Как да не изгубиш вярата си в продължения, римейкове и подобните му там истории, когато заглавие като "Екзорсизмът", напоено от всички страни с потенциал, се сгромоляса жестоко.
На пръв поглед хорърът притежава всичко, за да ви мотивира да отидете на кино.
Има сюжет на повърхността, съдържащ класическите елементи за филм на ужасите: паранормално присъствие, визуални и звукови ефекти на килограм, главен герой, който не е съвсем с всичкия си.
Има и сюжет под повърхността - "Екзорсизмът" се заиграва с идеята, че вътрешните ни демони са ядрото на странните и необясними неща около нас.
Филмът стъпва върху донякъде истинската история за заснемането на култовия хит "Екзорсистът" от 1973 г., а главната роля в продукцията е дадена на даровитото чудовище Ръсел Кроу.
Гледайте трейлъра на "Екзорсизмът" тук:
С това хубавите неща около "Екзорсизмът" се изчерпват.
Ентусиазмът се изпарява след първите няколко сцени на празна философия за религиозните символи и спорадично боботене, имитиращо зло присъствие, което няма да уплаши и малко дете.
Дори Ръсел Кроу не е способен да спаси тази катастрофа.
Действието на хоръра се разполага на снимачната площадка, където Ръсел Кроу играе актьор с дерайлирала кариера. Героят му Тони Милър, подобно на себеподобните си холивудски знаменитости, се подхлъзнал по алкохола, наркотиците и анонимния секс, напълно забравяйки, че има жена и дете.
Като всяка звезда с подобни адикции, пред Тони има два изхода: или да се спомине, преди да е стигнал дълбока старост, или да се вземе в ръце и да се върне към нормалния живот след дълга и болезнена терапия.
Смъртта на съпругата на актьора го тласка към втория път. Тони, вече трезвен и стремящ се да възстанови връзката с дъщеря си Лий (Райън Симпкинс), е готов да се метне обратно на коня и да разбуди залинялата си кариера.
Някогашната звезда приема ролята на свещеник в римейка "Проектът Джорджтаун". Тони вярва, че персонажът е точно като за него, а режисьорът на проекта смята, че може да използва уязвимите страни на актьора, за да извади максимално реалистичен образ.
Което се оказва огромна грешка.
Тони е море от травми, за което е по-добре да не излизат наведнъж. Но режисьорът изобщо не си дава сметка, а настойчиво натиска звездата си, докато продукцията му не става магнит за странности от всякакъв род.
Видимо е, че режисьорът на "Екзорсизмът" - Джошуа Джон Милър - е искал католическата символика да има огромна роля във филма му. Нещо като невидим герой.
Наситил е продукцията със свещени за католическата църква предмети и обреди, стреми се да ги коментира и да хвърли малко светлина около историята им. Старае се да не изважда само най-лошото от католическата вяра, но и да не прикрива престъпленията, извършвани от нейни представители.
Иска ми се Джон Милър да бе дал повече възможност за изява на този лайтмотив, защото го виждам като спасение за провалената история.
Но вместо това режисьорът е избрал да фокусира погледите върху Тони Милър, който няма какво интересно да разкаже. За бивш алкохолик, наркоман и знаменитост с див начин на живот, актьорът е брутално скучен. Върти се на колелото между депресията и стреса, което никак не е привлекателно за филм, обявил себе си за хорър.
Трябваше да има повече напрежение, да има барабани и задоволителна за фантазията кулминация. Но вместо това виждаме ленив актьор, който се бори да научи репликите си и да отиде на работа, и изглеждащ като нормален човек.
Да беше за една-две сцени, измъченото лице на Кроу можеше да се понесе, но простиращата му се меланхолия в една трета от филма е нетърпимо.
Ако си носите енергийни напитки в джоба, използвайте ги, защото само с тяхна помощ ще успеете да устискате до финала, където се разиграва същинския екзорсизъм.
Не мога да ви обещая с чиста съвест, че демоничните ефекти ще ви вземат ума, тъй като сцената на срещата с Лукавия ми напомняше повече за видеото на Backstreet Boys - "Everybody", отколкото за "Поличбата" или за "Проектът Блеър".
Не знам какво се случва с интересните филми на ужасите в последно време. Нито едно запомнящо се заглавие не е излязло, откакто има "култура на отмяната" и дори Ръсел Кроу не е в състояние да обърне тенденцията.
Напоследък се зарибявам по филми и сериали, които показват процеса по снимане на филми (кажи-речи също като "Екзорсизмът"), и от там ми идва едно обяснение: става дяволска какофония между продуценти, режисьори, студио и маркетинг екип.
Всеки се стреми да наложи своето мнение, всеки смята художествения си възглед за най-правилен и всеки е убеден, че познава на пръсти зрителския климат и знае за какъв филм биха платили хората.
Е, ако съдя по "Екзорсизмът", никой по веригата не е познал.
ПРИСЪДАТА ЗА "ЕКЗОРСИЗМЪТ": 1 от 5 кафенца
Филмът "Екзорсизмът" излиза по кината на 21 юни.