани през последните 5 години.

Така от компанията използват снимки на полуголите тела на жени, сред които Ники Минаж (наречена "Бики Минаж"), Ким Кардашиан и други, за да рекламират бургерите си.

 

Най-четените