Опит за кратка класификация на хейта и критиката в нета.
(псевдо-научно изследване)
1. Лични обиди.
Примери: "Човекът Х е урод." Или кретен, олигофрен, капут, нещастник и т.н. Може и в анималистична гама: патка, овца, коза и т.н.
Характеристика: ниска обща култура, пишещият няма интелектуалния потенциал да води диалог с отсрещната страна и преминава към описание на личностни характеристики. Сякаш това ще запълни празнотата в душата му.
Препоръка: Не се занимавайте с тъжни, лоши, объркани хора. Избягвайте ги. Ънфолоувайте ги. Репортвайте си. Блокирайте ги. И други такива.
2. Хейтър
Примери: "Всички не харесват човекът Х." или "Всички смятат, че произведението У е слабо."
Характеристики: крие се зад тълпата. Симулира "обществен интерес". Дистанциран. Крие колко е комплексиран.
Препоръка: Част от тези хора са интелигентни. Може да се опитате да откриете какво ги трови. И евентуално да им помогнете. В повечето случаи ще е кауза пердута, тези хора не си признават, че имат проблем. И не искат помощ.
3. Лично мнение.
Примери: "Човекът Х не ми харесва, защото пее силно и от това ме боли главата." или "Човекът Х не ме кефи, защото има много пари, готин е и сваля гаджето ми. И най-вероятно ще успее" или "Човекът Х не ме кефи, защото всеки ден така си паркира колата на тротоара, че няма място и - като минавам - ключовете ми няма какво да направят и са принудени да се отъркат в боята на вратите. По цялата дължина."
Характеристики: осъзнава действията си, поема отговорност, не се крие зад масовките, търси обективни предпоставки за внезапно възникналото субективно желание да извади гръкляна на опонента си.
Препоръки: забавлявайте се с него, насочете енергията му в конструктивна посока.
Забележка: Трябва да се внимава за какво се дава "лично мнение". Лично мнение може да има по теми, свързани с емоциите: кино, книги, картини, музика, жени, мъже, ястия и т.н. Лично мнение не може да има по теми като: математика, природни науки и т.н.
При тях има експертност в тълкуване на факти. Няма "лично мнение" при решаването на диференциални уравнения. Колкото и да не ви харесва.
Забележка 2: И другите имат право на "лично мнение". Ако вие харесвате Верди, дайте право на друг да харесва Ванеса Паради. Ако вие харесвате Джесика Алба, дайте право на друг да харесва Джорджано. И ако е умен, сам ще се откаже.
А ако не се откаже, всичко е напразно и преминете към точка едно от настоящето изследване.
4. Мила и конструктивна критика.
Пример: "Човекът Х щеше да ми хареса, ако се съобразява с другите и пее по-тихо." или "Политикът У щеше да ми хареса и щях да гласувам за него, ако беше спазил поне едно обещание" или "Ако човекът Х беше спрял на паркинга само на 50 м, дето нашият кмет, да се свети името му и да го поливат с вълшебна вода всеки ден, най-накрая направи, вместо да взима комисионни и да тъпче блок до блок, то моите ключове нямаше да се налага да се отъркват по дължината на вратите му и той, човекът Х това, щеше да ми е много симпатичен."
Особености: правят се конкретни конструктивни предложения какво може да се подобри, не се отива в зоната: "И аз не знам как е, ама не е така".
Характеристики: хората са наясно какво искат, не ги е страх да го заявят, загубили са време в обмисляне на проблема, достойни са за уважение.
Препоръки: помагайте им да разпространят или реализират предложенията си и ги предпазвайте от налудничави идеи, че могат да променят всичко за секунда.
Заключение: Не се взимайте на сериозно. И мен не ме взимайте на сериозно. Забавлявайте се, както аз се забавлявам. Усмихнат ден!
* Текстът е публикуван във Facebook-профила на Любомир Аламанов.