Супербоул може и да не предложи на феновете на американския футбол кой знае какво шоу в мач със само един тъчдаун, но рекламите на почивките определено си заслужаваха вниманието.
С рекордна цена на рекламите от 5,2 млн. долара за 30 секунди (или цели 175 хил. долара за секунда) беше ясно, че както обикновено тази част от шоуто ще е значителна. Но дали рекламите действително си заслужават парите? Отговорът на този въпрос до голяма степен зависи от това доколко те кореспондират на вижданията на потребителите.
Едни от най-запомнящите се спотове бяха за брандове като Google, Version и Bumble, които не само раздават продукти, но и изпращат мощни социални послания, които в момента са топ тема в американския публичен дебат.
Роботите бяха интересен тренд, повтарящ се в много реклами.
Ето някои от най-запомнящите се реклами на Супербоул 2019:
NFL100 - "100 години игра"
Съберете на едно място някои от най-големите звезди на американския футбол в модерната му история на отегчителна вечеря за 100 години от съществуването на играта и рискувате да стане пълно меле. Именно в мелето обаче те ще се забавляват най-много.
Пакетирани храни и безалкохолни напитки
Bon & Viv Spiked Seltzer: "Пътят"
Русалка предприемач с глава за бизнес и опашка, която да държи под контрол истински "басейн с акули". Рекламата залага на добри визуални ефекти и аудио дизайн. Агенция: Bullish.
Pepsi: "Не просто ОК"
Не "страхотно", не "чудесно", а просто "ОК"... Добре. Pepsi може и да са ОК с това да продават напитката си като нещо просто "ОК"/"приемливо", но не и нейните ентусиазирани поддръжници като Стив Карел, Лил Джон и Карди Би. И човек дори може да им повярва. Агенция: Goodby, Silverstein & Partners.
Bubly: "Майкъл Бубле срещу Bubly"
Поредната марка на безалкохолни напитки почти дели едно и също име с певеца Майкъл Бубле - "Бъбли срещу Бубле". Разликата е в произношението. Едва ли може да се каже, че това е най-интересната реклама, която човек може да види, но... точки за рекламиста, сетил се за тази идея. Агенция: Goodby, Silverstein & Partners.
M&Ms: "Лоши пътници"
Шоколадчетата на M&Ms залагат на Кристина Апългейт в ролята на изнервен родител или поне я поставят в ситуация, която може да резонира с родители, тръгнали на път, които трябва да се справят с биещи се на задната седалка деца. Агенция: BBDO New York.
Doritos: "Chance the Rapper x Backstreet Boys"
Доритос са толкова люти, че карат Ченс Рапъра да се замисли дали именно те не са предизвикали "hot" вълната. И по някакъв начин го насочват към общо парче с Backstreet Boys... Общо взето рекламата не залага много на история или логика, но визуално изглежда добре и човек може да чуе Ченс на фона на онова култово парче на бой бандата. Агенция: Goodby, Silverstein & Partners.
Pringles: "Тъжното устройство"
Една от общите теми на много от рекламите в Супербоул тази година беше тази за роботите и изкуствения интелект. При популярната марка чипс обаче устройството за изкуствен интелект показва емоции и тъга, че не може да изпита множеството комбинации от различни вкусове чипс. На хората обаче не им пука особено.
Авокадо от Мексико: "Кучешки конкурс"
Как би изглеждало, ако на конкурсите за породисти кучета именно четериногите бяха стопани, а хората - любимците. Рекламата на "Авокадо от Мексико" показва именно такъв сценарий, където дресираните човеци се състезават за голяма купа с гуакамоле пред погледа на кучетата стопани. Агенция: Energy BBDO.
Planters: "Господи Фъстък винаги е тук при нужда"
Господин Фъстък може и да кара като маниак, но си има причина за това - той трябва да спаси баскетболната звезда Алекс Родригес от това да яде брюкселско зеле... Забавният момент тук идва по-скоро от появата на Чарли Шийн. И всичко това на фона на Mötley Crüe. Агенция: VaynerMedia.
Интернет и приложения
Bumble
Една от безспорно силните реклами на вечерта показва тенисистката Серина Уилямс и нейното послание: "Не чакайте някой да ви даде власт". Приложението за срещи и свалки, което е проектирано така, че само жената да може да направи първи контакт, залага за пореден път на идеята за овластяването на жените и вече получава доста аплодисменти за това. Както и Серина Уилямс. Агенция: FlyteVu and VMLY&R.
Google: "100 пъти по 100 милиарда думи"
Докосващата реклама на Google цели да напомни, че преди всичко, в един свят доминиран от технологиите във всяко едно отношение, най-важна остава идеята за събирането, обединението и чисто човешката близост.
Автомобили
Hyundai: "Асансьорът"
Джейсън Бейтман ("Ozark") играе оператор на асансьор, който помага на пътниците да стигнат до дестинациите си, без значение колко изтощителни или отблъскващи са те. За щастие, една двойка използва приложението на Hyundai, през което човек може да разглежда, оглежда и дори да си купи кола съвсем лесно. Агенция: Innocean USA.
Kia Telluride: Give It Everything
"Ние не сме известни, няма статуи в наша чест, ние сме просто малко градче в Джорджия", започва рекламата на Kia. Тъкмо тук, в Уест пойнт, се създава новата "звезда" на Kia - Telluride, а компанията реши да отдаде чест на местните хора в най-гледаното телевизионно време - "Тази година почитаме великите неизвестни. Хората, които се трудят упорито и правят невероятни неща".
Audi: "Кашу"
След като пропусна миналата година, през 2019-а автомобилният концерн се завръща, за да промотира новите си електромобили. А те, според Audi, са нещо достойно за рая. Агенция: Venables Bell & Partners.
Mercedes-Benz: "Кажи думата"
Моделът на Mercedes-Benz от серията А-класа определено слуша и изпълнява всичко, което шофьорът казва. А рекламата намигва на зрителите с идеята колко по-готин би бил света, ако действително всичко се случваше само с една дума. Агенция: Merkley & Partners.
Toyota Rav4: "Тони"
Основна роля в рекламата на Toyota тук има Антоанет "Тони" Харис - една млада жена, която чупи половите бариери на един мъжки свят като американския футбол. Идеята - и тя, и автомобилната компания не са фенове на стереотипите, особено когато се опитват да те принизят. Агенция: Burrell Communications.
Toyota Supra: "Магьосник"
Поставете кола в пинбол машина и гледайте шоу. Освен ако тази кола не е Toyota Supra, която очевидно може да се справи с всички предизвикателства и да трупа точки, на фона на парчето на The Who "Tommy". Посланието е ясно - колата е толкова маневрена и бърза, че може да преодолее всяко едно предизвикателство. Агенция: Saatchi & Saatchi.
Бира
Stella Artois: "Смени обичайното"
Какво ще се случи, ако Кери Брадшоу от "Сексът и градът" се откаже от традиционния коктейл Космополитън? Или Пичът от "Големият Лебовски" изостави своя "Бял руснак"? И всичко това в името на Stella Artois... Агенция: Mother New York.
Bud Light: "Специална доставка"
Рицарят на Bud Light и магическото кралство, което обитава, се появяват в две реклами. Едната - "Специална доставка", изпраща на кралството голямо буре с царевичен сироп, който просто не е на мястото си, защото Bud Light не използва (вече) царевичен сироп. Затова те ще се отправят на дълго приключение, за да пратят сиропа на някого, който би го използвал.
Bud Light: "Турнирът"
Далеч по-интересна е рекламата с рицарския турнир, в който смелия рицар на Bud Light, приветстван от всички, се впуска на коня си към зашеметяваща победа... и вместо това бива проснат на земята от не кой да е, а от Планината от "Игра на тронове". А след това идват драконите на Денерис. Тази реклама не казва абсолютно нищо за новия сезон на шоуто, но е начин от HBO да намигнат на феновете, че сериалът се завръща през април, без да издават нищо от сюжета.
Budweiser: "Вятърът никога не е бил по-приятен"
Основното послание на компанията в рекламата е в подкрепа на възобновяемите енергийни източници. Да, за разлика от предишните появи на Budwiser на Супербоул тази реклама далеч не е толкова въздействаща и интересна, но все пак определено е приятна за гледане. А в допълнение с Боб Дилън и неговата Blowin' in the Wind се получава и някакъв емоционален ефект. Така че - Budweiser далеч не са на ниво, но пак стават. Агенция: David.
Michelob Ultra: "Роботи"
Темата за роботите е силно засегната и тук. В един момент те ще бъдат по-бързи, по-силно и по-издръжливи от хората, но всичко това едва ли си заслужава чак толкова много, когато те не могат да се насладят на една бира с приятели. Агенция FCB Chicago.
Michelob Ultra: "Най-чистото изживяване"
Да продаваш лек лагер в САЩ, без да изпаднеш в типичните баналности на Супербоул рекламите е трудна задача, която Michelob Ultra се опитват да изпълнят с помощта на Зоуи Кравиц, няколко силни микрофона и една бутилка бира. Разположена на девствен плаж, тази реклама въздейства със звука от самата бира, малко звук и много гледки от заобикалящата природа и шепнещият глас на Зоуи - така поне е представена идеята за природното и спокойствието, на които Michelob Ultra разчита. Агенция: FCB Chicago.
Финансови услуги
Expensify: "2 Chainz x Адам Скот"
Рапърът 2 Chainz и актьорът Адам Скот участват в първата Супербоул реклама на Expensify - приложението за проследяване на касови бележки и фактури. Докато двамата заснемат новия клип на 2 Chainz, се появява лошия администратор от звукозаписната компания, искайки фактури. Само дето рапърът е подготвен. Агенция: JohnXHannes New York.
TurboTax: "РобоДете"
Що за безсърдечни хора ще кажат на едно дете робот, че не може да стане служител във фирма за данъчни услуги, просто защото няма емоционалния капацитет? И все пак го правят, защото идеята на рекламата е, че с тази компания ще получите и максимална емпатия от страна на служителите, които ще вникнат отвъд простите сметки.
Пътешествия
Turkish Airlines: "Пътешествието"
Когато разбереш, че Ридли Скот стои зад това 6-минутно видео, знаеш, че трябва да му обърнеш внимание. Историята тук не е водеща, макар да я има и да движи самата реклама. Тук много по-важни са прекрасните гледки от Истанбул и намека за удобството в Турските авиолинии.
Norwegian Cruise Lines: "Прекрасно е да бъдеш свободен"
Свободата тук е доста широко понятие и визира до голяма степен "безплатния бар" на борда на Норвежките круизни линии. Въпреки това обаче рекламата намеква и за всички онези усещания за свобода, на които човек може да се наслади по време на круиз. Агенция: BBDO Atlanta.
Телекоми:
Mint Mobile: "Мляко с твърди парченца"
Безжичният интернет на Mint Mobile е напълно противоположен на идеята за мляко за пиене с твърди парченца масло в него. И за разлика от тях, той никога няма да забива и да засяда. Агенция: Ruffian.
Sprint: "Най-доброто от двата свята"
Роботите може и да са готини, но те не гарантират готина реклама. Дори и да сложиш русалка в ръцете на спортна легенда и добавиш наоколо летящ кон, които да ти обясняват колко добри са услугите на Spirit. Агенция: Droga5.
T-Mobile: "Ще го кажем кратко и ясно"
Забавно, кратко видео, което си прави шега с модерния свят и с хората, които продължават да пишат дълги съобщения в чата.
Verizon: "Треньорът, който не би бил тук"
През 2005 г. треньорът по американски футбол Антъни Лин преживява тежка катастрофа, която едва не отнема живота му. Като част от рекламната си кампания Verizon го праща да се срещне с екипи за бърза помощ, от полицията и пожарната, които първи отговарят на сигналите на спешния телефон 911. Моментът е безкрайно емоционален, когато треньорът разбира, че това са именно екипите, които са спасили неговия собствен живот. Агенция: McCann.
Технологии
Simplisafe: "Страхът е навсякъде"
В един свят, изпълнен с лоши новини, предупреждения за опасности, технологична параноя и какви ли още не притеснителни и притесняващи послания, Simplisafe казват просто: "Домът е това място, на което човек трябва да се чувства наистина сигурен". Спотът е забавен и иронизира съвременните масови страхове.
Amazon: "Не всичко минава"
Когато от Amazon решат да се бъзикат с "грешките", които са направили със системата си за изкуствен интелект "Алекса", рекламата се получава наистина забавна, особено когато в нея се вкарат Харисън Форд и кучето му. Но така е - не всяка идея, която звучи добре, е на практика приложима. Надеждата е, че от Amazon няма да се впуснат наистина в създаването на такива изобретения. Агенция: Lucky Generals.
Microsoft: "Всички сме победители"
Тази година от Microsoft обръщат внимание на децата, които са се родили с дефекти в крайниците си. Тези деца са наясно, че са различни от повечето си връстници, но видеоигрите са мястото, където те могат да се социализират без разлика от другите. Дори тогава обаче за тези деца има трудности с джойстиците. От Microsoft са решили да се погрижат за това. Агенция: McCann.
Храна
Devour: "Food Porn"
Компанията за замразени храни залага тази година на комедиен спот за трудния живот на млада жена, чийто партньор е пристрастен към апетитното излагане на храна (т.нар. food porn). Самото видео е на границата на приемливото по американските стандарти и, макар и забавно, е възможно рекламата да накара много хора да повдигнат вежди въпросително. Агенция: David Miami.
Burger King: "Яж като Анди"
Още през далечната 1982 г. датският режисьор Йорген Лет заснема Анди Уорхол как яде бургер от Burger King с кетчуп Heinz за своя филм "66 сцени от Америка". Това на практика е и цялата реклама. Агенции: David Miami, Mullen Lowe, Horizon.
Други
Olay: "Убийствена кожа"
Сара Мишел Гелър, кралицата на ужасите от "Знам какво направи миналото лято" и "Бъфи - убийцата на вампири", участва в рекламата на кремовете за лице на Olay. В типичната си роля на жертва на маниакален убиец тя се опитва да отключи телефона си. Само че той не разпознава лицето й, тъй като Сара използва кремовете на Olay, които напълно променят кожата й, така че тя да стане мека и блестяща. Агенция: Saatchi & Saatchi.
Pampers: "Задача миризливо дупе"
Всеки модерен баща трябва да може да сменя памперси, без да мрънка, ако ще й да е звезда като Джон Леджънд или Адам Ливайн. А те го правят с песен. Всеки път...
Wather Tech: "Скаут"
Рекламата цели да популяризира продуктите за комфорт на домашните любимци. Посредствена, типична за технологични реклами музика, с посредствено типичен глас за такива реклами и със стандартизирани послания. Типична американска реклама. Агенция: Pinnacle.
The Washington Post: "Демокрацията умира в тъмнина"
С гласа на Том Ханкс (който играе образа на редактора на Washington Post Бен Брадли във филма "Вестник на властта") тази реклама напомня за важността на медиите като "Четвърта власт" за устоите на демокрацията. Междувременно се появяват образите на журналистите Остин Тайс, Мари Колвин и Джамал Кашоги, загубили живота си в търсене на истината.