Отдавна сме спрели да се учудваме на глупостите и на скандалите, които се случват в държавата ни и в родното ни кино в частност, тъй като последните няколко години така наречените ни „творци" и институциите, особено в лицето на Националния Филмов Център, нееднократно ставаха за посмешище.
Но този път простотията е от такъв характер, че наистина останахме изумени.
И не, не става дума за поредната дрязга от рода на „защо предпочетоха еди-кой-си филм да представя България на „Оскарите", а не избраха моя, който е много по-хубав и взел не-знам-си-какви награди", а за директен удар по бъдещето на родното ни кино, което се крие в младите творци.
Според информацията, директорът на НФЦ Павел Васев е взел еднолично решение да отреже изцяло финансирането за категорията за дебют (където кандидатстват младите ни таланти) за сметка на допълнителен четвърти филм в категорията игрален филм, където мерят сили добре познатите ни „мухлясали" режисьори, бълващи негледаемите си произведения, които доста успешно успяха да отчуждят зрителите от родното ни кино.
Решението на г-н Васев е дори още по-странно при положение, че победителят в категорията за дебют (излъчен от художествената комисия на НФЦ, оценяваща отделните проекти) е „Спасителят в прахта" на Павел Веснаков, който е събрал повече точки от победителя в категорията за игрален филм.
Тоест, най-високо оцененият от художествената комисия проект няма да получи подкрепата на държавата ни по причини, известни единствено на г-н Васев.
Ако в момента си казвате „много важно, вероятно филмът на Веснаков ще е също токова тъп, колкото и поредният награден „шедьовър" на някой от утвърдените ни режисьори", значи въобще не схващате къде е проблемът в цялата ситуация и едва ли ще можем да ви го обясним дори и да изпишем 100 страници. Точно затова ще спрем до тук.
Оставаме с надежда (колкото и малка да е тя), че ще дойде ден, в който най-накрая в тази държава ще се пови човек, който обича киното, има смела визия за бъдещето, включваща максимален брой млади творци, и който ще раздава субсидии не на приятелска основа, а за най-интересните, различни, свежи и обещаващи проекти.
Вижте повече подробности за случая в отвореното писмо от екипа на „Спасителят в прахта":
28 май беше последният законов срок, в който Националният Филмов Център трябваше да оповести резултатите от пролетната конкурсна сесия 2015, разпределяща държавните субсидии за българско кино.
И победителите са...
В категорията Пълнометражен игрален дебют художествената комисия в състав: председател Вера Найденова и членове Асен Георгиев, Любомир Младенов, Милко Лазаров, Петър Вълчанов, Здравко Маринов, Мартин Димитров, Павел Павлов и Правда Кирова е класирала на първо място с най-голям брой точки проекта „Спасителят в прахта", режисьорски пълнометражен дебют на Павел Веснаков, по сценарий на Константин Божанов, Арнолд Баркус и Павел Веснаков.
Павел Веснаков е автор на едни от най-награждаваните късометражни игрални филми за последните няколко години у нас - „Зевс", „Чест", „Парафиненият принц", „Влакове"; той е най-младият българин, номиниран за Европейските Филмови награди, носител на голямата награда от Клермон Феран.
Това, обаче, оказа се, нищо не означава. НФЦ няма да субсидира проекта, въпреки успешните резултати и безапелационната победа в категорията - обща оценка 526,00 точки и средна оценка 60,00 точки (за сравнение, второто място в категорията е получило обща оценка 479,50 и средна 54,14, проектът, класиран на трето място е с общ брой точки 478,50 и средна оценка 54,07).
В процентно съотношение резултатите изглеждат така: „Спасителят в прахта" печели с 90,91%.
За сравнение, най-високият резултат в категорията Игрални филми е 89,37 %. Тоест, „Спасителят в прахта" реално е най-високо оцененият проект във всички категории на тази сесия.
Мотивът да НЕ бъде подкрепен победителя, както и класиралия се проект на второ място в може би най-важната категория (защото ако няма нови хора и нова енергия в изкуството, то е обречено на гибел) е следният: директорът на НФЦ Павел Васев еднолично е решил да ореже тази категория, за сметка на категорията, в която мерят сили игралните проекти на режисьорите и продуценти с филмография зад гърба си. Там НФЦ ще подкрепи не три, а цели четири филма и по този начин средства за Дебют в игралното кино НЕ остават. А по закон НФЦ има ангажимент да подкрепя освен игрални филми, и дебюти.
Ако НФЦ не споделя общественото очакване за подкрепа на дебютиращите в игралното кино, защо изобщо съществува категория за Дебют? Мислите ли, че е приемливо да се манипулират талантливи режисьори, продуценти, сценаристи и кино професионалисти, доказали себе си до момента, дори и въпреки системата?
Всички, замесени в категорията за Дебют, не само нашия проект, но и останалите, са хора, спечелили вниманието на много международни кино фестивали - едно от ключовите изисквания да те допуснат до участие.
Чисто законово тази несправедливост ще бъде отнесена към съда и вероятно ще бъде поправена във времето. Нищо обаче не може да отмести лошия вкус, който остава.
Междувременно, вече сме уведомили сродните международни организации и чакаме тяхното становище и подкрепа. Много колеги и приятели вече изразиха шока и недоумението си от нелепата ситуация. Сега е моментът и медиите да демонстрират смисъла си и да покажат на широката общественост разликата между добро и зло, като дадат гласност на проблема.
С благодарност и уважение,
Екипът на „Спасителят в прахта"
МУВИМЕНТО ООД
* Текстът е публикуван в сайта OperationKino.net