Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Вавилон": (Нарко)манията на Шазел по седмото изкуство

"Никога не съм виждала такъв водовъртеж от лош вкус и чиста магия", казва в един момент младата актриса Нели ЛаРой във "Вавилон", изиграна от Марго Роби, и само с това изречение описва по възможно най-изчерпателния начин цялата продукция на Деймиън Шазел.

Нещо средно между кич и изкуство.

Разточителството избуява от желанието на режисьора да ни зашемети със сюрреалистични сцени, циркови номера, откъс от "Терминатор", наркотици, оргии, откъс от "Аватар", абсолютен расизъм, джаз музика, ЛГБТ тематика, класово превъзходство, бой с гърмяща змия, мафиоти, "неми" холивудски звезди, самозвани критици, събрани в 3 часа и 10 минути.

Ако вече ви се вие свят и ви прилошава, не е на хубаво, защото още сме в началото. Това са само основните сюжетни линии на филма, така че да продължаваме да дълбаем.

"Вавилон" е атракцион, който се побратимява като идея с "Имало едно време в Холивуд" на Куентин Тарантино. Има същата хорова структура, поставя трима герои в ядрото на разказа, всеки от които се опитва да намери своето място под калифорнийското слънце. И ако приликите дотук не стигат, две от звездите на "Вавилон" и "Имало едно време в Холивуд" съвпадат - Марго Роби и Брад Пит.

Сега да започнем с разликите.

Филмът на Деймиън Шазел черпи енергията си от лудостта на 20-те години в Холивуд, когато кино сцената е декадентска и бохемска площадка. Убежище за акробати, разпределящи времето си между дионисиевите партита, разпиляното заснемане на филми, сексуалната разкрепостеност, големите амбиции и катастрофалните съдби.

Снимка: Форум Филм България

"Вавилон" е изтощителен парад от тези внушителни сцени, зад които обаче се крие рядък скъпоценен камък. Предизвиквам ви да го откриете сами, следвайки композицията от три части в сценария.

Глава I: Портите на Рая

Минути след като сядате в киносалона, потъвате в "горяща сграда", в която всеки етаж кипи от секс, кокаин и нелепи смъртни инциденти. В първия момент центърът са музиката и атмосферата на "Великия Гетсби", докато пред камерата не се появява изгряващата звезда Нели ЛаРой (Марго Роби).

Облечена в оскъдна червена рокля и придружена от амбициозния Мани Торес (Диего Калва), тя влиза клуб и тутакси го осветява, визуална метафора, че звездността ѝ идва отвътре.

Мани и Нели са като извратена версия на двойката от La La Land. Вместо да се разхождат романтично на лунна светлина, малко след запознанството си двамата заравят носове в торба от наркотици. Вместо да потропват степ на хълма, се гмуркат в похотта на града. След тази вечер Мани ще си тръгне влюбен, а Нели - известна.

Паралелно на заченатите им взаимоотношения, пред клуба паркира най-известният актьор за времето си Джак Конрад (Брад Пит), който се оправдава на италиански пред жена си. До края на скандала двамата се развеждат, а Джак влиза в клуба, за да утешава най-близкия си приятел Джордж, зарязан за пореден път от жена, която е над нивото му.

Последователността във встъпителната част на "Вавилон" е заблуждаваща. Постепенно филмът се разклонява до множество точки на повествования, тъй като годината на действието е крайъгълен камък за сюжета. Киното се намира в зародиш на огромна революция - краят на "немите" филми и началото на озвучените продукции.

Снимка: Форум Филм България

Преходът ще засегне цялата холивудска машина. Някои ще се изкачат по-бързо до върха, а други ще се озоват в сизифова ситуация - точно когато са добутали камъка до възвишението, ще се търкулят обратно към дъното.

Глава II: Купон, махмурлук, нравоучение

Първоначалният транс на героите, напоени с всякакви вещества (вода, алкохол, урина, сперма и храна) вече изтрезнява и постепенно се преминава към кошмарната страна на историята.

Неизвестно откъде във "Вавилон" се появява нов герой - общественият морален съдник, чието външно благоприличие е по-близо до божественото, отколкото до човешкото. Изведнъж е станало неприемливо да бръкнеш в гащите на непознат мъж, да го целунеш, а след това да се дрогираш до безпаметност с него.

Снимка: Форум Филм България

Без никой да го предполага, красотата е спряла да бъде единственото мерило за талант и актьорите от 20-те не знаят къде се намират според новите критерии. 

Появили са се нова прослойка от хора, които демонстрират на всеослушание високия авторитет на балните си рокли, тънките цигарета и пищните прически. А докато никой не гледа, се поддават на първичните си сексуални пориви и сплотяващите за това време в САЩ расизъм и хомофобия.

Около Мани, Нели и Джак са се формирали цели гнезда от герои, които ги дърпат да прегърнат промените и новия пуритански кръг, за да вървят в крачка с революцията в седмото изкуство, вместо да изостават.

Реалността във "Вавилон" се разцепва на два свята - един за пред хората и един насаме.

Глава III: La fin de cinema

Пашкулът на Холивуд вече не само гние, но и вони. Към шахматната дъска от персонажи се присъединяват и мафиотските организации, които стават постоянна част от холивудския пейзаж заради най-ценния си актив - парите.

Актьорската игра в този отрязък вече е динамит. Мани Торес отдавна в спрял да бъде само мечтател, Нели ЛаРой не е просто звезда с потенциал, а Джак Конрад преминава към най-големия страх за всеки негов колега - остаряването.

Ако в първите две части на "Вавилон" актьорите са като кукли на конци за идеите на Шазел, на финала взимат контрола и концентрират наратива изцяло върху себе си. За момент огромната трансформация на киното няма значение, защото пред себе си наблюдаваме игра от 9-та степен по скалата на Рихтер.

Нишката на илюзиите и реалността в крайна сметка се къса и героите са принудени да се погледнат в огледалото и да преценят дали харесват образа, който преследването на мечтите им е скулптурирало.

След това пак се пак се връщаме на киното с палитра от най-доброто от новото създаване. Минути преди финалните надписи Деймиън Шазел задава на публиката най-важния въпрос (за него и за неговата професия) - трябва ли да спрем еволюцията само защото не ни харесва в каква посока върви. Само защото има опасност да останем зад борда на нейното развитие.

Морална поука от "Вавилон" няма, въпреки че филмът носи библейско заглавие.

Така че ако сте стигали до тази част на ревюто, трябва да си отговорите само на въпроса:  дали този разказ на историята ви се струва по-присъщ на лошия вкус, или на чистата магия. 

ПРИСЪДАТА за "Вавилон":

 

Най-четените