Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От минус 30 в Рила до „момента за апартамента“: По клиповете ще ги познаете

Или как да развиеш едно продукционно студио в България Снимка: Валентин Даневски
Или как да развиеш едно продукционно студио в България

Малки независими студиа за клипове, реклами и филми, мултифункционални екипи, свити бюджети, но качествен краен резултат.

От години тази тенденция се разраства и в България, като все повече стават продукционните компании у нас, опериращи независимо и създаващи стойностно съдържание в разнообразни сфери.

Сред видните представители на тенденцията в последните години е Electricity Production на режисьора Николай Драганов и оператора Борил Петров. Вие ги познавате, дори до момента да не сте си давали сметка за това.

Гледали сте рекламата с хитовия рефрен "Сега е момента за апартамента", изпят от небезизвестния Фики Стораро, нищо чудно и да ви е дотегнало от нея.

Но не си мислете, че тя е много представителна за създаваното от Николай и Борил.

Двамата вече имат зад гърба си редица музикални клипове в различни жанрове, два късометражни филма и още купища заснети реклами както за водещи, така и за развиващи се марки.

Те са дуо, което замисля концепции, организира, снима, монтира. Свикнали са да се справят както с по-голям екип около себе си, така и в минимален състав с още 3 до 5 души около тях, което ги прави гъвкави и постоянно продуктивни. Често влизат в ролята на цялостна криейтив агенция и сами уреждат всичко около творческия и снимачния процес, а в повечето случаи снимат по собствена идея и концепция.

Историята на Electricity Production е ценна, защото показва възможностите за развитие в съвременната българска среда, където наблюдаваме все по-качествено видео съдържание навсякъде около нас.

"Има хибридизация на целия сектор, във всякакви длъжности", отбелязва Борил Петров. "В целия сектор се намаляват бюджетите. Ние искаме да направим хубав клип, но за целта ни трябват 10-12 души. Затова работим с екип с хибридни функции. Често на осветителя му се налага да бъде и грипаджия (който монтира и подрежда снимачното оборудване, б.а.). Всички играят ролята на камера асистенти".

"Гъвкави сме и знаем как да го направим по-достъпно", допълва Николай. "Гоним златната среда - топ качество на супер цена без никакъв компромис".

Борил е от семейство на художници и преди години съвсем спонтанно осъзнава с какво иска да се занимава, докато в 3 през нощта ентусиазирано прави съвсем любителски монтаж за собствено удоволствие. Николай пък първоначално се запалва по фотографията покрай свой приятел в училище и криволичещ професионален път го отвежда до рекламната индустрия и до режисьорското поприще.

За тях стартът на Electricity Production не е основаването на самата фирма, а началото на приятелството им, когато се запознават в една рекламна агенция.

Неусетно започват постоянно да снимат заедно, стигат и до първия си общ музикален клип - на минус 30 градуса в Рила, за да проявят още тогава склонност да работят при екстремни условия.

"Във видеото певицата беше почти гола с една много фина рокличка на тези температури. Явно обичаме да умираме от студ", смее се Борил.

Това е официалният дебют на Драганов като режисьор на музикално видео и оттогава той не е спирал да режисира - а всичко става случайно, защото първоначално избраният режисьор се е отказал.

Оттам нататък за Драганов и Петров нещата тръгват много бързо. Снимат клипове за "Акага", Рут Колева, Innerglow, Павел и Венци Венц.

"Моментът, в който аз много си повярвах, беше Chained In Love на Innerglow", разказва Николай. Песента на българската поп рок група прави голямо впечатление, а видеото се завърта сериозно в ефира и събира страхотни отзиви.

Chained In Love е едва четвъртият музикален клип на дуото, а печели номинации и първи награди на няколко международни фестивала.

Естественият следващ ход за двамата е да започнат да работят изцяло за себе си, да напуснат досегашните си работни места и да основат Electricity Production.

Скоро идва и проектът за най-нашумялата им до момента реклама.

Когато Electricity се включват, песента "Сега е момента..." вече е готова с пълния си текст, но Драганов трябва експресно да измисли визуалната концепция. Необходима е лятна локация с палми, а снимките са през януари, така че е всичко се случва в студийна среда, където са изсипани тонове пясък.

Режисьорът признава, че са останали изненадани от популярността на рекламата. Не са чули упреци в пошлост или кичозност, отправени конкретно към тях - макар че критики към клипа не липсват, когато той се превръща в една от най-излъчваните реклами у нас.

В своя бранш Electricity Production получават изцяло похвали и след рекламата заснемат и няколко поп-фолк клипа - но по-важното е, че остават отворени за всякакви жанрове и стилове. И продължават да снимат и за независими изпълнители.

Оценяват професионализма, който са срещнали в меката на чалгата "Пайнер", но осъзнават и че това не е предпочитаната за тях среда.

"Искаме да работим със свежи хора, чиято музика харесваме", подчертава Борил. "Имаме доста рап клипове, имаме рок, диско, фънк, каквото се сетиш".

Видно е, че визуалните им идеи са разнообразни, но винаги стилни и силно обвързани с конкретния изпълнител.

Николай Драганов признава, че снимането на музикални и рекламни клипове си остава голямата му страст, но въпреки това двамата с Борил правят и смелия скок в киното с двата късометражни филма Seen и Beyond ("Отвъд").

Това са техни независими продукции заедно със сърежисьора Петър Бояджиев, в които не търсят държавна помощ или големи спонсори. От самото начало целта им е да съберат екип, работещ ентусиазирано и безвъзмездно за идеите. Киното за тях е възможност да творят в много по-широки рамки и да се развиват като разказвачи, а и двата филма имат интригуваща концепция.

Seen поставя въпроса какво се случва с общуването в свят на текстова комуникация и постоянна свързаност в мрежа с близки и далечни познати.

Beyond пък е дистопичен трилър, показващ свят, съсипан от мистериозна пандемия. Той присъства в програмата на настоящия София Филм Фест, а вече е в селекцията и на редица фестивали в чужбина.

"Със собствени средства правим нещо изглеждащо достойно. И е полезно за нас. Ако можеш да разкажеш добре една история във филм, ще можеш да я разкажеш и в музикален клип, и в реклама", категоричен е Николай.

Дуото вече замисля следващ филм, и то пълнометражен, планира и редица други проекти.

Двамата са щастливи, че са сред най-прогресиращите в бранша в последните три години и оценяват всяко следващо творческо приключение - защото осъзнават, че не могат вечно да издържат на снимачни дни от по 16-18-20 часа, както в момента.

Знаят, че ще дойде денят, в който вместо да са толкова активни на терен, предимно ще предават знанията си на по-младите.

Хубавото при Николай Драганов и Борил Петров е, че неизменно наблягат на удоволствието от работата и подчертават, че най-удовлетворяващо за тях е да реализират проект с много добра творческа концепция - независимо дали тя идва от тях самите, или те са изпълнители на чужда идея.

Каквито и да са предпоставките, за тях е важно да знаят, че са направили максималното за крайния резултат. "Така искаме да ни запомнят - като момчетата, които не си оставиха пръстите", обобщава Николай.

"Аз пък ще бъда доволен, когато хората са гледали мои клипове по-дълго, отколкото е продължил целият ми живот", допълва Борил. И една бърза сметка навява на мисълта, че тази мечта на Electricity Production отдавна вече е осъществена.

   

Най-четените