Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Азиатският супергерой, който разбива боксофис рекорди

"Шан-Чи и легендата за десетте пръстена" връща надеждата за премиери само на кино Снимка: Forum Film
"Шан-Чи и легендата за десетте пръстена" връща надеждата за премиери само на кино

Шан-Чи може да не е така популярен герой от комиксите и филмите на Marvel като Спайдър-мен, Капитан Америка или Железния човек, но за него тепърва ще се говори все повече. Особено след успеха на филма на Marvel Studios, посветен на него.

"Шан-Чи и легендата за десетте пръстена" изкара 94,4 милиона долара в първите си 4 дни на екран в САЩ, с което разби рекорда за най-големи приходи в празничния уикенд около Деня на труда в Щатите.

Простете - не го разби, направо го премаза, тъй като досегашният рекордьор за този период от годината беше хорърът "Хелоуин" от 2007 г., който тогава изкара 30,6 милиона. С други думи, приходите на "Шан-Чи" са със 75 милиона повече от тези на "Хелоуин".

Това са отлични цифри, особено с оглед на това, че в момента се намираме в по-сложни времена, а разпространението на Делта варианта на коронавируса влияе върху настроенията на публиката в Щатите спрямо ходенето на кино. В световен мащаб "Шан-Чи" вече е изкарал 146,2 милиона долара.

Но да обърнем поглед и към България. Тук новият филм на Marvel Studios е привлякъл в първите си дни на екран 11 200 зрители и е изкарал малко над 144 хиляди лева, сочат данните на Националния филмов център - малка част от общите приходи на лентата.

Все пак трябва да се имат предвид както непознатия персонаж, така и фактори в страната като края на лятото, струпването на почивни дни и пандемията.

Въпросът е колко още ще натрупа, защото тук, за разлика от Щатите, липсва факторът "азиатска публика".

"Шан-Чи и легендата за десетте пръстена" разказва именно за азиатец - главният герой е син на ръководителя на престъпен клан, който подготвя детето си за наемен убиец. Един ден обаче Шан-Чи разбира истината и заминава за САЩ, за да заживее нормален живот, но обстоятелствата отново го връщат към миналото му.

Именно азиатският привкус на историята привлича повече такива зрители към екраните отвъд Океана. Това е вторият подобен проект, в който Marvel акцентират върху расата на даден персонаж и опитът се оказва успешен. Първият беше "Черната пантера" (2018 г.), който изкара над 1 млрд. долара в световен мащаб.

Успехът на "Шан-Чи" е важен и в друго отношение - показва, че това една кинопремиера да е ексклузивна за големия екран все още може да е успешен ход.

За разлика от предния филм на Marvel - "Черната вдовица", "Шан-Чи" дебютира само в кината и не е достъпен срещу допълнително заплащане в стрийминг услугата Disney+. Това означава, че зрителите, които искат да го гледат, могат да го направят само в киносалона (поне в първите 45 дни).

Друго следствие е, че няма как веднага да се появи и висококачествено пиратско копие. Т.е. зрителите в страните с разпространено пиратство също нямат опцията "гледай от вкъщи за без пари", а вместо това също трябва да отидат до кината.

"Черната вдовица" в България например изкара общо 517 хиляди лева за 9 седмици на екран, но фактор е и това, че заради премиерата в Disney+ в САЩ част от потенциалните купувачи на билети вероятно са гледали пиратско копие. А България е само малък пример.

Изпълнителният директор на "Дисни" Боб Чапек още преди премиерата на "Шан-Чи" определи пускането на филма само в кината като "интересен експеримент" в пандемията, защото резултатите от него ще могат да бъдат ползвани като насока как компанията да процедира с разпространението на другите си нови филми занапред.

Решение, от което са зависими и международните разпространители и най-вече приходите на киносалоните.

Така, въпреки непознатия герой на плаката, "Шан-Чи" може да се окаже един от най-финансово успешните филми за тази пандемична година, а и много важен за бъдещето на филмовото разпространение.

А той дори все още няма премиерна дата за Китай - важен пазар за Холивуд, в който филм с азиатски супергерой би могъл да се окаже изкушаващ за местните зрители.

 

Най-четените