Disney са хвърлили така силно сянката си върху Холивуд, че понякога човек забравя за другите студия на филмовия пазар, които се борят за доларите, евротата и дори левовете на зрителите по света. Трудно е обаче да забравиш гигант като Sony Corp.
Компанията направи изненадваща рокада в своето ръководство. Досегашният изпълнителен директор от подразделението за електрониката и забавленията Каз Хирай освободи поста си.
На негово място от 1 април ще застане Кеничиро Йошида, който в момента е главен финансов директор на Sony Corp. Макар и да е подпомогнал подобряването на финансовото състояние на корпорацията, Йошида има твърде малко опит в креативната област и работата с холивудски студия.
Именно заради това новината не е без значение за публиката по света. През последните години компанията отделя сериозно внимание на своя филмов и телевизионен бизнес, а сега начело на нея застава човек без опит там.
Промяната в ръководството идва и в момент, в който една от основните теми на разговор в медийната индустрия са продажбите и сливанията на компании. А Sony Pictures Entertainment, филмовият филиал на корпорацията, определено е изкушаващ за конкурентите.
Sony Corp., която още през 1989 г. закупи това, което беше останало от Columbia Pictures, от десетилетия отрича да има намерения да се оттърве от филмовото си студио. Хирай, който сега се отказва от поста, е сред хората, които най-сериозно се противопоставяха на това. Но според хора в бранша Sony Corp. може просто да бъде повлечена от цялата тенденция на големи обединения сред основните медийни компании, пише Variety.
Изненадващо е и преминаването от лидер като Хирай към човек от финансовата сфера. Преди да оглави компанията Хирай е работил в маркетинг отдела на Sony Music, а също така е и сред хората в основата на успешния франчайз Playstation. Той зае поста на изпълнителен директор през април 2012 г., а сега ще бъде заменен от не толкова творчески ориентирана личност.
Парите въртят света
Но ако новият директор Йошида се придържа към цифрите, той също не би трябвало да има основание да подкрепи идеята за продажба на Sony Pictures Entertainment. Поне това сочат публикуваните в петък финансови резултати на компанията за третото тримесечие (октомври-ноември-декември 2017 г.).
Филмовата дивизия на компанията, в която влизат всички операции в сферата на киното и телевизията, бележи сериозен растеж в приходите си от 35% или 2,37 милиарда долара. Така компанията спира да работи на загуба и излиза на печалба с 96 милиона долара.
Като цяло Sony Corp. също отбелязва растеж в последното тримесечие. Приходите са се увеличили с 11 процента до общо 23,6 милиарда долара. Добрите финансови новини, както и изненадваща смяна на ръководството, доведоха до повишение от 1,9% в цената на акциите на корпорацята на борсата в Токио. Прогнозите също са добри, особено за филмовата дивизия, която се очаква в края на фискалната година (до март 2018-а) да се е възстановила от неуспешния си финансов старт.
Налучка ли Sony пътя към хитовете?
Без съмнение основна заслуга за това да има пари има „Джуманджи: Добре дошли в джунглата“. Първоначалните притеснения се оказаха излишни – Дуейн „Скалата“ Джонсън отново се доказа като магнит за пари и при бюджет от 90 милиона долара до момента филмът е изкарал над 820 милиона в световен мащаб. Както се досещате, вече се говори и за продължение.
Sony обаче имат друг филмов коз в ръката си – това, че държат правата за филмиране на комиксите за Спайдър-мен. След като грандиозните им планове да ребуутнат поредицата с „The Amazing Spider-Man“ и да създадат своя собствена филмова вселена се провалиха, от компанията сключиха хитра сделка с Marvel Studios/Disney. Така се стигна до „Spider-Man: Homecoming”, втори пореден ребуут, който вкара новия Спайдър-мен (Том Холанд) във вече изградената филмова вселена на Marvel.
В общи линии, всички спечелиха. Без съмнение и Sony, тъй като приходите от филма се равняват на 880 милиона долара в световен мащаб. Това не само е повишение в сравнение с „The Amazing Spider-Man 2” (708 милиона), но и филмът беше приет по-добре от феновете.
Sony Pictures Entertainment обаче не са се отказали да се възползват от правата си над комиксите за Човека-паяк, колкото и на Marvel/Disney това да не им харесва. Пример е филмът „Venom”, в който Том Харди ще се превъплати в ролята на един от най-популярните врагове на Спайдър-мен. Колкото и объркващо да е за феновете, този филм няма да е част от филмовата вселена на Marvel, а ще е нещо... отделно.
И макар да се прави самостоятелен филм за злодей (който тук ще е анти-герой) да е рисков ход, Sony са премислили нещата – подбрали се популярен персонаж и са привлекли още по-популярен актьор в лицето на Харди.
Именно правата за филмиране на Спайдър-мен обаче могат да настървят още повече Disney да се опита да закупи филмовата дивизия на Sony.
Филмите на Marvel са едно от най-големите бижута в короната на Disney, а единственото липсващо парче от пъзела са само лазещият по стени супергерой и съпътстващите го персонажи. Disney вече направиха нещо подобно, като закупиха 21th Century Fox от Рупърт Мърдок, с което гарантираха, че бъдещите филмови приключения на мутантите от X-Men и Фантастичната четворка вече ще носят пари на тях.
Нищо чудно да се бръкнат дълбоко, за да се докопат и до Sony Pictures. А с финансист начело на Sony Corp. предложените пари вече стават много по-голям фактор.