Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Арх. Диков се отказа от пътя през Борисовата градина

Някогашните линии на гара "Пионер" в частта на Борисовата градина, граничеща с кв. "Лозенец" Снимка: Явор Николов
Някогашните линии на гара "Пионер" в частта на Борисовата градина, граничеща с кв. "Лозенец"
Очаква се новата процедура по внасяне и гласуване на преработения вариант да отнеме още около половин година, като се започне с ново обществено обсъждане. Снимка: БГНЕС
Очаква се новата процедура по внасяне и гласуване на преработения вариант да отнеме още около половин година, като се започне с ново обществено обсъждане.
30-тина души се събраха пред сградата на Столична община, за да протестират срещу придвижването на плана към строителство на 8 ноември, когато кметът Фандъкова го оттегли от дневния ред на общинарите Снимка: Цветана Георгиева
30-тина души се събраха пред сградата на Столична община, за да протестират срещу придвижването на плана към строителство на 8 ноември, когато кметът Фандъкова го оттегли от дневния ред на общинарите
Арх. Диков се отказа от пътя през Борисовата градина Снимка: Явор Николов

Главният архитект на София Петър Диков ще оттегли проекта за строеж на нов път през Борисовата градина - пряка четирилентова връзка между бул. "Пейо Яворов" и жк "Хладилника", която вдигна на протест жители на кв. "Лозенец" и зелени организации. В отговор те пък решиха да разтурят насрочения за утре, 20 ноември, протест на "Московска" 33.

Новината идва броени дни, след като арх. Диков обяви, че обмисля да изтегли доклада си за спорния план за промяна на възловото кръстовище, внесен до транспортната, екологичната и културната комисия в Столичния общински съвет. По-късно на сайта на Направление "Архитектура и градоустройство" бе качен и документът, с който арх. Диков оттегля доклада си.

Решението си Диков обяви в интервю пред портала Kmeta.bg: "Няма да се прави пробив, ще се минава по сегашното трасе".

И още - изготвен е нов вариант, който е "значително по-щадящ" и не засяга нито едно дърво.

Проектът вече бе изтеглен от дневния ред на общинските съветници при предишната им сбирка от кмета Йорданка Фандъкова.

Новото теренно трасе през гористата местност "Погребите" е заложено в проект, включващ и строеж на естакада над бул. "П. Яворов" при кръстовището с ул. "Стоян Михайловски" (Семинарията).

Проектът, изготвен от "Главболгарстрой и заложен още преди години в устройствения план на София, предизвика вълна от недоволство сред хората от кв. "Лозенец" и три екологични организации, които подготвят втори протест утре пред СОС.

До момента всичките им възражения бяха отхвърлени от Общинския съвет по устройство на територията, а на трите обществени обсъждания се разбра, че ще се направят леки промени в плана в угода на местните.

Например, в последния си коригиран вариант новият път през гората трябваше да вземе в жертва 168 дървета (вместо първоначалните 250), за да се построи двупосочно двулентово трасе.

Предвижда се още естакадата да бъде максимално скъсена и ниска, а специална шумоизолизаща стена (по аналог с бул. "Брюксел") да пази жилищните сгради. Скритата гледка към гората ще бъде компенсирана със зеленина по стената.

"Протестираха хората, които живеят там, както и екоорганизации. След като направихме няколко срещи и обсъдихме въпроса, аз приех, че една голяма част от мотивите им са основателни", казва Петър Диков.

Утре (20 ноември) е насрочено заседание на общинската екологична комисия, в чийто дневен ред точката отсъства. Именно там преди седмица Диков обяви, че е възможно да отстъпи и проектът да бъде оттеглен.

"Оттеглянето на проекта е доказателство, че сме чули тяхната дума, преценили сме, че имат основание и го преработваме", казва Диков. Така започва нова процедура по обществено обсъждане.

До момента главният архитект твърдеше, че това е най-добрият възможен вариант, като се разчита трафикът по възловата артерия да облекчи този между северната и южната част на София.

"Плановете за нов път в местността "Погребите" в Борисовата градина рязко контрастират с обещанията на Столичната община да развива алтернативни на автомобила видове транспорт - обществен транспорт, каране на велосипед, ходене пеш", се казва в протестна декларация, разпространена от зелените организации "Грийнпийс", "За Земята" и "Велоеволюция".

 

Най-четените