Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

“Убийствен влак”: Една качествена имитация на Тарантино

Какво ще кажете да изчеткаме малко актьорското его на Брад Пит, понеже през последните месеци около името му се понесоха доволно количество клюки за развода с Анджелина Джоли и многомилионната им разправия за семейните лозе и винарна, успоредно с отсъствието му в киното.

Извън брандирането на собствен алкохол, Пит все още е филмова звезда, която само преди няколко години притежаваше "уайлд кард" за почти всяка по-голяма продукция. Ветеран от А-листата, който оставя аурата си във всеки герой, американският Адонис на няколко поколения, знаменитост с непринудено чувство за хумор.

Трудно е да не превъзнасяш Брад Пит, както е трудно и да внесеш всеки от талантите в репертоара му в един филм, но "Убийствен влак", екшън комедията на режисьора Дейвид Лийч ("Джон Уик", "Дедпул 2"), успява да го направи.

Филмът, който си струва всяка стотинка от билета ви за кино, е кръстоска между работата на Куентин Тарантино и поредицата "Последен изход". И въпреки някои недостатъци, историята е толкова великолепна, колкото това описание предполага - с войнствени сцени и забавен сценарий, посветен на нелепиците и хаоса.

Текстът е адаптация по едноименния криминален роман на Котаро Исака от 2010 г. и разказва за влак, пълен с наемни убийци, които се качват поотделно, но имат горе-долу една и съща задача.

Обединяващата ги фигура е Калинката (Брад Пит) - наемник с големи комплекси заради куция си късмет, който не може да изпълни една елементарна задача, без да последват милион усложнения. Убеден, че го гони проклятие, Калинката е минал през ню ейдж терапия, за да напълни мозъка си с дълбокомислени сентенции, които да действат като въздушна възглавница, когато се върне на работа.

Освежен и помъдрял, Калинката получава първата си задача от координаторката Мария (Сандра Бълок). Той трябва да се качи на влака-стрела от Токио до Мориока, да намери сребристо куфарче със залепен стикер на влак на дръжката, да го вземе и да слезе с него на следващата спирка.

На пръв поглед фасулска работа, но както се оказва впоследствие, прокобата над Калинката не се е изпарила с четенето на мъдрости.

Куфарчето, с което той трябва да избяга, се пази от двама наемни убийци - Лимон (Брайън Тайри Хенри) и Мандарина (Арън Тейлър-Джонсън). Първият е базирал житейската си философия на анимацията "Влакчето Томас", а вторият се опитва да поддържа репутацията им, като опази куфарчето, пълно с пари, и сина на руския гангстер Бялата смърт, когото са спасили от отвличане.

Докато двамата убийци с кодови имена на цитруси спорят, по петите им върви техният колега Стършел (Зази Бийц), която се интересува и от сина на Бялата смърт, и от парите.

Снимка: Александра Филмс

Междувременно на влака се развива и втори касапнически сюжет по линията на отмъщението. Синът на бивш якудза се качва от Токио, за да търси човека, който е бутнал малкия му син от покрив.

За да отмъсти във влака е и Вълкът (в ролята е рапърът Bad Bunny) - мексикански гангстер, облечен по последната картел шик мода, който е изгубил булката си в един много кървав сватбен ден.

Между всички тези озверели главорези някак се намества Калинката, който се превръща в мишена с уж простата си задача да вземе едно куфарче и да слезе на следващата спирка.

Режисьорът Дейвид Лийч очевидно много добре познава всички рецепти за хаос и знае как да ги сервира, така че да докара делириум на зрителите.

Като човек с опит в координирането на каскадите с основната история, Лийч създава визуално креативни екшън сцени, използвайки скоростта на влака, CGI ефектите, съспенса на "Последен завой" и атмосферата на "Убий Бил".

Не по-различно от филм на Куентин Тарантино (но много по-различно от имитаторите на Тарантино, които пълнеха екраните през 90-те и 2000-те), историята на влакът-стрела непрекъснато се връща назад във времето и се потапя в дълбоки наративни отклонения, за да обясни мотивацията и предисторията зад действията на героите.

Също като Тарантино, Лийч използва анимирани надписи, за да съобщи, че временно прекъсва основната история с кратка ретроспекция.

Но за разлика от "Убий Бил" и почти всеки сценарий, излязъл от фантазията на Тарантино, Лийч и авторът на кино адаптацията Зак Олкевич не взимат нито една бойна сцена сериозно. Размяната на удари, колкото и добре да са хореографирани, са пречупени през абсурда, така че хуморът да надделява над екшъна.

Снимка: Александра Филмс

"Убийствен влак" взима на подбив основите, на които се гради всеки завладяващ екшън, и макар че сцените са красиво заснети, общото усещане от тях е на забавление, а не на адреналин.

Олкевич не подминава със сарказма си и популярната източна философия за мир, щастие и благоденствие, чиито корени тръгват от будизма и индуизма, но се разклоняват до настоящата поп култура, най-вече чрез западните звезди, които ги проповядват наляво и надясно.

А кой по-добре от Брад Пит може да изиграе холивудската интерпретация на източните учения за живота?

С облекло на пенсиониран сърфист и сценарий, пълен със забавни реплики, Пит успява да доведе на екрана една саркастична версия на модерното хипи, която се опитва да реши дълбоките вътрешни конфликти на група наемни убийци, които стрелят по него.

Актьорът отдава цялата си ангажираност и непринудена харизма на "Убийствен влак", за да обедини на пръв поглед неорганична история.

Финалът определено можеше да е по-добър, на места има и блудкави епизоди, които доскучават, но ако теглим чертата, може да се каже, че "Убийствен влак" е сполучлив блокбъстър, следвал предписанията на най-доброто от екшън комедиите. И в крайна сметка успява да се отличи в този полудял по франчайзите свят.

"Убийствен влак" излиза по кината на 5 август.

 

Най-четените