Един "Оскар" прави чудеса.
Едва ли щеше да се говори толкова за предстоящия хорър "Us", ако най-страховитият жанр не изживяваше невиждан ренесанс и най-вече ако неговият сценарист и режисьор Джордан Пийл не беше спечелил наградата на Академията за най-добър оригинален сценарий за предния си филм на ужасите – "Get Out".
При това Пийл е първият чернокож сценарист, който постига този успех, а освен всичко друго "Get Out" имаше и още три номинации. Всички тези постижения очаквано вдигат интереса към новия проект на режисьора и сценарист, поне зад Океана.
В "Us" отново налице е расовият елемент – главните герои са чернокожо семейство – баща, майка и двете им деца. Сюжетът обаче е такъв, на който всеки човек може да откликне, без значение от расата и семейното си положение, защото става дума за един добре познат похват в ужасите – това да бъдеш преследван от свое собствено копие.
В новия филм на Пийл семейството отива в лятната си къща, за да прекара малко време с приятели, но почивката им скоро се превръща в кошмар. Причината са група непознати, които започват да се навъртат около родителите и двете им деца. Тези непознати изглеждат досущ като членовете на семейството, макар и с някои смущаващи отклонения, но очевидно имат свръхестествени способности и са склонни към насилие.
Както първият трейлър на филма показва, нещата опират до традиционното "Или ние убиваме тях, или те убиват нас".
Самият Пийл е огромен фен на хорър жанра и не крие кои филми служат като вдъхновения за неговите проекти. В случая с "Us" той е дал на актрисата в главната женска роля – Лупита Нионг’о ("Black Panther"), списък с филми, които да изгледа, за да се подготви. Сред тях са добре познати класики като "Птиците" на Алфред Хичкок, "Сиянието" на Стенли Кубрик и "Шесто чувство " на М. Найт Шамалян, както и не толкова популярни хоръри като "Dead Again" (1991 г.) и "Martyrs" (2008 г.). Елементи от тези филми се забелязват дори в трейлъра на "Us", a вероятно приликите ще са още по-осезаеми в целия филм.
Очевидно е, че на пръв поглед "Us" не блести със свръхоригиналност. Въпреки това невероятно бързото издигане на Пийл към висините на филмовия бизнес генерира солиден интерес към проекта (да не пропускаме и политкоректната нагласа в Холивуд, при която всеки голям филм с не-бели главни герои получава бонус точки "хвалебствия").
Дебютният му филм "Get Out" – историята на чернокож мъж, който попада при погрешното бяло семейство - не само му донесе "Оскар" за най-добър сценарий, но получи и три други номинации – за най-добър филм, най-добра режисура и най-добра главна мъжка роля. Филмът спечели общо 87 награди от 210 номинации, а освен това изкара впечатляващите 255,4 милиона долара в световния боксофис. При бюджет от 4,5 милиона говорим за смазващ успех.
И ето как очакванията към "Us" растат. Феновете вече спекулират какъв точно е произходът на "двойниците" на семейството и дали новият филм не е в същата вселена като "Get Out".
Отговорите обаче ще дойдат в средата на март, когато е премиерата на новия хорър филм.
Доста по-интересният проект на Пийл обаче ще се появи по-късно – той ще продуцира нова версия на филма Candyman, базиран на един от разказите на хорър писателя Клайв Баркър. А с оглед на успеха на римейка на Halloween по-рано т.г., много възможно е това начинание също да се окаже успешно.
Очевидно ерата на качествените и масово добре приети хоръри е тук.