Сцена 1: Героят скача през прозореца и успява да се изплъзне невредим от опасността. Сцена 2: Мъж разбива бутилка бира в главата неприятел по време на сбиване в бар. Сцена 3: Жена замеря любовника си със стъклена ваза.
Какво е общото в тези три типични филмови сцени? От "Магьосника от Оз" до "Вълка от Уолстрийт" разбиването на стъкло е мотив, който се среща в хиляди филми.
За да могат да се случат всички тези екшън сцени, заснети от Холивуд през годините, някой трябва много усърдно да се е трудил за произвеждането на всичката тази стъклария, която на всичкото отгоре трябва да може да се счупи сравнително лесно, но същевременно и достатъчно безопасно, че да не пострадат актьори и каскадьори.
В миналото подобни специални реквизити са били запазени само за по-скъпите продукции заради високата цена.
Днес това се променя и предприемачът Райън Джонсън има своя дял в това. Неговата компания за специални ефекти NewRuleFX създава подобни реквизити, които са достъпни не само за големите филми, но и за театрите, по-малките продукции, телевизията - и дори за някои YouTube канали.
"Ние открихме нов пазар за себе си, особено в по-малките регионални театри и училищни театри. Сега те имат заменяеми реквизити на цена, която могат да си позволят", споделя Джонсън.
Според него основната единица в точно този тип реквизити е типичната стара кафява бирена бутилка. Тя е най-простият и същевременно изключително често използван елемент в разнообразните екшън сцени. Самият той демонстрира ефективността им, карайки журналист да разбие една от тях в главата му. Резултатът е реалистичен и все пак Джонсън остава с цяла глава и без нужда от шевове.
Компанията му изработва такива бутилки всеки ден. В задната "тайна стаичка" работници разтопяват всеки ден специални смоли, които впоследствие се превръщат в бирени бутилки.
NewRuleFX.com също така произвежда реквизитни тигани, чукове и оръдия за пяна и продава фенове на Game of Thrones реплики на оръжията и костюмите, използвани в сериала. Друга част от реквизитите са специалните електронни цигари без никотин, които са все по-популярни сред актьорите.
И все пак струващата 13 долара кафява бирена бутилка е водещият продукт. Тя е лесна за вкарване в употреба, тъй като дизайнът на бутилките не се е променил особено много през годините. Съответно може да се ползва и за уестърни и за нещо, развиващо се в наши дни.
Джонсън има бекграунд в много различни продукции и дори сега от време на време участва в екипа на някои филми или спектакли. Неговият бизнес с производство на различни реквизити датира от 2010 г. - след като рецесията и голямата стачка на сценаристите оставиха индустрията без особено средства.
По това време неговата работа е да създава продукти за заснемането на реклами и кратки информационни видеа.
"Когато рецесията удари, много от хората, които рекламираха по телевизията решиха да се отдръпнат. Тогава много бързо разбрах, че трябва да направя нещо друго", разказва той.
Така с малко работа в гаража си той успява да създаде специалното си лесно трошливо стъкло, което днес е част от реквизита не редица сериали, филми, театрални постановки и дори видеа в YouTube. Всяка година бизнесът му търпи ръст с по около 10-15%. В момента има наети седем служители, които му помагат за изработката на всичкия реквизит.
Бизнесът на Райън Джонсън е само част от огромната машина за развлечения на Холивуд.
Въпреки загубата на някои филмови и телевизионни продукции за сметка някои други щати или държави с по-добри данъчни облекчения, именно това остава биещото сърце на световната развлекателна индустрия. Развлекателната индустрия в Калифорния продължава да бъде е най-голямата в САЩ. През 2016 г. в бранша там са били наети повече от 198 000 души.
Развлекателната индустрия изплаща 43 млрд. долара годишно на повече от 300 000 фирми в САЩ като 85% от тях са малки предприятия, които наемат по-малко от 10 души.
Лерън Гублър, президент и главен изпълнителен директор на Холивудската търговска камара, казва, че по-голямата част от членовете й са малки фирми, които по някакъв начин печелят от развлекателната индустрия.
По негови думи индустрията се е променила през последните 25 години. Студията залагат все повече на работа с външни подизпълнители, което създава повече възможности за малките фирми да работят за студийни продукции.
Това до голяма степен е следствие и на навлизането на технологичните гиганти на този пазар. Компании като Netflix, Google и Amazon създават множество работа за всякакви специалисти със своите продукции и стрийминг услуги.
Тайната за успех в тази нова реалност на Холивуд е да задоволиш всеки клиент, независимо колко голям или колко малък е той, смята Джонсън.
Затова и той успява да намери ниша там, където конкурентите му отказват. Така неговите бирени бутилки, за разлика от техните, могат да попаднат както във филм на Тарантино, така и в ръцете на 15-годишен тийнейджър, който поддържа собствен канал за шегаджийски номера в YouTube.
Защото в този бизнес не знаеш нищо как ще се развие в крайна сметка. И едно от тези деца може в крайна сметка един ден да се окаже арт директор в Netflix, който да е останал доволен клиент още от едно време. За Джонсън това е инвестиция в бъдещето, която си струва 30-те минути, прекарани на телефона.
"Третирането на всеки клиент, сякаш са били най-голямото шоу в Холивуд - много се опитваме да го направим" - това е неговата философия за бизнеса и по всичко личи, че тя е успешна.