Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как К-попът стана най-популярната музика в момента

Заразителен танц + предизвикателство и имате музика за милиарди долари Снимка: Getty Images
Заразителен танц + предизвикателство и имате музика за милиарди долари

Те са далеч от вокалния диапазон на Фреди Меркюри, не притежават и оригиналния композиторски талант на Джон Ленън и все пак успяват да се наредят до най-големите музикални икони на всички времена.

Корейската група BTS чупи рекорди по стриймване и продажби независимо дали на някого му харесва, и превръщат К-pop музиката в сензация.

От позицията на настоящето трудно може да се каже дали този нов жанр на музикалния небосклон ще се задържи и ще остави безсмъртни парчета в дискографията си, но засега едно не може да им се отрече - BTS и K-pop групите успяват да се продават и то доста печелившо.

Наред със споровете дали музика от този тип е изкуство, K-pop жанрът успя да се превърне в индустрия за милиарди долари и да преобрази обикновени тинейджъри, пеещи на корейски, в световни звезди.

С всяка следваща година кореският поп е все по-налагащо се течение, а с последните рекорди на най-популярната група от това семейство - BTS, се затвърди нещо, което всички отдавна знаем - фенската база на този музикален жанр е огромна.

Само за първите 24 часа, през които BTS пускат новата си песен Butter, тя събира над 11 милиона стрийма в Spotify и над 100 милиона гледания в YouTube. Миналата година албумът на корейците "Map of the Soul: 7" оглави класацията на списание "Форбс" за най-продавани албуми с разпространени над 4 милиона копия по цял свят.

Феноменалният интерес предизвиква феноменални потоци от пари не само в музиката, а и в козметичния и моден бизнес, които все повече се ориентират към корейския поп с амбициите да се доближат до неговите продажби.

Неоспорим факт е, че корейските поп групи привличат вниманието на най-вече младата аудитория, която ги следи през платформите за споделяне, но дали тийнейджърите са тайната съставка, която гарантира сензационен и доходоносен успех на новопоявяващите се групи? Не, те са само потребители на стратегия, замислена години преди да се родят.

Пътят, по който се движи K-pop жанра, не е измислен за една нощ и определено BTS и останалите южнокорейски групи не са първите изпълнители, които се възползват от механизма за слава, създал звезди като Джанет Джексън и Бритни Спиърс.

Още през 90-те с пускането на "Макарена" индустрията открива, че набиващата се в главата мелодия в комбинация със забавен танц имат потенциал да направят от една песен световна сензация.

Факт - и преди бразилците от Los del Río обаче музикантите са танцували на сцена. Майкъл Джексън прави своята "лунна походка" легендарна, но "Макарена" е своеобразно събитие за музиката - първо, тя не е изпълнена на английски и второ - изпълнението не се и доближава до вокалния капацитет на Краля на попа.

Но въпреки това песента е популярна вече десетилетия наред и може да се разглежда като един от основните "виновници" за присъствието на хореография в голяма част от музикалните изпълнения. В момента ситуацията е такава, че колкото по-сложни и смайващите са сценичните движения, толкова по-голяма е вероятността за силна популярност на песента.

Ударната поява на Psy и песента Gangnam Style и глъчката, която доведе след себе си, доказаха, че оригинално замислената хореография е достатъчно стабилна основа за известност. И макар много от музикантите от по-старото поколение да не са съгласни, новите музикални жанрове се слушат и с очите. Да предложат шоу за публиката за съвременните изпълнители е задължително условие. 

Професионалните танци, съпроводени с ярки цветове, са неизменна част рамката за успех на музикалния пазар, но в ерата на социалните мрежи продуцентите не разчитат само на танца, за да направят една група популярна. Ангажираността в платформи като Instagram, Facebook и Tik Tok също е важно звено, което никой от индустрията не пренебрегва.

Освен публично достъпни профили на знаменитости, музиката налага и тенденция на предизвикателства или т.нар. dance challenge, чрез които феновете са не само зрители. Видеата им вдигат врява в социалните мрежи, предизвикват допълнителен интерес и съответно - носят допълнителни продажби.

BTS и останалите корейски групи, обединени под шапката на K-pop, предлагат това, което аудиторията търси в момента - развлекателно шоу на един клик разстояние и макар и да не дават гаранции, че песните им ще ги надживеят, те доставят това, което публиката има нужда да консумира - хващаща ухото мелодия и впечатляващи танци.

А защо точно те са толкова популярни? Просто защото те успяват да ги измислят, а това само по себе си е гениалност, без значение че не всички ще се съгласят.

 

Най-четените