"Мисля, че старите филми са по-добри от днешните."
Това заявява азиатската филмова звезда Джеки Чан пред публиката, събрала се в швейцарския град Локарно за разговор с него. И пояснява, че за ситуацията са виновни големите филмови студии в Холивуд, обсебени от алчността си.
"Точно сега, редица големи студии - те не са кинотворци, те са бизнесмени. Инвестират 40 милиона и си мислят "Как мога да си ги върна обратно?", споделя наблюденията си Чан. Резултатът от този подход е ясен.
"Много трудно е да направиш добър филм днес."
А според него публиката иска точно добри филми и не се интересува дали е валяло по време на снимките, кой е продуцент, или дали бюджетът е бил орязан.
71-годишната легенда на азиатското кино получи награда за цялостно творчество на филмовия фестивал в Локарно. На съпътстващите я събития коментира кариерата си, връзката с Брус Лий и ситуацията в киното в момента.
••• Чудите се какво да гледате? Защо не някой от...
Споделя, че тъй като някога е бил "мързелив, палав" и не е искал да учи, баща му го е пратил в училище за бойни изкуства.
"Харесваше ми да се бия, когато бях млад. По-късно [баща ми] попита: "Хареса ли ти училището?". Да, много. Можех да изритам учителя, да ударя някого с юмрук - каквото си поискам", шегува се Чан.
Кариерата му започва именно като каскадьор във филма на Брус Лий "Юмрукът на яростта" (1972 г.). Спомня си как легендата Лий го потупал по рамото и го поздравил за работата - няколко съвместни бойни сцени, изпълнени с болка.
Постепенно в Джеки се запалва искрата към актьорството, а след това и към другите аспекти на киноизкуството - като режисурата. Безспорно е обаче, че особено за международната публика, той оставя отпечатък с каскадите във филмите си, а това носи на самия него смесени чувства.
"Не съм Супермен. Страхувам се. Преди каскада си казвам: "Ще умра ли този път?", признава Чан за този аспект на работата.
В тази връзка си припомня и разговор с баща си, който му казал "На 60 съм. Ти ще можеш ли още да се биеш, когато си на 60?".
"Не знаех какво да кажа. Но сега съм на 71 и все още мога да се бия", казва Чан.
••• Актьорът наистина е бил близо до смъртта след каскада - ето историята:
След смъртта на Брус Лий му предложили да участва в римейк именно на "Юмрукът на яростта" с не особено оригиналното заглавие "Новият юмрук на яростта" (1976 г.). Нито сценарият, нито персонажът обаче били добри.
Създателите на филма искали да представят младия тогава актьор като наследник на Лий. Дори на постера пишело точно това - "новият Брус Лий" с големи букви и "Джеки Чан" с малки.
"Режисьорът искаше да правя всичко като Брус Лий. Не съм Брус Лий", спомня си Чан.
За сметка на това на по-късен етап от кариерата си е искал да бъде "азиатският Робърт Де Ниро". Целта му е бъде припознат като "актьор, който може и да се бие", а не просто като екшън звезда, която сама си прави каскадите.
Определя получаването на наградата в Локарно като потвърждение, че днес хората го възприемат като добър актьор.
Не му е било лесно да стигне до подобно признание. Всъщност казва, че му е било трудно изобщо да пробие извън азиатския пазар.
Първите му посещения в САЩ не довели до вълна от роли - хората там не знаели кой е и отново предполагали, че става дума за "друг Брус Лий". Очаквали да е като версия на уестърн персонажите на Клинт Истууд - нанася един удар и поваля противника. Но и тук казва: "Не съм Клинт Истууд".

Решил да покаже на всички какво може, отишъл в Хонконг и създал легендарния "Полицейска история" (1985 г.), на който е и режисьор.
"Понякога просто не можеш да обясниш нещо на хората. Трябва да им докажеш", казва Чан.
Мениджърът му бил този, който след няколко разочарования около Холивуд, го убедил да опитат отново. Така се стига до култовата екшън-комедия "Час пик".
Джеки се съгласил, след като разбрал, че ще играе полицай от Хонконг и заради това няма нужда да говори перфектен английски. На мнение е, че филмът - който имаше две продължения - е довел до промяна в културата. Именно това е била целта, казва Чан - да се създаде "мултикултурен мост между Китай и САЩ".
Наградата за цялостно творчество от фестивала в Локарно е признание за всичко постигнато от актьора досега. Артистичният директор на фестивала Джиона Назаро коментира, че Чан "буквално е променил значението на това какво представляват екшън филмите" и го определя като "гений" в занаята.
"Има го [времето] преди Джеки Чан и времето след него", казва тя.
••• Още легенди на филмите с бойни изкуства вижте тук: