Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Черната вдовица срещу Мики Маус: Защо Скарлет Йохансон съди “Дисни”

Черната вдовица срещу Мики Маус: Защо Скарлет Йохансон съди “Дисни” Снимка: Forum Film

Скарлет Йохансон не е доволна.

Актрисата подаде съдебен иск срещу медийния гигант "Дисни" (The Walt Disney Company) заради решението на вторите да пуснат филма с нейно участие "Черната вдовица" не само в киносалоните, но едновременно с това и в стрийминг платформата си Disney+.

Според подадения на 29 юли в Лос Анджелис съдебен иск решението на "Дисни" за разпространението на комиксовия екшън е в нарушение на договора на Йохансон. Адвокатите на актрисата твърдят, че пускането на филма и на малък екран е довело до по-малко продажби на билети в киносалоните.

Нейните договорени бонуси са били обвързани с представянето на "Черната вдовица" в бокс офиса, т.е. при достигане на определени приходи на филма от кината, Йохансон е щяла да получи определена допълнителна сума. Заради отлива на зрители към Disney+ обаче актрисата е била лишена от "пълните ползи от сделката ѝ с Marvel".

"Черната вдовица" е поредният филм от филмовата вселена на Marvel и първият, който се концентрира основно върху персонажа, игран от Йохансон от над 10 години - шпионинът Наташа Романоф, известна като Черната вдовица.

Премиерата на филма беше на 9 юли, но "Дисни" още през март решиха, че вместо филмът да се появи само в кината, той ще бъде предложен на абонатите на стрийминг услугата на компанията - Disney+, срещу допълнителна сума в размер на 30 долара. Решението официално е свързано с последствията от ограниченията около пандемията от COVID-19, включително и по-малкия брой зрители, които се допускат в киносалоните на някои места.

При премиерата си филмът изкара 80 милиона долара в Северна Америка, както и допълнителни 78 милиона долара в останалата част от света. След това обаче последва рязък спад в продажбите на билети, за което фактор може да бъде и пускането му на малък екран.

В съдебния иск на Йохансон се твърди, че решението на "Дисни" е довело до скок в цената на акциите на компанията, т.е. облагодетелствало я е, докато в същото време актрисата е била ощетена.

"Не е изненада, че нарушаването на споразумението от страна на "Дисни" успешно отдръпна милиони фенове далеч от киносалоните и ги привлече към стрийминг услугата Disney+", пише в иска.

Източници на "Уолстрийт Джърнъл", близки до Йохансон, твърдят, че в крайна сметка пускането на "Черната вдовица" едновременно в кината и в Disney+ е коствало на актрисата поне 50 милиона долара в бонуси.

Според Джон Берлински, един от адвокатите на Йохансон, не е тайна, че решението на "Дисни" за разпространението на "Черната вдовица" и други филми на студиото има за цел да увеличи абонатите на Disney+, а с това и цената на акциите на компанията-майка. По думите на адвоката като претекст за това се използва пандемията от COVID-19.

"Но пренебрегването на договорите на актьорите, отговорни за успеха на тези филми, в добавка към тази недалновидна стратегия, нарушава техните права и имаме намерение да докажем това в съда. Това със сигурност няма да е последното дело, в което холивудски талант се изправя срещу "Дисни" и ясно показва, че каквото и да претендира компанията, тя има законово задължение да уважи сключените договори", допълва Берлински пред Variety.

Адвокатите на Йохансон са имали притеснения, че "Дисни" могат да решат да пуснат филма директно в Disney+ още преди последствията от коронавируса. Към иска е прикрепена имейл комуникация на екипа на актрисата и студиото. Мениджърите на Йохансон са искали гаранции, че "Черната вдовица" ще се появи само в кината.

Бил им е обещан традиционен кино прозорец, а в добавка им е казано, че ако планът се промени, ще има дискусия между двете страни, тъй като "сделката е базирана на поредица от (много големи) бонуси, свързани с бокс офиса".

Снимка: IMDB

"Дисни" отвърнаха на удара с коментар, че делото, заведено от Йохансон, е "тъжно и притеснително", защото показва "безчувствено пренебрегване на ужасните и продължителни глобални ефекти от пандемията от COVID-19".

От компанията твърдят, че няма основание за този съдебен иск. В официално становище посочват, че актрисата вече е получила 20 милиона долара за работата си. Според компанията пускането на "Черната вдовица" едновременно и на малък екран е увеличило шансовете на Йохансон да получи допълнително заплащане.

Не става ясно обаче, че дали договорът на Йохансон е бил променен, за да получи тя част и от приходите в стрийминг услугата.

Актрисата не е първата, която има проблем с решението на "Дисни" да пуснат филма едновременно на голям и малък екран. От Националната асоциация на собствениците на киносалони (вярвате или не, съкращава се NATO) излязоха с позиция, че решението всъщност ще коства пари на "Дисни".

Реакцията им е обяснима, тъй като собствениците на киносалони също губят от това, че някои зрители няма да отидат да гледат новия филм на Marvel в кината - което обикновено се случва масово - а ще предпочетат семейно или по приятелски, за по-малко сума, да го изгледат на телевизора вкъщи.

Това решение влияе върху киносалоните по цял свят, особено в държави, където пиратството е разпространено. Причината е, че при традиционна филмова премиера пиратско копие с високо качество на филма се появява едва няколко месеца по-късно, около излизането на копие за домашно кино.

При подхода с едновременни премиери на малък и голям екран в един и същи ден е много възможно пиратска версия с идеално качество да е достъпна онлайн понякога дори преди първата прожекция. Това, разбираемо, води до по-малък брой зрители в кината и удря не само общите приходи на филма, но и тези на киносалоните.

Едновременните премиери в кината и в стрийминг услуга обаче се наложиха по време на пандемията. А случаят на Йохансон показва и друго проблемно следствие от това - как ще се плаща на най-популярните актьори и дали тяхното недоволство няма да се прехвърли в съда.

В много случаи договорите на основните лица в даден филм са обвързани с представянето на филма в киносалоните - колкото повече пари бъдат събрани на касите, толкова повече получава и актьорът. Но с възхода на стрийминг услугите, смесените премиери и дори само стрийминг такивата (в Netflix или Amazon Prime Video например) този модел се променя.

Когато Warner Bros. реши всички нови филми на компанията за 2021 г. да се появят в кината, но едновременно с това и в стрийминг услугата HBO Max без допълнителна такса за абонатите, студиото е трябвало да плати десетки милиони долари на актьорите в тези филми, за да не наруши договорите си с тях.

Съдебният иск на Йохансон може да накара други популярни лица в индустрията да настояват за повече пари, когато техен филм се е озовал в стрийминг услуга. Според Variety това може да доведе и до по-стриктно написани договори, в които да се разглеждат случаите на промени в начина на разпространение на филма.

Може би Черната вдовица срещу Мики Маус ще се превърне в прецедент за следващите сблъсъци между актьори и големи компании на база пари.

Най-четените