Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Расистката реклама", заради която Volkswagen трябваше да се извинява

Това е поредният случай, в който компанията трябва да се извинява заради грешно разбрано послание Снимка: Instragram
Това е поредният случай, в който компанията трябва да се извинява заради грешно разбрано послание

След недомислен рекламен клип и бурни обвинения, че е расистки, на германския автомобилен гигант Volkswagen му се наложи да се извини и да изтегли въпросното видео.

Става дума за 10-секунден клип, промотиращ новия Golf 8 и публикуван в официалните профили на компанията във Facebook и Instragram. 

Под звуците на весел саундтрак, примесен с женски смях и комедийни звукови ефекти, голяма ръка на бяла жена избутва чернокож мъж и го хвърля в кафе Petit Colon. Името на заведението може да се преведе като "Малък заселник" ("Little Settler" или "Little Colonist").

Наблюдателни потребители отбелязват и че надписът Der neue Golf ("новият Golf") се появява постепенно, като буквите стават видими в различни интервали от време и немската дума "Neger" се появява за частица от секундата.

Според някои обаче рекламата далеч не е толкова расистка, а е извадена извън контекст.

Кафето от клипа наистина съществува в Буенос Айрес, Аржентина, близо до Teatro Colón - театър, наречен на Христофор Колумб, отбелязва BBC. А рекламата е част поредица, снимана в аржентинската столица.

Поредицата изобразява любовна история между тъмнокож мъж и бяла жена. В една от рекламите, например, жена поставя плик върху предното стъкло на колата, за да се опита да заблуди мъжа, че има глоба за паркиране, а в действителност е писмо от нея.

Погледнато като цяла история, идеята не изглежда толкова обидна, а първоначалната реакция на VW беше, че са "изненадани и шокирани" от реакцията.

Критиките обаче не секнаха с това и видеоклипът беше изтеглен, макар и след като вече бе публикуван на други места в социалните медии.

Последва и официално извинение. То дойде от ръководителя на продажбите и маркетинга и член на борда на директорите във Volkswagen Юрген Стакман и от Елке Хайтмюлер, която отговаря за разнообразието в компанията.

"Разбираме общественото възмущение от това. Защото и ние се ужасяваме. От името на Volkswagen AG се извиняваме на широката публика за това видео. И се извиняваме по-специално на тези, които се чувстват лично наранени от расисткото съдържание заради собствената си история", написаха те в Twitter и LinkedIn.

Двамата определиха видеото като "обида за всеки достоен човек" и за "всички постижения на движението за защита на гражданските права".

"Срамуваме се от това и не можем да обясним как е станало", казват те и обещават, че след като установят това, резултатите и последствията ще станат ясни публично.

Говорител на Volkswagen заяви, че обикновено агенции създават рекламните им кампании. При всички положения случаят ще доведе до по-строг контрол и проверки в маркетинга.

Групата Volkswagen (VLKAF) се извини и в отделно изявление и заяви, че предвид собствената си история "не толерира никаква форма на расизъм, ксенофобия или дискриминация". Подчертава се, че фирмата има редица вътрешни схеми, предназначени да насърчават многообразието и безпристрастното сътрудничество, затова е "още по-разочароващо е, че допуснахме тази грешка".

Компанията е основана през 1937 г. по време на нацисткия режим. Днес е сред най-големите автомобилни производители в света, доставил близо 11 милиона автомобила през 2019 г. Групата произвежда автомобили под марките Volkswagen, Audi, Skoda, Seat и Porsche.

Но репутацията на компанията пострада в последните пет години, след като призна, че е манипулирала резултатите от тестовете на вредните емисии на дизеловите си автомобили.

През 2013 г. в САЩ пък имаше противоречия, след като фирмата излъчи реклама на Superbowl с бял мъж от Минесота, говорещ с ямайски акцент и увещавайки колегите си да бъдат по-спокойни в подхода си към живота.

През март миналата година изпълнителният директор на германския концерн Хърбърт Диес също трябваше да се извини заради това, че е използвал израза Ebit macht frei (Ebit ви освобождава) по време на мениджърско събитие. Ebit е мярка за печалба на фирмата, но изразът звучи подобно на Arbeit macht frei, изписан на портите на Аушвиц и други нацистки концентрационни лагери по време на Втората световна война.

А през август 2019 г. реклама на VW, която показва забавляващи се мъже, докато жена седи до детска количка, беше забранена във Великобритания, съгласно правилата срещу налагане на стереотипи.

През 2017 г. пък реклама, приравняваща жените на употребявани автомобили, разгневи потребителите в Китай и доведе до извинение от страна на Audi. Рекламата бе напарвена от подразделението за употребявани автомобили на съвместното предприятие на Volkswagen в Китай. Тя също беше изтеглена. 

 

Най-четените