Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Десетте най-велики филмови речи

В средата на Колизеума Максимус се зарече да отмъсти за семейството си, изпратено на оня свят от главорезите на коварния млад владетел. Който не е изтръпнал по време на тези сцени, има спешна нужда от трансплантация на емоционалност.
В средата на Колизеума Максимус се зарече да отмъсти за семейството си, изпратено на оня свят от главорезите на коварния млад владетел. Който не е изтръпнал по време на тези сцени, има спешна нужда от трансплантация на емоционалност.

Мотивиращи, вдъхновяващи, надъхващи, настръхващи... качествените филмови речи могат да доставят повече киноманско удоволствие в зрителското съзнание от всяка една свръхскъпа екшън-сцена със сложна хореография и ефекти.

Ето десет от най-великите екранни монолози.

Чарли Чаплин във „Великият диктатор"

Още преди нацистите да започнат Втората световна война, Чарли Чаплин прави най-величественото и емоционално изобличаване на тоталитарния кошмар на Третия Райх с изключителната пародия на нищожеството Хитлер „Великият диктатор".

Централната хуманистична реч във филма е определяна като „перфектният антидот срещу екстремизма" и „изпълващ сърцето апел към нормалност и състрадание във времена на лудост". Без съмнение един от най-важните моменти в киното.

Блейк (Алек Болдуин) в „Гленгари Глен Рос"

Бруталният монолог на финансовата акула Блейк от скандално добрия филм по Дейвид Мамет „Гленгари Глен Рос" намери място в списъка след жестока конкуренция с речта на Гордън Геко за това как „алчността е добра" от „Уолстрийт" на Оливър Стоун.

Алек Болдуин прави ролята на живота си в образа на лъскавия юпи-алфа-хищник в доларовата джунгла Блейк, дошъл да стресне и мотивира група разпасани търговци на боклучави имоти.

Персонажът на Болдуин дестилира безпощадната айнрандовска философия на пазара и съобщава на несретниците, че ако не могат да сключват сделки и да правят пари, като мамят хората, са безполезни нищожества. Блейк е съвършения капиталист и олицетворение на цяла епоха и на поколението на високопрофилните финансови шарлатани, които в крайна сметка сринаха световната икономика през 2008-а година.

Тони Д‘Амато (Ал Пачино) във „Всяка една неделя"

Великият Ал Пачино е майстор на могъщите монолози, които успешно изпращат тръпки и „иглички" по тялото на зрителите, и можеше да присъства в този списък с няколко изпълнения. Вдъхновяващата му реч в монументалната спортна драма на Оливър Стоун „Всяка една неделя" логично се превърна в поп-културен феномен.

В ролята на залязващия треньор Тони Д‘Амато, Пачино трябва да накара демотивираните си играчи да се превърнат в зверове на зеленото игрище. И го прави по възможно най-разкошния начин с емоционална реч, изграждаща паралел между американския футбол и живота. Дори да не ви пука за този спорт речта на Пачино ще ви плени и вдъхнови.

Мардж Гъндерсън (Франсис Макдорманд) във „Фарго"

Финалът на модерната кино-класика на братята Коен „Фарго" предлага един от най-силните и свежи морални монолози и обобщения за смисъла на живота. Бременната полицайка Мардж Гъндерсън е заловила русия психопат Гримсуърд (Петер Стормаре) и с прости думи му обяснява абсурдността на алчността и безсмислието на лесно пролятата кръв.

Сцената е далеч от костюмните суперпродукции, които доминират подобни списъци с епични речи, но е първокласен пример за поразително качествено кино.

Максимус (Ръсел Кроу) в „Гладиатор"

Има два момента в шедьовъра на Ридли Скот за „мечове и сандали", които демонстрират актьорското могъщество и чудовищната харизма на Ръсел Кроу.

Речта му в началото на филма за това как клането над варварите ще „отекне във вечността", и епизодът, в който той се разкри пред император Комод като генерал Максимус, смятан за убит.

В средата на Колизеума героят се зарече да отмъсти за семейството си, изпратено на оня свят от главорезите на коварния млад владетел. Който не е изтръпнал по време на тези сцени, има спешна нужда от трансплантация на емоционалност.

Хенри V (Кенет Брана) в „Хенри V"

Уилям Шекспир все още е по-добър автор от всеки холивудски сценарист и текстът му за мотивационната реч на Хенри V пред войниците е мечтано кинематографично злато. Въпросът е да се намери достатъчно качествен изпълнител, който да я достави подобаващо.

Великият Лорънс Оливие е легендарен Шекспиров актьор, но най-епична, речта изглежда във филма на Кенет Брана „Хенри V". В ролята на монарха е самият Кенет Брана - изключителен шекспиров познавач и титаничен оратор.

Уилям Уолъс (Мел Гибсън) в „Смело сърце"

Не са чак толкова много монолозите, които могат да ви накарат да мечтаете за славна смърт в средновековна битка. Но „Смело сърце" предлага изобилие от войнствена мотивация и настръхваща реторика.

В ролята на шотландския майстор на меча Уилям Уолъс, Мел Гибсън (който е и режисьор на филм) прави една от най-иконичните филмови речи за цената на свободата.

След сцената с надъхващия воините си Уолъс ще ви се иска да посечете всяка имперска отрепка с огромен шотландски меч.

Тайлър Дърдън (Брад Пит) в „Боен клуб"

В ключов момент от модерния шедьовър на Финчър, персонажът на Пит избухва с бунтарска реч срещу кастрираното от рекламната индустрия поколение на мъже-консуматори, които са нямали своята голяма война или голяма депресия.

Роби на социалния натиск, работещи професии, които мразят, за да купуват неща, от които нямат нужда. Без място в историята и без смисъл. Отгледани от телевизията, всички те живеят с идеята, че един ден ще се превърнат в милионери, филмови богове и рок звезди. Но Дърдън им съобщава, че това няма да стане.

Гениалната ирония е, че образът се играе от шибания Брад Пит.

Крал Теоден (Бърнард Хил) във „Властелинът на пръстените: Завръщането на краля"

Преди да поведе воините си в смазващо епична битка с пълчища орки, гоблини и други изчадия от Мордор, владетелят на Рохан крал Теоден ги вкарва в боен режим с парче първокачествен словесен адреналин.

Той препуска на коня си с изваден меч и поетизира смъртта и насилието в могъща вокална вакханалия. Музикалният съпровод на титана Хауърд Шор допринася за епичния ефект на речта.

Бърдмен (Майкъл Кийтън) в „Бърдмен"

Застаряващата холивудска звезда Риган Томпсън (Майкъл Кийтън) получава свръхдоза тестостеронова мотивация от своето алтер-его и измислен филмов образ, донесъл му слава преди години - Бърдмен.

Маскираният супергерой буквално долита на Бродуей, където Томпсън се опитва да направи сериозна постановка, за да се докаже като артист и му обяснява, че арт глупостите не значат нищо пред наситените с експлозии блокбъстъри от славното минало.

„Точно така, шибаняко, това иска публиката, дори гравитацията не може да те спре", крещи Бърдмен, докато Риган се издига над тълпата. Филмово вълшебство.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените