В гигантския театър на музикалната индустрия, в който се очаква изпълнителите да бъдат големите звезди, основната роля вече е поверена на един по-различен актьор.
Той нито композира, нито изпълнява хитове, но диктува световните плейлисти и определя тенденциите в музикалния стрийминг.
Това е Даниел Ек, съосновател и главен изпълнителен директор на най-популярната платформа за стрийминг на музика Spotify.
Макар и да не попада редовно под светлината на прожекторите, Ек е многократно по-богат от всеки един музикант в историята, включително от титани като Пол Маккартни и от свръхуспешни знаменитости като Тейлър Суифт.
Неговата концепция за слушането на музика промени изначално индустрията и навиците на слушателите, а влиянието на шведа го превърна и в изключително противоречива фигура по ред причини.
Но каква е тайната зад неговата музикална революция? Тя е преди всичко в това, че Даниел Ек измисли ефективна алтернатива на пиратството и същевременно изведе до друго ниво ролята на посредника.
Ек е роден през 1983 г. в Стокхолм и от ранна възраст показва афинитет към технологиите и към уеб пространството. Бъдещият милиардер разказва, че е израснал в "суров регион" в скромно семейство на баща механик и майка детегледачка.
Още на 13 момчето вече започва да създава свои уебсайтове, а на 18 ръководи екип от 25 души и припечелва повече от двамата си родители, взети заедно.
Сред начинанията му е създаването на компанията за онлайн реклама Advertigo, която той продава за солидна сума. Тази продажба, както и други проекти, го правят достатъчно богат, за да вземе прибързано решение да се оттегли от активна дейност.
Но само след няколко месеца Ек осъзнава, че иска да се отдаде на нов проект, базиран на възникнала по-рано идея.
Така се ражда Spotify, основан от Ек и от Мартин Лорентсон през 2006 г.
Две години по-късно музикалната услуга е на разположение на потребителите и предлага стрийминг модел, който е едновременно напълно легален и лесен за ползване.
С него Даниел Ек се стреми да реши наболелите проблеми с пиратството на музика в peer-to-peer апликации като Napster и Kazaa.
В онзи период музиката в онлайн пространството все още се разпространява чрез нелегално качване и теглене на аудиофайлове, а ентусиастите си изграждат музикални колекции на личния харддиск.
Потребителите не плащат за песните и това коства на музикалната индустрия многомилионни загуби всяка година.
Концепцията на Даниел Ек осигурява удобство на слушателите при слушането на песни, както и отчисления за авторски права за всеки стрийм.
"Осъзнах, че никога не можеш да се пребориш с пиратството по законов път. Единственият начин да решим проблема беше да създадем услуга, която е по-добра от пиратството и същевременно дава компенсации на музикалната индустрия", обяснява предприемачът.
"Казах на моя екип: "Ако създадем усещането, че хората разполагат с цялата световна музика на своите харддискове, ще сме изградили нещо много по-добро от пиратството".
Така Spotify се позиционира като посредник между творци и потребители, за разлика от традиционните музикални компании, които създават или притежават собствено съдържание.
Посредническата роля дава възможността на Spotify да се превърне в гигант на пазара без да се натоварва с огромните разходи, изискващи се за консистентно създаване и продуциране на музика. До 2023 г. годишните приходи на платформата вече бяха достигнали 13.2 милиарда долара.
Бизнес моделът разчита на двата основни източника на приходи - реклами и абонаменти за премиум услугата.
Премиум абонатите плащат месечна такса, за да могат свободно да избират песните, които слушат, да не бъдат заливани с реклами и да се възползват от още екстри и функции.
Слушателите, за които услугата е безплатна, все още се сблъскват с ограничения, но те не са толкова драстични, за да ги отблъснат напълно. Така Spotify си изгради огромна аудитория и продължава зашеметяващия си растеж, а през 2024-та обяви нетен доход от 1.1 милиард евро.
Този финансов резултат беше постигнат чрез комбинация от завишени абонаментни такси, увеличаване на аудиторията и спестяване на някои разходи, включително чрез съкращения в компанията.
Разбира се, покрай разрастването на популярната платформа Ек се превърна в милиардер и състоянието му се изчислява на около 9.6 милиарда долара. Това го прави далеч по-богат дори от най-богатите музиканти като Джей-Зи (2.5 млрд.), Тейлър Суифт (1.6 млрд.) и Риана (1 млрд.).
Съпоставката между Даниел Ек и музикалните звезди подчертава значимостта на посредничеството и осигуряването на платформата за свързване на музикантите и аудиторията.
В ролята на посредник, Spotify капитализира от огромното количество музика, което се произвежда в наши дни - но моделът на Ек предизвиква и голямо недоволство заради пренебрежителните отчисления за създатели и изпълнители и влиянието, което си печели благодарение на чужди творения.
Над 10 милиарда долара бяха изплатени от Spotify през 2024 г. като отчисления за авторите - но повечето от тези пари бяха разпределени между един много малък процент от изпълнителите. Това подчерта увеличаващото се неравенство в музикалната индустрия.
Откакто Spotify започна да доминира в онлайн пространството, множество артисти не спират да изразяват недоволството си от този модел и считат, че Ек изплаща несправедливо малко пари за всяко слушане на тяхната музика.
Към момента парите са между 0.003 и 0.005 долара на стрийм.
През годините компанията се сблъска със съдебни дела, пробиви в сигурността, изтичане на данни и корпоративни трусове, които не навредиха на влиянието ѝ.
Платформата вече предлага също подкасти и аудиокниги, но Ек се сблъска с голям обществен гняв, когато Spotify подписа договор с подкаста на Джо Роугън, в който се разпространяваше дезинформация за COVID ваксините.
42-годишният шведски милиардер неведнъж е порицаван за публичните си изказвания.
В едно от тях обясни на музикантите, че не записват и не издават достатъчно музика, а в друго сведе музиката до "произвеждане на съдържание" и изтъкна, че разходите за това съдържание са "близки до нула".
Нищо чудно, че Даниел Ек е както сред най-влиятелните, така и сред най-недолюбваните фигури в музиката. Но това не пречи на платформата му.
В края на 2024 г. Spotify отчете над 678 милиона месечни потребители, включително 268 милиона абонати на премиум услугата.
Същевременно, новите песни, излизащи в платформата, достигнаха плашещата бройка от 100 000 на ден.
Обичана и критикувана, платформата се превърна в гигант, който регулира и направлява посоките в съвременната музика.
И макар че за потребителите съществуват алтернативни услуги като Apple Music, Deezer, Tidal и Amazon Music, изпълнителите и музикалните компании няма как да не се съобразяват с влиянието на Spotify - и с неговите плейлисти и алгоритми, които създават звезди, оформят тенденции и диктуват теченията в цялата индустрия.