Премиерът Бойко Борисов държи изтребителите, които България ще закупи, да бъдат нови.
Това съобщи самият той по повод отварянето на офертите за нов изтребител за българските Военновъздушни сили (ВВС), което се състоя вчера.
"Държим изтребителите да бъдат нови, не само за да могат да охраняват нашите летци, небето ни, а и ако стане война, да имаме най-модерните самолети", обясни Борисов. По думите му трябва да бъде избран самолет, който да има реални шансове в случай на военни действия.
"Когато свалят найлона от седалките, ще карат нещо добро и няма да са пушечно месо", допълни министър-председателят.
Изискването за това самолетите да бъдат нови би изключило офертата на Италия, която ни предлага употребявани самолети "Юрофайтър". Освен италианското предложение, има още три оферти, които са за нови самолети. Швеция ни предлага изтребители "Грипен", а САЩ - Ф-16 или Ф-18.
Борисов разкри, че летците от Авиобаза Граф Игнатиево са поканени да се запознаят с предлаганите самолети, тъй като именно те трябва да летят на тях.
По-рано днес министърът на отбраната Красимир Каракачанов посочи, че при избора на нов боен самолет е много важна цената за поддръжка, тъй като тя се равнява на половината от разхода.
Първата работна група ще работи по получените четири оферти в рамките на 14 работни дни, т.е. до около 19 октомври. След това политико-военна комисия ще преговаря за цената на самолетите. Военният министър поясни в ефира на bTV, че в нейния състав ще влязат военни, политици и икономисти.
Финалното решение ще бъде взето от Министерския съвет.
Каракачанов коментира и исканията на синдикати българската компания "Авионамс" АД да ремонтира самолетите Су-25, с които страната ни разполага.
"И аз искам довечера да изляза с Наоми Кембъл на вечеря, но нямам възможност да й платя сметката", беше шеговитият отговор на Каракачанов по повод това искане.
По думите му в "Авионамс" от 2001 г. не е правен подобен ремонт на тези самолети и в момента компанията няма как да го извърши. В момента предприятията, в които може да се извърши такъв ремонт, са в Русия и Беларус. Ще отнеме около 2-3 години, за да придобие "Авионамс" правото да направи подобен ремонт на старите самолети.