Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Общото между "Игрите на глада" и "Ислямска държава"

Има тайна мисия във филма, която е вдъхновена от отряда, ликвидирал терорист номер едно, и странни сходства между президента Сноу и "Ислямска държава"

"Игрите на глада: Сойка-присмехулка - Част 1", първата кинематографска част от завършека на антиутопичната филмова поредица, е най-политическата от всички дотук.

Филмът, режисиран от Франсис Лорънс, започва след събитията в предишната част - "Възпламеняване". Катнис Евърдийн (Дженифър Лорънс) е в психиатрична болница в Район 13, където бунтовническият съюз, предвождан от решителния президент Койн (Джулиан Мур) и нейния съветник Плутарх Хевънсбий (Филип Сиймур Хофман), се подготвя за война с Капитолия. Катнис страда от посттравматично стресово разстройство от юбилейните Игри на глада, в които, изстрелвайки стрела в енергийното поле на игрите, тя го унищожава, пръскайки го на парчета. Този ход според Койн е "наелектризирал народа," и потиснатите райони се обединяват пред бунтовничката начело на съпротивата с лък в ръка, "Сойката-присмехулка".

Койн и Хевънсбий искат Катнис да участва в поредица от пропагандни филми, демонстриращи и щетите, причинени от Капитолия, включително разрушението на дома й - Район 12, и неподчинението им. Като противодействие, Капитолия и президентът Сноу (Доналд Съдърланд) изтезават заловения Пийта (Джош Хътчерсън), заставят го да гладува и го "отвличат" - чрез крайно, предизвикано от дрога промиване на мозъка.

"Една от големите теми, ако не и най-важната тема, в Сойка-присмехулка - Част 1 е борбата за ефира," казва Лорънс.

"Не мисля, че тийнейджърите наистина разбират ролята, която пропагандата има в живота ни като политика, реклама, и обща визуална манипулация"

Сноу и Капитолия излъчват серия от интервюта с Пийта, който изглежда измъчен, с промит мозък, и повтаря фрази, подсказвани му от отвлеклите го. Принудителните предавания на Пийта по странен начин наподобяват видеата на пленници на "Ислямска държава", заставяни да говорят против Запада.

"Мисля, че има някои аналогии с "Ислямска държава", коментира Лорънс. "Създадохме този филм преди тези видеоклипове да бъдат публикувани, така че той по смразяващ начин ни напомня какво може да се случи в реалността. Сюзън Колинс е писала поредицата от книги специално за последиците от войните, и един от аспектите, които ние разглеждаме в този филм, е употребата на пропаганда във войната, и манипулацията на образи и хора, използвана в пропагандата. За съжаление, този тип неща се случват от доста време. Просто сега, заради технологиите, пропагандата достига до хората по-бързо и по-непосредствено."

Друга реална аналогия в "Сойка присмехулка - Част 1" е тайна мисия по-нататък във филма, в която се прави опит да бъде спасен Пийта от хватката на Капитолия.

"В книгата, спасителната мисия очевидно е много важна, но тъй като Катнис не отива на нея, тя само слуша за случилото се; това е нещо, което трябваше да създадем специално за филма," казва Лорънс. "Определено е донякъде вдъхновена от "Враг номер едно", поне що се отнася до мисията под прикритието на мрака, ниския полет, оставането невидим, и измъкването максимално бързо."

Но най-голямото сходство с операцията "Копието на Нептун" е това, което се случва в командния център в Район 13

Шестимата членове на отряда носят камери върху шлемовете си, които предават видео обратно до базата, и събрани на едно място, видеото гледат Катнис, Койн, Хевънсбий, Бийти (Джефри Райт) и Финик (Сам Клафлин). Сцената поразително наподобява превърналата се в емблематична фотография на Обама, държавния секретар Хилари Клинтън, вицепрезидента Джо Байдън и екипа за национална сигурност, събрани в ситуационния център да наблюдават атаката на скривалището на бин Ладен.

"Тази снимка в залата за срещи в Белия дом... категорично да," коментира сравнението Лорънс. "Във филма определено се опираме на тази обща идея." Режисьорът допълва: "Целта ми със "Сойка-присмехулка" е да накарам хората да мислят за аспектите и страните на войната, последиците от нея, пропагандата и кадрите, които ни се показват."

Най-четените