Европейската комисия спря два важни инфраструктурни проекта - става дума за проекта за тунел под Шипка и обход на град Габрово - фаза 1, както и за София - Калотина Лот 1, в частта Западна дъга на Софийския околовръстен път, съобщи на брифинг в парламента Томислав Дончев, бивш министър по еврофондовете в правителството на ГЕРБ.
Проектите са за над 131 млн. евро, но пресслужбата на правителството уточни, че те са отложени, а не спрени.
Томислав Дончев: Отхвърлени са двете апликационни форми
Според него причината е, че правителството не е изпълнило задълженията си. Eвропейската комисия е уведомила транспортното министерство с писмо от 4 октомври т.г., че двете апликационни форми, подадени на 26 и 30 септември, се отхвърлят.
Като конкретна причина за отхвърлянето им е посочено, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за други проекти, които вече се изпълняват в жп сектора, ползвайки заема от Европейската инвестиционна банка, обясни Дончев.
По думите му - тази новина не може да бъде обект на политическо злорадство, а може да буди само съжаление.
"Още преди няколко месеца предупредихме гражданите на България, че това правителство ще доведе до спиране на еврофондове, както им ги бяха спрели в пълния обем, въведени в несъответствие от предишната тройна коалиция. Това са първите лястовички, но не пролетни за радост, които ни подсказват докъде ще я доведат. Това са два ключови проекта.
Бойко Борисов рисува апокалиптична картина
Напомням, че ГЕРБ строеше само с 20%, а някъде с 15% или 5% от парите на българския данъкоплатец. Сега ако тези проекти някога се строят, ще се строят с бюджетни пари", каза и лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов.
"По думите му това означава взимане на нови заеми, увеличение на дефицита. Като се има предвид огромните обещания, които валят всеки ден от правителството, дефицитът ще отиде над 3-4%, ще ни вкарат в процедура на свръхдефицит, така че те ще почнат да избират дали да изпълняват социални обещания, дали да спират проекти. Когато спират проектите, това са намалени работни места, това е блокаж на държавата", добави той.
"Когато се има предвид, че Сърбия се присъединява към ЕС и нейната магистрала е готова, точно за София-Калотина (която всъщност е част от магистрала "Тракия" - бел.р.) сегашното правителство спря да говори. Замразяват Западната тангента, замразяват Северната дъга, замразяват жизненоважнения в момента тунел под Шипка, който 2014 г. щеше да е готов, ако ГЕРБ беше на власт", каза Борисов.
"Заради едно цикламено костюмче, което щяло да прави селски пътища. Направи първо големите пътища, където минава големият поток, после ще направиш и по-малките. Едно е да минават милиони хора на година, друго е да минат сто. Първо направи за милионите, после ще направиш и за стоте", каза още той.
Пази Боже сляпо да прогледа, казва народа. Този с Венету се оказа много икономически подготвен.