Защо носителката на наградите "Грами" и "Оскар" Лейди Гага може да бъде принудена да плати милиони долари заради песента си "Shallow"?
Отговорът е простичък - не особено известният певец и текстописец Стийв Ронсен я обвинява в плагиатство. Нещо повече, може би той има шансове да спечели евентуално дело в съда, ако заведе иск.
На 8 август изданието Page Six съобщава новината, че Ронсен обвинява Гага за кражба на прогресия от три ноти от песента му "Almost".
След това изпълнителката е вложила нотите в парчето "Shallow", което тази година спечели наградата "Оскар" за най-добра песен към филм. По официална информация Гага е съавтор на песента заедно с Андрю Уаят, Антъни Росмандо и Марк Ронсън. Песента е ключов елемент от филма "Роди се звезда", в който певицата я изпълнява заедно с актьора Брадли Купър. Дори по време на церемонията по връчването на оскарите двамата я изпълниха на сцената, а прочувственото видео обиколи социалните мрежи.
Никъде в информацията за авторството на парчето не фигурира името на Стив Ронсен, а самият той се чувства ощетен. Затова се кани да поиска "милиони, милиони" долари обезщетение за нарушаване на авторските му права.
В свое изказване по случая Ронсен разказва как според много хора "Shallow" звучи точно като неговата песен от 2012 г. Той самият обаче първоначално не забелязва подобно нещо, защото дори не е гледал филма с Гага и Купър. В изказването си не пропуска да отбележи и че се възхищава на Лейди Гага, но има амбицията да разнищи целия този казус.
Преди материала на Page Six да бъде публикуван, "Almost" има малко повече от 300 слупания в SoundCloud. В момента благодарение на медийното внимание те са нараснали до над 260 хил.
Ронсен все още не е завел дело срещу Лейди Гага и засега думите му са само закана към певицата. Само че заплахата може да се окаже съвсем реална.
Въпреки че двете песни споделят сходни акорди, специалистите в сферата на музиката лесно ще ви кажат, че това не е достатъчен аргумент, за да се докаже нарушение на авторските права. Чарли Хардинг, съводещ на подкаста за музика на "Вокс", казва, че заплахите на Ронсен могат да нанесат щети, ако при евентуално дело съдебните заседатели не са съвсем наясно как се създава музика.
Би трябвало да е лесно да се докаже, че авторите на "Shallow" най-вероятно никога не са чували "Almost" като се има предвид, че песента на Ронсен е на практика неизвестна. Въпреки музикалното сходство, продължава Хардинг, уж откраднатите акорди дори не са използвани като основа за песента на Гага.
Най-забележителното в този случай е, че и в двете мелодии всъщност няма нищо особено, казва още той. И двете песни използват елементарна последователност от ноти, която всеки начинаещ музикант научава още в първия си урок - до-ре-ми.
Адвокатът на певицата Орин Снайдер също посочва, че специфичната прогресия на акордите, която се чува и в "Shallow", и "Almost", може да бъде открита и в други легендарни парчета като "Dust in the Wind".
Снайдер допълва, че Ронсен и адвокатите му се опитват да изкарат лесни пари на гърба на доказал се артист. Той определя подобни действия като "грешни и срамни" и изказва възхищението си към Гага, която има смелостта и почтеността да отстоява името на успешните артисти, които се оказват жертва на подобни клевети.
Юристът е убеден, че ако се стигне до съдебен процес, клиентката му ще се бори и в крайна сметка ще победи.
Да се опитвате да изисквате авторски права за определена прогресия от акорди е като да се опитвате да настоявате за такива върху някое елементарно изречение - твърде много песни споделят еднакви акорди. Австралийските музиканти и комици от The Axis of Awesome показват в свой популярен клип от 2011 г. как специфична прогресия от четири акорда е част от безброй поп песни.
И докато Гага има достатъчно примери в своя защита, има и от какво да се притеснява - наскоро санкция от 2,78 млн. долара беше наложена на колежката й Кейти Пери. Съдебното решение е доказателство, че е лесно да обвиниш известен изпълнител в кражба на интелектуална собственост и да спечелиш от твърденията си.
На 30 юли федералният съд в Лос Анджелис постанови, че Пери и екипът й са копирали християнска рап песен от 2009 г. на изпълнителя Маркус Грей, познат като Flame.
Откраднатите акорди са били заложени в песента на Кейти "Dark Horse".
Музикалните теоретици са на мнение, че присъдата е несправедлива, тъй като не смятат, че базов ритъм от песен може да бъде защитен от авторски права. Адвокатът на Пери - Кристин Лепера - допълва, че такъв тип хора се опитват да си присвоят "азбуката на музиката".
Думите на Лепера се оказват недостатъчни да убедят съдебните заседатели и Пери получава рекордната глоба от 2,78 млн. долара.
За певицата това може да е само капка в морето заради огромното й състояние. Но резултатът от присъдата вече се усеща и заплахите срещу Лейди Гага са пример за това. А дълготрайният ефект, който глобата за Кейти може да има върху развитието на музикалната индустрия, може да е съкрушителен.