Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Режисьорът на класиките на "Дисни" иска по-малко политически послания в новите филми

Джон Мъскър държи на историята и интересните персонажи и не одобрява игралните версии на анимационни класики. Снимка: Форум Филм България
Джон Мъскър държи на историята и интересните персонажи и не одобрява игралните версии на анимационни класики.

Името на Джон Мъскър може да не ви е познато, но той има ключова роля в детството на милиони хора по света. Мъскър е работил като режисьор, сценарист и аниматор по редица легендарни анимационни филми на студиото "Дисни", сред които "Малката русалка" (1989 г.), "Аладин" (1992 г.), "Херкулес" (1997 г.) и "Планетата на съкровищата" (2002 г.).

С други думи, все хитове, които пазят място в сърцата на зрителите... за разлика от новите игрални версии.

Ето защо е интересна позицията на Мъскър по отношение на филмите, които "Дисни" предлага днес на зрителите. Очевидно аниматорът е на мнение, че компанията трябва да намали опитите да прокарва политически послания с продукциите си и да се фокусира върху качеството.

"Мисля, че трябва да променят курса по отношение на това посланието да стане второстепенно, след забавлението и увличащата история и ангажиращите персонажи", заявява Мъскър.

Джон Мъскър (вляво) и неговият колега Рон Клемънтс са работили по някои от най-добрите анимации на студиото. Снимка: Getty Images
Джон Мъскър (вляво) и неговият колега Рон Клемънтс са работили по някои от най-добрите анимации на студиото.

Пред испанското издание El Pais той обяснява, че класическите филми на "Дисни" не са опитвали от самото начало да предават послания на аудиторията, а вместо това са имали за цел публиката да се ангажира с персонажите, историята и света.

"Не е необходимо да изключваш посланията, но първо трябва да създадеш персонажи, на които да можеш да симпатизираш и които да са завладяващи", обяснява 70-годишният аниматор.

Мъскър и неговият колега режисьор Рон Клемънтс оглавяват и "Принцесата и жабокът" от 2009 г. - анимацията, която представи на света Тиана, първата тъмнокожожа "принцеса на "Дисни".

Мъскър сега казва, че разбира критиките, които филмът е получил тогава, но отбелязва, че целта на екипа изобщо не е била да бъдат "woke" - т.е. историята да бъде повлияна от идеите за расово, културно, полово и прочие многообразие сред персонажите.

По отношение на новите игрални версии на класическите анимации - като на "Аладин" или "Малката русалка", Мъскър разбира защо се появяват.

"Компаниите винаги мислят: "Как да намалим риска? Това им харесва, нали така? Просто ще го направим отново и ще им го продадем под различна форма". Или си мислят: "Е, можем да го направим по-добре", казва аниматорът.

Конкретен обект на критиките му е игралната адаптация на "Малката русалка" от 2023 г., която стана обект на спорове около избора на тъмнокожата Хали Бейли в главната роля. Мъскър обаче посочва съвсем различни проблеми с филма - според него новата версия не е разработила отношенията "баща-дъщеря" между Ариел и крал Тритон, а именно това е било сърцето на оригинала от 1989 г.

"А ракът - може да гледаш живи животни в зоопарка и те имат повече лицеви изражения", засипва той с критики и дигиталния рак Себастиан. Същия проблем с израженията е видял и в римейка на "Цар Лъв".

В момента "Дисни" подготвят премиерата на още няколко игрални версии на класически анимационни истории - в края на тази година ще се появи "Муфаса: Цар Лъв", догодина идва нова "Снежанка", а през 2026 г. и игрална "Моана".

Планирани са и игрални филми по анимации, но за момента нямат премиерни дати.

 

Най-четените